Laddar TradingView Widget
Laddar annons
24 Nov, 2024

The Italian Sea Group – Q3 och mina tankar

Ett bolag som jag har följt under det senaste året är The Italian Sea Group. Jag har tidigare skrivit om såväl dess första som andra kvartalsrapport för innestående räkenskapsår och för drygt 1,5 veckor sedan släpptes den senaste, som berör perioden januari till och med september. Om detta är första gången som du läser om bolaget på denna blogg rekommenderar jag att du först läser mitt första och därefter mitt andra inlägg. 

Under årets första nio månader har omsättningen ökat med 11,4 %, från tidigare 262,2 MEUR till 292 MEUR. Vidare har EBITDA stärkts med 16 % för att uppgå till 50,1 MEUR (43), motsvarande en marginal om 17,2 %. Detta är 0,7 procentenheter bättre än de 16,5 % som rapporterades för ett år sedan, 2023. Bolaget skriver att ökningen av rörelsemarginalen är hänförlig till ett starkt fokus på driftskostnadshantering samt en förbättrad effektivitet inom produktionsprocesser. Därtill drar koncernen nytta av investeringsstrategin i produktionskapacitet med en optimal blandning av synergier mellan varvs- och ombyggnadsaktiviteter, vilket ger stordriftsfördelar. Således tycks den enorma satsningen på utbyggnaden av The Marina Di Carrara än så länge betala av sig.  

Backlogen och det totala värdet på orderboken uppgick vid periodens slut till 1,275 MEUR, något lägre än de 1,306 MEUR som var gällande vid utgången av 2023 års tredje kvartal. Det totala värdet av befintliga kontrakt för yachter som ännu inte levererats till kunderna, exklusive intäkter som redan redovisats i resultaträkningen, det vill säga nettoorderstocken, uppgick till 533 MEUR (674,5).

Som jag har skrivit i tidigare inlägg drog bolaget på sig en stor skuld i samband med utbyggnaden av marinan. Från att tidigare ha haft en ypperlig finansiell ställning, ligger just nu skulden på 19 MEUR, vilket är 18 MEUR högre än vid ingången till räkenskapsåret 2024. Bolaget är dock komfortabelt                                  med att det över tid stabila kassaflödet kommer beta ned skulden och bedömer således värdet av investeringen mer än väl täcka upp alla räntebetalningar framgent. Än så länge talar mycket för att styrelse och ledning kommer att få rätt. Att notera är att bolaget har en kreditrating om A2.2, vilket är både bra och betryggande.

Positivt är även att ledningen upprepar den tidigare prognosen från ”strategic outlook”, som presenterades den 6 februari tidigare i år

  • 2024: revenues between EUR 400-420 million and EBITDA Margin between 17- 17.5%.
  • 2025: revenues between EUR 430-450 million and EBITDA Margin between 18- 18.5%.

Trots att bolaget har levererat starkt under det hittills gångna året har aktien fortsatt sin resa söderut. I år är aktien ned med drygt 9 %, men sedan dess topp från mitten av mars är nedgången beskedliga 34 %. Jag har försökt att tänka vad det är som marknaden ser, men som jag missar.

I mitt tidigare inlägg skrev jag: ”Förutom risken att ledning och styrelse tar mindre positiva och kloka beslut, är den största risken den makroekonomiska sådana samt Ryssland. Beträffande sistnämnda bedöms det som sannolikt att många av de tidigare kunderna varit rika oligarker och att dessa, i takt med sanktioner med mera, kommer påverka bolaget negativt genom att de inte kan eller vill beställa en leksak modell större. Emellertid växer antalet superrika i andra geografier och torde med tiden väga upp från bortfallet. 

En stor och kraftig lågkonjunktur bör påverka bolaget, men likt fallet med till exempel Hermés och Ferrari, de främsta inom (lyx)väskor och accessoarer respektive (lyx)bilar, påverkas inte de superrika lika mycket som de aspirerande superrika. Löst och något raljerande, men €10 miljarder eller €9 miljarder spelar inte så stor roll under en kortare period, eller än mer raljerande; de gråter inte ut i Aftonbladet för att ett paket Bregott kostar 45 kr, när det för bara ett par månader sedan kostade cirka 37 kr. Sagt med andra ord skall till en mycket långvarig nedgång för att de Rika ska börja dra åt svångremmen.” 

j

Av ovan finns många och fler därtill svar att finna i en intervju med bolagets vd, Giovani Costantino.  Här diskuteras Ryssland, lågkonjunktur, det ultrarika klientelet med mera.

d

Bolaget har en bra diversifiering, där Asien, Europa och Amerika står för cirka en tredjedel vardera. Intressant är även att bolaget har etablerat en brygga till Afrika. Den 18 september kommunicerades att koncernen har skapat ett partnerskap med MYR Family Office, ett oberoende familjekontor baserat i London, med väletablerade verksamheter på stora platser för ultra-rika kunder, som Monte-Carlo, London, Paris, Genève och Doha. Allt annat lika kommer det stärka TIGS position bland klientelet.  

En tanke, som kan te sig något långsökt, är att det är handelskriget som spökar (vars effekt har synts på LVMH, Moncler m.fl.) och att om Trump gör verkstad av alla utfästelser, kommer Kina svara tufft och hårt. Därtill kan sistnämnda börja subventionera än mer för de inhemska bolagen och då landet idag är ledande inom batteritillverkning och el-bilar, vad är det då som säger att de inte kan satsa på lyxyachter och megayachter samt införa någon sorts restriktion för de inhemska ultrarika att konsumera något utländskt. Tanken är långsökt, men jag försöker att ”tänka utanför boxen”.

Jag lockas till bolaget. I och med aktiens nedgång är värderingen just nu P/E 7,4 och EV/EBIT 5,6 på släpande tolv månader. Mäts EV/SALES uppgår det till 0,99. Det är inte dyrt för ett bolag av The Italian Sea Groups kaliber. Vad som även lockar är den över tid stigande utdelningen, som jag skriver mer ingående om i mitt förra inlägg. 

Vad är det som Mr. Market ser och som får honom att handla ned aktien? Vad är dina tankar och vad tror du?

Som alltid ska inget du läser på denna blogg ses som investeringsråd eller dylikt. Det är lika uttjatat som viktigt att du gör din egen analys. Risken finns där och inget, absolut inget, är riskfritt. På Degiro kan du investera ”direkt” via dess hemsida, medan det krävs ett telefonsamtal om du har Avanza eller Nordnet som mäklare. Minsta courtage är 200 kr samt tillkommer en växlingsavgift om 0,25 % på beloppet. När detta inlägg skrivs äger jag inga aktier i bolaget.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.