ChargePanel

ChargePanel
Greentech-bolaget ChargePanel är ett noterat bolag inom branschen elbilsladdning eller e-mobilitet. De bildades 2014 och är sedan 2021 noterat på Nasdaq First North Growth Market.
ChargePanels tjänst är lite diskret då den mestadels döljs bakom andra varumärken men om man skrapar lite på ytan så finner man en i sanning genial lösning som både ligger helt rätt i tiden och som löser ett verkligt problem för elbilsinnehavare. Deras produkt säljs till andra företag (B2B).
Bolaget är ett mjukvarubolag med en sk SaaS-modell som innebär att kunderna prenumererar på en tjänst och betalar månadsvis för den. ChargePanel erbjuder vad de kallar en en ”white-label SaaS-plattform” för drift och hantering av laddnätverk för eldrivna fordon. Vad innebär då white-label” undrar ni kanske? White-label är en benämning på bolag som levererar en tjänst eller en produkt som sedan ett annat bolag sätter sitt varumärke på och säljer och använder som sin egen.
ChargePanels produkt är en digital plattform som ger elbilsförare tillgång till en användarvänlig app för laddning som är helt oberoende av både elbolag och tillverkare av laddinfrastruktur. I dagsläget har ChargePanel över 50.000 elbilsförare anslutna till sin tjänst. De hade tidigare i år 15.000 st laddpunkter anslutna. Och just laddpunkterna är en viktig del i företagets strategi och möjlighet till framgång.
Teknisk plattform
Ända sedan starten har ChargePanel haft ett tydligt fokus på utveckling av sin tekniska plattform samt att väcka intresse och knyta upp utvalda strategiska partners och kunder. De verkar för närvarande i Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien, Nederländerna, Rumänien, Albanien, Marocko, Kenya, Uganda, Malta, USA, Australien, Nya Zeeland, Malaysia, Filippinerna, samt Barbados och har en tillväxtstrategi som inkluderar alla världsdelar innan utgången av 2025. Och de har en ambition att växa med kunderna in i ytterligare nya geografiska marknader.
Deras strategi ligger minst sagt i tiden och är såväl hållbarhets- och kundcentrerad. De bidrar till smartare elbilsladdning genom att ChargePanels plattform underlättar övergången från fossildrivna fordon till elfordon för både privatpersoner och företag. Klimatmålet i såväl Sverige som EU och världen går hand i hand med ChargePanels verksamhet och trots att man kan ha synpunkter på såväl Sveriges som EU:s sätt att hantera klimatet och allt kring det så är det tämligen odiskutabelt att marknaden för elfordon och kringliggande infrastruktur kommer att öka. .
ChargePanels teknik är smart då den bland annat hjälper kunderna att debitera och betala ut pengar för laddning som sker i hemmet hos de som har företagsbilar. De reglerar därefter detta med företaget som äger bilarna. ChargePanel hjälper dessutom företagen att lastbalansera laddare som är av olika fabrikat. Detta är en tjänst som jag personligen har efterfrågat och min elektriker sa att det går inte att göra. Men det gör det har jag lärt mig nu.
Starka varumärken
ChargePanels teknik finns i och samarbetar med några av de allra starkaste varumärkena i branschen. På listan över samarbetspartners hittar vi Europark, Parkster, Volkswagen Financial Services, Carpay, Nobil med flera. Riktigt hedrande att leverera kundvärde ihop med de fina varumärkena. Tittar vi på partners som deras partner i sin tur jobbar med så hittar vi varumärken av världskaraktär.
Börsresan
Aktiepappa var faktiskt med och investerade i ChargePanel när de noterades och har sedan dess både minskat och ökat ägandet i omgångar. Börsresan har varit lite tuff för dem med både upp- och nedgångar och för inte så längesedan tog bolaget in pengar i en emission. De har en brytpunkt kring 40.000-50.000 st anslutna laddpunkter för att nå positivt kassaflöde och dit är de på god väg. Bara häromdagen skickade de ut PM om att de ansluter ytterligare 6.700 st publika laddpunkter via ett nytt roamingavtal med Vattenfall InCharge AB. Vattenfall har totalt 60.000 st laddpunkter ute i Europa och delar av dem kommer sannolikt också anslutas framöver men i första läget är det bara de svenska punkterna som ansluts.
Nyligen läste vi att bolaget ansluter ett stort antal nya laddpunkter i och med att ChargePanels storägare KG Knutsson AB förvärvar elfordonsladdningsföretaget Eways konkursbo. Eways hade innan konkursen ca 40.000 laddpunkter och chanserna är enligt bolaget goda att många av dessa kunder kan behållas och att de kan konverteras till kunder i ChargePanel.
ChargePanel i siffror
Perioden oktober - december 2024 (jämfört med samma period 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 2 641 KSEK (2 386)
- Resultat efter skatt uppgick till –3 276 KSEK (-4 406)
- Resultat per aktie uppgick till –0,11 SEK (-0,27)
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 6 246 KSEK (1 404)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till –1 596 KSEK (-2 475)
Inga lysande siffror ur perspektivet att vi gärna vill se att de gör vinst men det är en förbättring och vi tror att den kommer fortsätta. ChargePanel handlas just nu till negativt P/E (-3,65) och har P/S på 3,44.
I fredags stängde Chargepanel på 1,41 kr.
Våra tankar
Det som tilltalar oss i bolaget är att de är ”hackar och spadar” i den gröna omställningen och det innebär att de behöver inte ta stora investeringar i laddinfrastruktur som många andra i branschen. De behöver inte ens bry sig om vem som bygger ut infrastrukturen utan de är potentiella kunder till dem allihop. Vår första investering i bolaget var som sagt i samband med börsnotering och sedan dess har vi både öka och minskat vår position och egentligen är det först nu vi ser positivt kassaflöde framför oss. Enligt våra bedömningar kommer de kunna uppnå detta under Q4 i år på grund av alla de nyanslutna och planerade laddpunkterna och då tror vi på såväl positiv utveckling på kursen som lite större handel i aktien.
Värdet i SaaS-modellen är också en positiv del i bolaget. När de väl vänder och tjänar pengar kan det gå fort.
På riskskalan ser vi en risk i den utspädning som sker i samband med att TO2 genomförs i mars eller i början av april. Enligt bolaget riskerar de som inte utnyttjat sina teckningsrätter att spädas ut med 17%. Vi ser detta som en möjlighet att köpa fler aktier då det sannolikt kommer gå att köpa aktier till en bra peng.