Hur har det gått för Buds "rainbow washing"?
Bud Light försökte haka på trenden med HBTQ och satsade stort på ett samarbete med en amerikansk transinfluencer. En hel del av kunderna var inte imponerade och valde istället att köpa andra ölmärken. Väldigt tråkigt att folk tar avstånd från folk pga deras sexualitet men samtidigt kunde kanske en öltillverkare i de lägre prissegmenten kanske räknat ut resultatet innan det träffade dem i ansiktet?
Nu många månader senare ligger Buds försäljning fortfarande ca 30% lägre än innan reklamkampanjen och USA har fått en ny bästsäljande öl i mexikanska Modelo. Kalla mig syniska men jag tror inte riktigt det var detta de såg framförs när de satsade miljoner på ett samarbete. Som en extra bonus kallas företaget nu dessutom för transfoba pga att de inte står bakom sin inhyrda transaktivist.
Anheuser-Bush är noterat på New York-börsen och hari år tappat 9,4% på börsen. I dag handlas Anheuser-Busch till kursen 54,46 USD.
Förutom Bud Light äger Anheuser-Bush ett flertal ölmärken. Bland annat Budwieser, Bud Light, Michelob, Stella, Kona, Artois, Estrella Jalisco och Busch Beer.
Läs mer om Bud Light och Modelo
Dylan M calls out “transphobia”