31 Mar, 2020

Disney - ser marknaden fallhöjden?

Disney har varit en mycket bra investering sedan 2009, men nu kan den positiva uppgången bytas mot en snar och mycket hård nedgående sådan. Disneyaktierna ligger cirka 130 % över toppen från 2007, men aktien har nu tappat över 30 % av dess värde hittills i denna mycket turbulenta börstid. VD Bob Iger gick i pension tidigt, temaparkerna och kryssningarna stängs av, teaterutgivningarna har försenats och idrottsevenemang är satta på ”hold”. Inte konstigt att aktien plötsligt underpresterar marknaden totalt sett.

Affektionen av att äga Disneyaktien var det som tidigt fick mig att investera, hur irrationellt det än låter. Med sin skattkista av immateriell äganderätt och orter i världsklass, plus ett avundsvärt medieimperium, tror jag att aktien så småningom att återta fornstora höjder. Emellertid är frågan om jag skall öka nu, eller avvakta(?).

Disney rapporterar affärer i fyra segment, och när det visar sig är bolaget inte riktigt så diversifierat som det i början kan se ut. Att utgå från att Q1 och Q2 kommer att komma in långt under tidigare rapporter YoY är i inget som kräver några flertalet pommes på tallriken, om ens en enda. Detta beror, såklart, på att ett brett skede av verksamhet inte fungerar just nu. Alla sex parker - Disneyland och Disney World här i USA, Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Paris - är för närvarande stängda. Så är även dess hotell, kryssningar och liveevenemang.

Disney kommer att generera goodwill bland sina fans när de fortsätter att betala sina arbetare, men den stora temaparken och erfarenhetsrapporteringssegmentet kommer att ligga närmast öde och kassakistorna härifrån kommer att vara likt sheriffens av Nottingham efter att Magdalena… förlåt, Robin Hood tagit ut en beskärande del.  

Merchandising - främst intjänat genom licensavgifter från partners som leksakstillverkaren Hasbro och TV-spelare Electronic Arts - kommer att vara praktiskt taget den enda inkomstkällan för segmentet tills parkerna åter öppnas.

Segment

2020 Q1 Earnings (miljarder USD)

2020 Q1 Rörelseresultat (miljarder USD)

Parks, experience and products

7,4

2,34

Studio entertainment

7,36

1,63

Direct-to-consumer and international

3,76

0,95

Media networks

3,99

(0,69)

 

En glimt av hopp kan vara medianätverksamheten, eftersom stationer som ABC och de förvärvade Fox-kanalerna fortfarande körs. Reklamintäkter tenderar dock att drabbas under ekonomiska nedgångar. Därtill skall ESPN inte förglömmas. Sport är stort och i USA är det riktigt stort – framför allt NBA, NFL och baseball – samtliga av dessa ligor är just nu inte igång och således har ESPN inget att sända…

En liknande situation finns för segmentet bio och teater/föreställningar. Disney var tvungen att avsluta sina visningar av Pixar-filmen Onward, som sannolikt kommer att generera en förlust på grund av reklam- och distributionskostnader. Andra utgivningar från och med fram till maj, inklusive live-action Mulan och Marvel's Black Widow, har försenats på obestämd tid eftersom biograferna är stängda.

"[...]Skall man avvakta till nästa kvartalsrapport? Har marknaden redan prisat in ”worst case” i detta bolag?[...]"
 

Det område som dock säkert kommer att leverera pengar är Disneys direkt-till-konsument-segment, som består av strömningstjänster Disney+, Hulu och ESPN+. Streaming, som jag skrev om i augusti 2018, fick en boost tack vare att många i hushållen nu är hemma, så abonnentnumret - som satt på 63,5 miljoner världen över under det sista kvartalet - är nästan säkert att gå upp, men hur mycket? Eftersom detta är ett långsiktigt projekt, förväntas dock driftsförluster även detta år, likt förra.

Viktigt att notera är också Disneys balansräkning. Efter att ha köpt Fox för 71 miljarder dollar i början av 2019, en rörelse som i stor utsträckning ses som att stärka företagets bibliotek med innehåll för sina strömmande ambitioner, har skulderna stigit. Den totala skulden inklusive den för närvarande förfallna delen av den långsiktiga summan var 48,1 miljarder dollar i slutet av 2019. Detta medan likvida medel var satta till 6,9 miljarder dollar. Även om jag tror att Disney kommer att klara av sina skulder, kunde tidpunkten för COVID-19-utbrottet verkligen ha varit bättre.

Således framkommer att Disney inte befinner sig i någon sorts pole position just nu. Omfattningen av förluster över hela verksamheten är fortfarande okänd och tidsramen för företagets viktigaste segment kommer tillbaka på rätt spår är fortfarande obesvarad. Skall man avvakta till nästa kvartalsrapport? Har marknaden redan prisat in ”worst case” i detta bolag? Hur länge kommer man klara sig på streamingen? Då jag är av uppfattningen att covid-19 och dess påverkan inte till fullo har införlivats i USA och bland befolkningen tror jag att vi enbart har sett början på oroligheterna i USA. Självklart kan jag ha fel och likt alltid handlar frågan om när man finner att en aktie är "rimligt" värderad. Detta är svårt och det är extra svårt i tider då "E" i "P/E" är nänst intill omöjligt att beräkna.

Vad är dina tankar kring den amerikanska marknaden i allmänhet, men Disny i synnerhet?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.