Rule of 40 och Datadog
Nej, det är inte någon livskris e.d. som i filmen This is 40 med b.la. Leslie Mann och Paul Rudd i huvudrollen, utan regeln om 40 är mer till för att applicera när växande bolag i allmänhet, men bolag inom SaaS (Software As A Service) i synnerhet studeras. Helt plöstligt kom det – ty jag hade ej hört talas om denna regel förrän ett par veckor tillbaka och kom då att höra den på en podd och sedan dess har såväl Kreti som Pleti skrivit om den. Jag vet nu att det finns såväl böcker som andra medier om det (härligt att alltid lära sig och med det utvecklas). En bra video om Rule of 40 är denna (3,35 min lång).
Regeln om 40-formeln kräver bara två faktorer, tillväxt och vinstmarginal. För att beräkna denna statistik lägger du helt enkelt till din tillväxt i procentuella termer plus din vinstmarginal. Om din intäktstillväxt är 15 % och din vinstmarginal 20 %, är din regel om 40-talet 35 % (15 + 20), vilket är under 40 % -målet. För att vara en "attraktiv" investering för dig måste summan vara ≥ 40. Det du är på jakt efter är att uppfylla denna formel, som mer utförligt finns förklarat på SaaSholic.com: GP Ratio = Growth Rate + Profit.
Det generella med regeln är att du till och med kan förlora pengar om du växer, vilket mer är en regel än ett undantag för nya och växande bolag. Eftersom det inom SaaS-sektorn letas efter ett monopol går tillväxt före vinst (Netflix, Spotify, Amazon med flera är bara några få av många exempel på detta). Dock är det viktigt att beakta; det är inte så lätt att ”bara sådär” ställa om till vinst.
Få bolag är till en början lönsamma eller vinstgående, vilket faller sig ”naturligt”, då det kostar att växa. Det är också därför som det ofta, i bolags tidiga skede, går att se höga ROC- och ROIC-tal. Det är just i dessa bolag som regflen om det magiska numret 40 är adekvat, för om de växer med en sådan takt och där marginalerna om inte är stigande, så åtminstone inte det motsatta.
Jag satt och studerade lite bolag som mer än väl ryms inom regeln om 40 och förutom bolag såsom Palo Alto och Check Point Software Technologies, vilka jag just nu studerar för ett exempel i min kommande bok, hittade jag Datadog, vilket är ett bolag som jag ännu inte har sett nämnas inom min twitter- tillika bloggsfär(?).
Vilka är Datadog? I sitt prospekt för sin börsintroduktion den 19 september 2019 står följande att läsa: ”Datadog is the monitoring and analytics platform for developers, IT operations teams and business users in the cloud age […] Our SaaS-platform integrates and automates infrastructure monitoring, application performance monitoring and log management to provide unified, real-time observability of our customers’ entire technology stack. Datadog is used by organizations of all sizes and across a wide range of industries to enable digital transformation and cloud migration, drive collaboration among development, operations and business teams, accelerate time to market for applications, reduce time to problem resolution, understand user behavior and track key business metrics.”
Bolaget har växt snabbt och faktum är att de kom till redan 2010, samma år som Shakira sjöng ”Waka Waka”, vilket i min värld känns som igår; fotboll på tv, vänner, grill, allsång och sedan… ja – Waka Waka.
Nåväl – åter till hunden som tycks ha en fäbless för data. I Årsrapporten, som släpptes den 23 april 2020, för räkenskapsåret 2019 framkommer mycket, för bolaget, positivt. De tycks inte lida av växtvärk och beträffande just tillväxt siktar de på att få en sådan via att växa såväl organiskt som via förvärv.
Bolaget har en enorm kundbas, där några bland många är Activision, Samsung, Ferrari, Nasdaq, Tisco och Lego System.
Nykeltalsmässigt är det, likt ofta gällande bolag verksamma inom SaaS, nästa ren och skär sifferpornografi. När bolaget studeras på Börsdata framkommer bland annat följande (R12 månader/3 år):
Soliditet på 75 % (3-årsnitt 62 %), nettoskuld/EBITA -110 (3-årssnitt -109,7), Bruttomarginal 77,2 % (3-årsnitt 76,4 %), omsättning/aktie 1,4 (3-årsnitt 1,11), Eget kapital/aktie 2,69 (3-årsnitt 1,85). Dock är det mycket sämre på ROIC samt ROC, som förvisso är i en tydlig och distinkt stigande grad, likväl just nu på negativa tal.
Även om det just nu har blivit lugnare finner jag öändå en sorts "SaaS-hype", där fler tycks lockas av att bolaget säljer SaaS-tjänster, än till deras egentliga produkt. "Så länge det är just SaaS kan produkten vara vad som helst, för det är ju... SaaS, typ. Just nu tycks råda "mjukvara" eller inget. Är det inte en virtuell produkt som är skalbar likt vore den en lök med oändligt av lager samt fås genom prenumeration kan det lika gärna vara. Jag tror att vi inom 1-2 år kommer att få se vilka SaaS-bolag som är något att betala för och vilka som inte är det, för jag tror nog att det finns såväl ett som två bolag likt det som har skapat appen Bro2Bro i tv-serien "Silicon Valley"... som faktiskt tycks ha haft en verklig föregångare som inspiration!
Det är inte ett bolag som lockar mig (Datadog, alltså), men kanske finns det någon därute som finner det mer lockande? Husdjur tycks ju vara det nya svarta nu…