
Blog Archive
- Vem är aktiepappa?
- Vem äger vad i svenskt näringsliv?
- Kontakt
- Swedish Wealth Institute – vilken bluff!
- Frihet - Vad är det och vem bestämmer?
- Allt snack om att kliva av börsen är bara trams!
- Balco till börsen med några av de tyngsta ankarinvesterare jag sett.
- Spara eller leva - måste man välja?
- Aktieägarrabatter och aktieägarförmåner
- Hur hög var boräntan 2011?
- LVMH varumärken
- Avanza eller Nordnet - bästa nätmäklaren
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Bonzun är ett internationellt SaaS-bolag som är verksamma inom gränssnittet mellan HealthTech-sektorn. Bolaget skapar värde genom att samla och kanalisera evidensbaserad forskning med syftet att att förebygga psykisk och fysisk ohälsa. I Bonzuns nuvarande tjänsteportfölj finns Bonzun ivf, Bonzun evolve samt Kou Dai Yun Yu (tidigare Kexuema).
- Se fullbevakad bolagspresentation
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden ABs (SBB) affärsidé bygger på att långsiktigt äga, förvalta och utveckla bostads- och samhällsfastigheter samt driva detaljplansprocesser för bostadsfastigheter. SBBs fastigheter återfinns i svenska och norska städer med underliggande tillväxt, generellt är fastigheterna belägna i när anslutning till ortens centrum med goda kommunikationer.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Irisity verkar i en turbulent värld där övervakning har genomgått ett gigantiskt skifte från ifrågasatt integritetshot till självklar trygghetsfaktor.
Other

Irisity är ett världsledande mjukvaruföretag inom teknologin för
intelligenta kameralösningar. Med hjälp av proaktivt arbetande och
självlärande algoritmer skapar Irisity kameralösningar som är
speciellt anpassade för en mängd applikationsområden i samhället
såsom skolgårdar, nattlig övervakning av äldre i hemmet och
bevakning av olika typer av skyddsområden. Irisity erbjuder sina
kunder en kostnadseffektiv, prediktiv bevakningslösning med hög
precision. Bevakningen sker i realtid vilket minskar responstiden
samt ökar möjligheterna att agera prediktivt. Irisitys huvudkontor
ligger i Göteborg.

Fastpartner (tidigare “Fastighetspartner”) är ett svenskt fastighetsbolag
som utvecklar och förvaltar kommersiella fastigheter. Hyresgästerna
består av allt från nystartade bolag till ledande industribolag och
samhällsbolag. Majoriteten av hyresintäkterna kommer från
Stockholmsområdet men övrigt fastighetsbestånd är spritt över
Sveriges storstadsområden och expansiva orter. VD och storägare
i Fastpartner är Sven-Olof Johansson med lång erfarenhet inom
finans- och fastighetsbranschen.
SBB fokuserar främst på fastigheter inom två segment: bostäder
och samhällsfastigheter. Portföljen innehåller även till viss del
andra typer av fastigheter där avsikten primärt är att driva detaljplan
för att utveckla bostadsfastigheter. Strategin är att delar av
fastighetsbeståndet ska bestå av kassaflödesfastigheter med
identifierad utvecklingspotential. Bolaget förvärvar aldrig råmark,
utan utvecklar enbart detaljplan på kassaflödesgenererande fastigheter.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch
som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på
investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde
och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas
fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och
Finland.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Maha Energy är en internationell producent inom gas- och
oljesektorn vars inriktning är att köpa och utveckla tidigare
upptäckta men tidigare underpresterande kolvätetillgångar samt
genomföra egen prospektering. Utvinningstekniken bygger på
moderna ingenjörskonst under samlingsbegreppet
Enhanced Oil Recovery. Maha Energy är verksamma i Brasilien, USA
och Oman.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för
störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av
ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives
patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent
utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.

Ny skidsäsong - nya priser
Skistar genomför sin årliga höjning och i år blir det 3 % för lågsäsong och 6 % för högsäsong. Det har figurerat siffror på 12 % höjning men det är om man jämför med sämsta tänkbara jämförelseobjekt (Sälen) där priserna inte höjdes alls i början av förra säsongen men med 5,5 % lite senare under säsongen. Då blir årets 6 % ihop med den tidigare höjningen på 5,5 % 12 %. Att redovisa på det sättet känns nästan ohederligt om ni frågar oss.
Dock måste vi ställa oss frågan; hur mycket kommer Skistar kunna höja priserna? Jag har redan i år fått höra gnäll från flera skidåkare i bekantskapskretsen om att det är dyrt. Speciellt i anläggningarna i Sälen och Trysil som har konkurrenter i både Stöten och Kläppen nära har flera hellre valt de sistnämnda. Och det var innan årets höjning.
Att höja priset på sina varor och tjänster är bra för företag men någonstans finns det ett tag och risken är att kunderna uteblir till slut och det är definitivt inte bra. Skulle denna gräns uppnås mitt i en lågkonjunktur, vilket är troligt, skulle skadan bli än värre. Nu kan man kanske se det här som ett sätt att försöka styra kunderna till lågsäsongen istället eftersom priserna redan är lägre där och när man höjer priset mindre på den så ökar man incitamenten att lägga semestern där. Det här är en bra del i det hela för den som åker skidor på lågsäsong kommer dels få en bättre upplevelse och dels betala mindre pengar. Samtidigt kommer det innebära att den som åker på högsäsong får en lite bättre upplevelse pga att det inte är så mycket folk i backarna och då är man kanske beredd att betala lite mer.
Skistar gjorde en vinst före skatt på 587 MSEK för det brutna räkenskapsåret som avslutades i augusti 2018 och en höjning av liftkortspriserna (skipass) med 10 % skulle ge en resultat påverkan med ca 134 MSEK.
Läs mer om Skistar
50 % rabatt på aktieägarförmåner
Vet du om dom beslutade om någon utdelning när dom hade rapport?. Inte sett något om det.
Ha, ha så dumma de är Stockholmarna, som låter sig skinnas på vad som helst. Mest bara för att kunna ståta med skidresa inför bekanta :)
Mvh investera-pengar.blogspot.com
Redan för dyrt. Ofräscha möbler dåligt städat, börja med att klaga på städningen, Lindvallen Söderby.
Det är definitivt redan hutlöst mycket pengar för en barnfamilj. Vi har redan övergivit skistars anläggningar.
Andra höjer också priser samtidigt som det är otroligt mycket folk som ska dit samtidigt pga barnen förbjuds ta ledigt från skolan andra veckor än sport- och påsklov. Så snacket om lågsäsong håller inte.
Vi tittar åt alperna istället.
Kul att ni är med och kommenterar och ger input på inläggen!
@kalle: Det är stämman som beslutar om utdelning och den har de kring lucia varje år. Jag är osäker på om de är i Sälen eller Åre i år. Normalt är de i Sälen och då brukar jag vara där men förr året var de i Åre. Oklart varför men jag tror det kan ha haft samband med skid- VM.
@resten: Jag hör er och jag anar ett visst missnöje ;). Skämt åsido så tror jag också att vi börjar närma oss smärtgränsen och även om jag gillar Skistar så kan jag rekommendera både Stöten och Kläppen om ni är i Sälen och åker. Både bättre backar och lägre priser. Dessutom färre personer i backarna och generellt sett bättre skidåkare vilket skapar mindre problem och köer.
/Aktiepappa
Växlade från Branäs till Stöten inför denna säsong. Mkt nöjd!
hehe, jag tror de flesta tål ganska mycket höjning till av skipassen. Fast hänger boende, skidhyra, matibacken, resan osv med kanske det blir för bra om några år. Själva har vi kört säsongspass i ett par år. Boendet hyr vi dock privat :)
Kul att ni kommenterar och diskuterar. Ja du kan ha rätt i att det finns en del utrymme kvar för dem men frågan är vart smärtgränsen går.
Det finns definitivt många smarta sätt att komma undan lite billigare. Ett sätt kan vara att åka off-season och den här höjningen är faktiskt ett steg i den riktningen. Man höjer mindre på de veckor då inga skolor har lov.
/Aktiepappa