Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Redaktionen
12 Dec, 2025
VD-intervju med Pär Hultgren på Gold Town Games

VD-intervju med Pär Hultgren på Gold Town Games

Författare
Kalqyl
Författare
Tradevenue
Uppdaterad:
15 Dec, 2025

NGM Company Insights är ett samlat initiativ där ett urval tillväxtbolag noterade på Nordic Growth Market får möjlighet att presentera sin verksamhet och sina strategiska prioriteringar. I denna intervju medverkar Gold Town Games, som berättar om bolagets affärsmodell, utveckling och fokus framåt genom vd Pär Hultgren.

Intervju med Gold Town Games

1. Ni har förflyttat er från managerspel till även PvP-sportspel med Pocket Hockey. Vad innebär detta strategiskt för bolaget?

Det breddar vår marknad och öppnar dörren till en större målgrupp. Managerspel lockar strategifokuserade spelare, medan PvP-sportspel attraherar actionorienterade och konkurrensdrivna användare. Strategiskt innebär detta två saker:

  • Större total adressbar målgrupp – fler spelartyper, fler geografier.
  • Starkare portfölj – vi diversifierar risk och bygger ett ekosystem där våra titlar kan komplettera varandra.

Det stärker också vår kompetens inom realtidsfunktioner och PvP-design, vilket är värdefullt för framtida lanseringar. Vi har redan flera värdefulla lärdomar från Pocket Hockey som vi kan ta med oss till eventuell framtida PvP-sportspel.

2. Samarbetet med SHL verkar centralt för Pocket Hockey. Hur viktigt är denna typ av partnerskap för er framgång och hur ser ni på liknande samarbeten framöver?

SHL-samarbetet är mycket viktigt då det ger autenticitet och igenkänning, marknadsföringskraft och organisk räckvidd samt direkta öppningar mot klubbarnas fanbaser. SHL kör under hösten en Impact Tour genom Sverige med fokus på hållbarhet och såklart hockey. Pocket Hockey är en del av  touren och det är riktigt roligt att höra historier om alla, framförallt barn, som spelare Pocket Hockey med sitt favoritlag.

Framöver ser vi den här typen av partnerskap som en viktig komponent. Licensierade sporttitlar tenderar att konvertera och behålla spelare bättre. Vi utvärderar och arbetar löpande på fler samarbeten – både inom hockey och andra sporter där fanskap och ligastrukturer är starka.

3. Säsongsberoende med hockeyspel är tydligt i siffrorna. Hur ser er strategi ut för att hantera detta långsiktigt och finns det planer på att bredda portföljen?

Ja, hockey är en säsongsbetonad sport och det syns i våra nyckeltal. Långsiktigt hanterar vi detta genom:

  1. LiveOps och events som håller engagemanget uppe även mellan säsonger.
  2. Portföljbreddning – att utveckla spel inom fler sporter minskar säsongsberoende.

Med någon till  aktiva sporttitel, med en annan cykel på säsongen så kan vi hålla en jämnare nivå. Inom koncernen har vi till exempel ett  Baseballspel med tillväxtpotential som skulle kunna stärka intäktsstabiliten. Det kan givetvis framöver även bli aktuellt med ytterligare PvP spel som bidrar till bredd och stabilitet.

4. Ni har påbörjat ett samarbete med RISE kring utveckling av en VA-simulator som ska effektivisera Sveriges vattenunderhåll. Kan du berätta mer om detta initiativ?

Det är väldigt roligt och lärorikt att vi kan använda  vår spelteknik i ett professionellt, samhällsnyttigt sammanhang. Vi är här del av ett forskningsprojekt vars syfte är att  träna personal i att prioritera och effektivisera felsökning av VA-system för att minska driftstörningar i vatten- och avloppsinfrastruktur. VA systemet  i framförallt Sverige är i många fall väldigt föråldrat och samhället står inför omfattande framtida investeringar för att modernisera systemet. 

För oss är det en möjlighet att kapitalisera på våra tekniska- och speldesigns- kunskaper utanför traditionella spel. I framtiden kan det förhoppningsvis bredda intäktsbasen och stärka vår innovationsprofil.

5. Hur arbetar ni med retention, monetarisering och användartillväxt

Vi arbetar datadrivet på alla dessa punkter, mer specifikt: 

Retention:

  • Regelbundna LiveOps-event
  • Utvärdera och stärka onboarding med förståelse och tidiga belöningar
  • Progressionssytem som skapar långsiktiga mål, vilket är väldigt viktigt för att behålla kunder och bygga en långsiktig affär. 

Monetarisering:

  • IAP-modeller som inte är enbart pay-to-win
  • Tydlig value proposition i premiumvalutor och säsongspass
  • Fokus på  bred monetisering istället för alltför stort beroende av få större köpare

Användartillväxt:

  • Performance marketing med datadriven optimering
  • Partnerskap/licenser som genererar organisk trafik
  • Sociala funktioner som driver virality och spelar-nätverkseffekter

6. Ni har ambitionen att bli världsledande inom mobila sportmanagerspel. Vad krävs för att nå dit och vilken är den största risken på vägen?

Framförallt krävs riktigt bra spel, jag tycker att vi har några spel som håller hög klass, särskilt World Hockey Manager och det nya Pocket Hockey. Vi gör vårt bästa för att förbättra de spelen ytterligare. Samtidigt krävs innovation, risktagande, ständigt förbättrande och uthållighet för att bli världsledande. Vi är på en resa mot vårt bästa spel. Ser vi på de tio år som bolaget varit verksamhet har vi gjort väldigt stora framsteg men vi är även långt ifrån nöjda. Steg för steg med partnerskap, fler förbättrade titlar och allt starkare LiveOps kompetens rör vi oss närmare ambitionen om att leda inom genren. 

Största risken:

Att växa för snabbt utan att varje titel får den tid och optimering som krävs, alternativt att konkurrensen från större aktörer ökar i vårt segment. Fokus på innovation, kvalitet och effektiv resursanvändning är avgörande.

7. Vad kommer bli den största värdedrivande aktiviteten de kommande 12 till 18 månaderna?

Det beror på exakta bolagsprioriteringar, men vanligtvis är de största värdedrivarna:

  1. Full lansering och skalning av Pocket Hockey internationellt.
  2. Nya partnerskap/licenser som stärker vår sportportfölj.
  3. Vidareutveckling och lansering av kommande sporttitlar.

Tillsammans ska dessa aktiviteter både öka återkommande intäkter och minska beroendet av enskilda titlar.

Läs mer om NGM Company Insights

NGM Company Insights
11 Dec, 2025
TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.