PMI–tjänster steg till 59,1 i november: tjänstesektorn lyfter
Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) ökade i november till 59,1 från, uppreviderade 55,9 i oktober. Det är den högsta nivån sedan juni 2022 och tredje månaden i rad som indexet är över sitt historiska genomsnitt (55,6).
”Återhämtningen i tjänstesektorn har fått ordentlig fart under hösten. Lägre räntor och ökat konsumtions- och investeringsbehov har börjat sätta avtryck i tjänsteföretagen och i deras affärsplaner i en utsträckning som vi inte har sett sedan första halvåret 2022”, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex.
Tre av fyra delindex i PMI-tjänster är över sina historiska genomsnitt. Affärsvolym svarade för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-tjänster, följt av leveranstider och sysselsättning, medan index för ordergång backade från hög nivå.
Prisökningstrycket i tjänstesektorn fortsätter att öka när index för rå- och insatsvarupriser steg till 57,2 i november, den högsta nivån på åtta månader, från 56,1 i oktober.
PMI-Composite nådde i november nytt årshögsta på 57,8, jämfört med 55,6 i oktober. ”Konjunkturläget i näringslivet har förbättrats markant under fjärde kvartalet, men ännu avvaktar företagen med nyanställningar. Det tyder på en produktivitetsdriven tillväxt”, säger Jörgen Kennemar.
Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes under 10 – 25 nov
Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: onsdagen den 7 januari 2026
Jörgen Kennemar, Swedbank, tfn 070-643 83 29, e-post: jorgen.kennemar@swedbank.se
Anette Lindbom, Silf, tfn 08-752 16 70, e-post: silfonline@silf.se
Love Liman Jacobsson, pressansvarig, tfn 072-233 92 32, e-post: love.liman.jacobsson@swedbank.se
Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se
Bifogade filer