Laddar TradingView Widget
Laddar annons
15 Dec, 2021

Årskrönika signerad Niklas Aldén från Market Makers

Förra veckan var Simon först ut med att skriva ett gästinlägg om 2021. Denna vecka har turen kommit till Niklas Aldén, som tillsammans med Fabian Franzén, driver podden Market Makers. Jag tror inte att någon mer introduktion behövs och således lämnar jag över till herr Aldén. 

Jag har blivit ombedd att skriva ett ord eller två om vad jag tar med mig från 2021 och det är lätt då att hamna i det klassiska att prata om avkastning, bästa respektive sämsta case m.m. Det är ju naturligt eftersom det är det börsen handlar om väl? Att få saker. Julen handlar ju dock om att ge som det så fint heter så jag tänkte faktiskt fokusera på den delen istället. Kanske, om vi har lite tur, så lyckas vi ändå få med oss ett börsperspektiv på det hela…

Under 2021 gav Netflix oss Squid Game som snabbt blev en av de mest sedda serierna någonsin, enligt Netflix redan sett av runt 140 av deras drygt 200 miljoner användare. Användarna betalar glatt sin månadskostnad och blir löpande matade med nytt, fantastiskt innehåll från Netflix som trots stora satsningar ändå har en vinstmarginal närmare 20 % idag. Denna vinstmarginal har ökat stadigt år efter år, allt eftersom användarbasen växer. Detta eftersom kostnaderna inte ökar i samma takt som intäkterna. Att producera Squid Game för en enda användare hade varit en rejäl förlustaffär men när man sprider kostnaden på mer än 200 miljoner användare blir kostnaden per tittare försumbar.

Tack vare att Amazon gav världen Amazon Web Services kan Netflix helt outsourca allt kopplat till servrar och datacenter och slipper därmed ta stora investeringar som skadar marginalerna. Istället skalar man bara enkelt upp serverfarmen hos AWS närhelst man behöver mer kraft och skalar ner när det är färre som tittar. Amazon i sin tur släpper då istället in någon annan på servrarna som nu står oanvända. Det är både miljösmart och en fantastisk möjlighet för den som idag vill lansera en digital tjänst. Något som för 10–20 år sedan kostade miljoner att starta fixar idag en universitetsstudent från sin laptop för någon hundring i månaden. Amazon Web Services genererar i princip all vinst för Amazon och tillåter att andra satsningar kan gå back, eftersom man ser att det bidrar till helheten och säkrar framtida tillväxt. Trots många olönsamma delar så ligger Amazons vinstmarginal idag på närmare 6 %(!). Den verkliga vinstmarginalen för just AWS är dock betydligt högre.

Alphabet har också en enorm molntjänst, Google Cloud, som precis som AWS genererar hutlösa pengar. Alphabet har idag en vinstmarginal på 30 %. En allt större bidragsgivare till moderbolaget är dock YouTube, där bland andra Mr. Beast har kommit på ett fantastiskt sätt att generera tillväxt. Tack vare sina 84 miljoner följare genererar han mer pengar än vad han någonsin kan göra av med. Detta insåg han tidigt och började helt enkelt hitta på kreativa sätt att ge bort dessa pengar och filmade resultatet. Dessa filmer genererade ännu fler visningar och prenumeranter, vilket tillät honom att skapa ännu större och galnare videor. Till exempel skapade han alldeles nyligen en kopia på just Squid Game som totalt sägs ha kostat $3,5 miljoner att skapa, varav cirka $1 miljon var rena prispengar till de 456 deltagarna. Originalet på Netflix kostade i jämförelse $21 miljoner att skapa, sex gånger dyrare än YouTube-versionen alltså. Mr. Beasts kopia har idag 158 miljoner visningar på två veckor, vilket är mer än originalet. Inte illa för den 23 år gamla YouTubern. Mr. Beast och många andra innehållskapare gör YouTube till kanske världens största underhållningsmaskin och på Alphabets huvudkontor räknar de pengar för fullt.

Det som lockar med Mr. Beasts videor, och anledningen att jag vill prata om honom, är hans fokus på att just ge och dela med sig. Det finns flera andra YouTube-kreatörer som skapar liknande videos, men Mr. Beast är absolut störst. Varför vill så många se en orimligt rik YouTuber ge bort pengar till ”vanligt folk”? Jag tror att det handlar om att man får ta del av riktiga, genuina reaktioner. Äkta glädjetårar när en person som kanske har en pressad ekonomi får sitt liv förändrat på en sekund. Jag, och 31 miljoner andra tittare, kan till exempel se Mr. Beasts och hans kompanjoner donera närmare en miljon kronor till slumpmässiga Twitch-streamers som i vanliga fall har nära noll tittare. Ibland behöver inte heller beloppen vara så stora för att göra skillnad, det kan handla om några tusenlappar och kvinnan i drive thrun som Mr. Beast dricksar har helt plötsligt råd med hyran och dessutom några julklappar till barnen denna månad. I ett land som USA, där man har sämre skyddsnät och många verkligen lever ”paycheck to paycheck”, är det inte svårt att förstå att en generös och oväntad dricks från en YouTuber kan få stressen att släppa för en stund.

På finanstwitter är det mycket fokus på vem som har den högsta avkastningen och största portföljen, ibland blir man så förblindad av att tjäna mer pengar att man glömmer bort att uppskatta det man har. Tack vare den fantastiska ränta-på-ränta effekten har många investerare fått se sina liv förändras totalt och det är verkligen en fantastisk sak att kunna känna att man är finansiellt fri och att man inte behöver oroa sig för när nästa lön ska komma in på kontot. Att ens liv inte blir förändrat för att en 23-årig YouTuber kommer förbi och ger en $300 i handen är faktiskt ett otroligt privilegium som få i världen får åtnjuta, men vi kanske tar för givet. Jag vill därför skicka med er en liten påminnelse om att vara tacksamma ifall ni är en av de få som faktiskt nyttjat ränta-på-ränta effekten istället för att ha blivit utnyttjad av den. Stanna upp och njut av det ni har en stund, och glöm framför allt inte av att ge tillbaka!

Man kan ge på många sätt, och faktum är att om man hela tiden försöker ge så ser man att man ofta får desto mer tillbaka. Det kan handla om att dela med dig av din kunskap på Twitter. Just det har gett mig 16 tusen vänner runtom i vårt avlånga land, varav några till och med blivit nära vänner för livet. Andra har hittat kompanjoner via Twitter och startat företag som blivit enorma succéer (jag tittar på er Quartr), andra hittat sin nya arbetsgivare. Ränta-på-ränta är inte bara något som gäller inom investeringar, utan det fungerar på de flesta plan i livet - desto mer du ger, desto mer ”avkastning” får du på det du ger. Detta ackumuleras och utvecklas exponentiellt, ränta-på-ränta helt enkelt.

Så, avsluta gärna året med att fundera på hur du kan ge tillbaka. Det behöver inte vara något stort, även en liten donation till exempelvis Barncancerfonden kan förändra liv. Linköpings Stadsmission har ett initiativ där man kan lämna in julklappar till de som behöver det mer än en själv. Jag misstänker att det finns andra, liknande initiativ på andra platser i Sverige. Själv brukar jag också passa på att skänka en julgåva till det barnhem i Nepal, där jag volontärarbetade efter den stora jordbävningen 2015.

Och med det vill jag önska er en riktig god jul och ett gott nytt år. Låt oss hålla tummarna för att börsgudarna ler mot oss även 2022 så att vi nästa jul kan ge ännu mer till de som behöver det mer än oss.

---------------

Tack Nilkas för att du ville skriva och ära mig med ditt besök. Jag ämnar ej ta scenljus, men vill dock berätta att förlaget hörde av sig till mig under tisdagen den 14/12 och berättade att det bara återstår 300 exemplar av mina första bok - Börspsykologi - så blir du en bättre investerare - och för att fira detta samt det faktum att julen nalkas kör de en liten kampanj där du kan köpa den första och den andra boken om börspsykologi för 349 kr. Du går in på förlagets shop och använder koden JULPUG. Jag är dig och alla som läst/spridit om boken evigt tacksam. Jag hade ej lyckats utan alla era insatser. Från mig till er alla: TACK och en GOD JUL! 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.