Press
15 Sep, 2023

H & M Hennes & Mauritz AB: H&M-gruppens försäljningsutveckling för tredje kvartalet 2023

Uppdaterad:
15 Sep, 2023

Nettoomsättningen ökade med 6 procent till MSEK 60 897* (57 450) i det tredje kvartalet, dvs. under perioden 1 juni 2023 - 31 augusti 2023, jämfört med motsvarande period föregående år. I lokala valutor var försäljningen i nivå med föregående år. Exklusive Ryssland, Belarus och Ukraina var ökningen 8 procent i SEK.

Arbetet för att nå bolagets mål om 10 procent rörelsemarginal 2024 går i rätt riktning. Under kvartalet har lönsamhet och lagersituation prioriterats.

* Beloppet är preliminärt och kan komma att avvika något från niomånadersrapporten som publiceras den 27 september 2023.

Kontakt:
Joseph Ahlberg, IR-chef 073-465 93 92 joseph.ahlberg@hm.com
H&M Group Media Relations 08-796 53 00 mediarelations@hm.com

Kommunikation i samband med niomånadersrapporten
Niomånadersrapporten, 1 december 2022 - 31 augusti 2023, publiceras kl. 08.00 CEST den 27 september 2023, följt av en telefonkonferens kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er på hmgroup.com eller via länken: https://app.webinar.net/rOKYX27mkWx

För bokning av intervjuer i samband med niomånadersrapporten den 27 september 2023, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 15 september 2023 kl. 08.00 (CEST). Detta pressmeddelande, pressbilder liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns tillgänglig på hmgroup.com (http://www.hmgroup.com).

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.