Laddar TradingView Widget
Laddar annons
20 Oct, 2025

Återbesök hos en brittisk (snar) utdelningsaristokrat

Tempus fugit och ju äldre jag blir, desto mer inser jag kraften bakom dessa två ord. Även om jag har läst om att den enda, hittills, finita valuta som vi har är just tid, var det fram tills bara ett par år sedan som det var något mer abstrakt än konkret. Det ska i sammanhanget betonas att jag inte lider av någon sorts ångest eller dylikt över detta, utan enbart att jag har uppmärksammat och känt av en tydligare verkan. 

På temat är det brittiska bolaget Clarkson PLC, som jag skrev om 2019 och som jag trodde bara var en sisådär max 2-3 år sedan. I och med att det har gått drygt 6,5 år samt att världen då inte var densamma som idag, inte minst då vi har en nyckfull tillika narcissistisk president på andra sidan pölen, för att inte förglömma oroligheter i Mellanöstern, problematiska situationer i Kina och regionen kring det Sydkinesiska havet samt en krigshärjade och krigsbejakande figur granne med vår armé (Finland) som inget annat önskar än att reinkarnera Sovjetunionen, finner jag det intressant att ta upp bolaget igen. Detta inte minst för att allt som allt har just nyss nämnda fått en inverkan på handel och därmed frakt.

Clarkson PLC grundades 1852 av Horace Anderton Clarkson i London, då som ett företag som handlade med och chartrade fartyg. Under 1860-talet började bolaget successivt övergå från segelfartyg till ångfartyg, och år 1872 förvärvades tre skonerer – vilket markerade starten för att själva äga fartyg. Under 1900-talet växte verksamheten kraftigt och blev alltmer internationell. År 1954 öppnades ett kontor i New York, och därefter spreds verksamheten vidare till bland annat Frankrike, Australien, Tyskland, Sydafrika och Grekland. 

I dag verkar Clarkson som ett integrerat tjänsteföretag inom sjöfart och den bredare marina och offshore-relaterade industrin. Verksamheten är organiserad i fyra huvudsakliga segment: brokering, finansiella tjänster, supporttjänster samt forskning och analys. Kärnan utgörs av just detta segment, där bolaget förmedlar fartyg och fraktavtal mellan rederier och charterare, men även hanterar köp och försäljning av fartyg. 

Vid sidan av detta erbjuder bolaget även finansiella tjänster, såsom strukturering av transaktioner, investeringsrådgivning och kapitalanskaffning för fartygsprojekt och relaterade tillgångar. Det gör att Clarkson inte enbart fungerar som en förmedlare, utan också som rådgivare och finansiell partner. 

Vidare omfattar verksamheten supporttjänster som hamnagenturer, fraktlogistik, lagring, bemanning och andra operationella lösningar som kompletterar kärnaffären. Detta gör att snarare en helhetslösning kan erbjudas kunderna enbart en förmedling. 

Slutligen driver bolaget en omfattande forsknings- och analysverksamhet som levererar data, marknadsrapporter och analytiska insikter om den globala sjöfarts- och offshoremarknaden. Det är ett exempel på hur Clarkson med åren har flyttat upp i värdekedjan – från traditionella förmedlingstjänster till kunskaps- och datadrivna erbjudanden som kräver specialistkompetens.

Första halvåret 2025
Den 4 augusti släppte bolaget sin halvårsrapport, som vittnade om ett stabilt men något svagare första halvår 2025 jämfört med samma period föregående år. Omsättningen uppgick till £ 297,8 miljoner, vilket var en minskning från £310,1 miljoner i fjol. Det justerade rörelseresultatet uppgick till £30,9 miljoner (45), vilket motsvarar en rörelsemarginal på omkring 10,4 %, att jämföra med 14,1 % under samma period i fjol.

Vidare gjorde rapporten gällande att vinst per aktie blev 93,0 pence (124,6), motsvarande en vinstmarginal om 12,6 % (16,1). Trots den tillfälliga nedgången betonar ledningen att helårsresultatet väntas bli tydligt bättre under det andra halvåret, vilket ligger i linje med tidigare kommunikation från årsrapporten för 2024.

Broking, som tidigare nämnts är kärnan i Clarksons verksamhet, stod för £222,2 miljoner  (247,7) av omsättningen, motsvarande ungefär tre fjärdedelar av koncernens totala intäkter. Financial-segmentet växte kraftigt och ökade intäkterna från £18,3 till 28,9miljoner, medan Support-divisionen omsatte £33,6 miljoner (32,3). Sist men inte minst fortsatte Research att leverera en ökande omsättning, som steg från tidigare £11,8 miljoner till £13,1 miljoner.

VD-ord
VD Andi Case beskriver det första halvåret 2025 som, föga förvånande då en vd mer eller mindre är en försäljare, ännu ett bevis på Clarksons motståndskraft i en komplex global miljö. Trots lägre fraktvolymer och svagare marknad – inte minst synliggjort i hur omsättningen för segmentet Broking utvecklades - jämfört med 2024, lyckades bolaget leverera ett stabilt resultat tack vare sin diversifierade affärsmodell, globala närvaro och starka balansräkning. Case framhåller de strategiska investeringarna i personal, digitalisering och marknadsdata som viktiga för att säkra långsiktig konkurrenskraft, och betonar att Clarkson även fortsätter att stärka sitt fokus på hållbarhet och den gröna omställningen inom sjöfarten.

Inför andra halvåret andas en visst försiktig optimism och Case bedömer att resultatet blir tydligt starkare under årets senare del, i linje med bolagets tidigare utsikter. De långsiktiga marknadsdrivkrafterna – en åldrande ”global” fartygsflotta, begränsad ny kapacitet och ökad efterfrågan på grön teknik – väntas ge stöd till lönsamheten. Samtidigt kvarstår kortsiktig osäkerhet till följd av geopolitiska spänningar, handelspolitiska förändringar och valutafluktuationer.

Finanser
Balansräkningen framstår fortsatt som en av bolagets största styrkor och är en av flera anledningar till att jag lockas till bolaget. Likvida medel uppgick vid halvårsskiftet till £265,7 miljoner, medan nettokassan uppgick till £227,1 miljoner. De fria likvida medlen var £206,2 miljoner pund, medan eget kapital uppgick till £493,7 miljoner, en ökning från £467,5 miljoner ett år tidigare. Detta om något understryker den starka soliditeten och finansiella stabiliteten.

Historik
Clarkson är således ett integrerat tjänsteföretag inom sjöfart och den bredare marina och offshore-relaterade industrin och beträffande dess historik är den, givet sektorn, tämligen stark. CAGR för omsättning de senaste 10 åren är 7,3 % och beträffande vinst per aktie uppgår detsamma till 13,7 %. Under samma tid har CAGR för eget kapital uppgått till 3,2 %. Rörande lönsamheten har rörelsemarginalen varierat mellan att som högst uppgå till 14,3 % och som lägst 13,6 %, vilket visar att bolaget har ett bra och tydligt fokus på lönsamheten och inte drar sig för att agera när det behövs. 

Finanserna är, som tidigare sagts, riktigt robusta och man har under de senaste 10 åren inte haft någon nettoskuld och soliditeten har snittat drygt 60 %. Sagt med andra ord är Clarkson en finansiell bastion, vilket är lika bra som viktigt givet sektorn och det just nu osäkra geopolitiska läget som AB Världen befinner sig i.

Clarkson är mycket aktieägarvänligt och praktiserar såväl återköp som en över tid stigande utdelning. Bolaget har höjt sin utdelning de senaste 22 åren och börjar därmed närma sig titeln ”(utdelnings)aristokrat”. CAGR för utdelningen har de senaste 3, 5, 7 och 10 åren uppgått till 8,2 %, 6,9 %, 5,7 % respektive 6 %. Detta har skett utan att man från bolaget har tummat på sin utdelningsandel relativt såväl vinst som fritt kassaflöde. 

Till en kurs om 3 435 GBX handlas aktien till P/E 14,2 och en direktavkastning om 3,1 %, båda mer eller mindre i paritet med de historiska snitten.

Summering
Det finns mycket som tilltalar mig i Clarkson och om jag en dag bestämmer mig för att ha exponering mot dess sektor kommer det brittiska bolaget att vara en av mina främsta kandidater. Emellertid fortsätter jag att tills vidare stå vid sidlinjen, då jag dels just nu inte vill utöka andelen innehav, dels vill ha likvider tillgängliga i den stundande rapportsäsongen. 

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.