SYNCRO GROUP: SÄLJER DOTTERBOLAGET GIGGER FÖR 32,5 MLN KR
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Syncro Group, som erbjuder en egenutvecklad AI-plattform inom influerarmarknadsföring, har tecknat avtal om att sälja samtliga innehavda aktier i dotterbolaget Gigger, som genom sin gig-plattform erbjuder hantering av fakturering och löneadministration. Köpeskillingen uppgår till 32,5 miljoner kronor och betalas genom skuldförbindelser som förfaller till kontant betalning under 2024.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Omstruktureringen väntas ge kostnadsbesparingar om minst 0,6 miljoner kronor per månad från och med januari 2025.
Avyttringsbeslutet motiveras med att Syncro fokuserar verksamheten på influencer marketing genom plattformen Collabs.
"Koncernmässiga resultateffekter av engångskaraktär ger en positiv resultatpåverkan under tredje kvartalet om cirka 30 miljoner kronor. Omstruktureringen innebär även att CFO Henrik Sundewall lämnar bolaget då behov av CFO på heltid inte längre bedöms finnas. Sundewall ersätts på deltid av Sven Cristea", meddelar Syncro Group.
"Vi kommer att fokusera på skalbar medieförsäljning som vi har kunnat optimera genom Collabs. Tillsammans med kostnadsbesparingarna förväntas vårt ökade försäljningsfokus leda till ökade marginaler. Vi får ett konsoliderat varumärke, en strömlinjeformad organisation, en mer riktad innehållsstrategi och betydande kostnadsbesparingar genom att vi minskar antalet anställda och överlappande kostnader", säger Syncros vd Ebbe Damm.
Köparen av Gigger är ett svenskt investeringsbolag med ambition att utveckla sina verksamheter med nya tjänsteerbjudanden, heter det.