25 Sep, 2024

Uppesittarkväll och lite planerade transaktioner

Uppdaterad:
25 Sep, 2024

Ytterligare en Uppesittarkväll har gått av stapeln. Ofta tenderar jag att vara uppbokad när dessa program sänds och igår var, tyvärr, inget undantag. Jag gläds dock med att fenomenet är starkare än aldrig förr och ännu en gång vill jag rikta all beröm till och applådera Nicklas ”investeraren” Andersson, som var en av de ansvariga till att konceptet blev till i tv-format 2016. Likt Per Håkan Börjesson, Alexander Gustavsson med flera, som jag tror och hoppas på att de verkligen har gjort avtryck hos alla och envar i de svenska stugorna, ska insatser likt dessa hyllas.

Att börja spara är inte svårt och inte heller är så att investera. Emellertid tror många det, vilket är en anledning till att många inte får ta del av den magi som ränta-på-ränta erbjuder, men också till att de svenska storbankerna kan fortsätta stärka sitt provisionsnetto på de okunnigas bekostnad. Bristen på okunskap är kunskap, men den ekvationen hamnar aldrig i för-, utan alltid i bakgrunden. 

d

Lön följer Uppesittarkväll och som alltid betalar jag först hyra samt andra fasta avgifter och därefter mig själv. Hur mycket jag betalar till mig själv varierar, men som jag skrev i ett tidigare inlägg har det tenderat att hamna kring ett snitt cirka < 73 % i sparkvot. I detta räknar jag inte/aldrig in utdelningar. Min portfölj och de utdelningar som springer ur den är pengar som jag inte räknar in i sparande, eller i ”inkomst”.

Varje månad sparar jag i ett par fonder samt ett par ETF:er. Fonderna är dels Storebrand All Countries SEK B, dels Storebrand Low Volatility SEK B. Bland ETF:erna återfinns bland andra Xact Sverige, Xact Norden Högutdelande och VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders.

Allt som allt tenderar ovan nämnda få drygt 65 % av det som månadsvis avsätts till investeringar. Förr avsatte jag mycket mindre till dessa och mer till regelrätta aktier, men i takt med tiden har jag de under de senaste åren, vilket jag flera gånger återkommit till, börjat bredda portföljens bas. Fokus är mer och mer på den befintliga nedsidan och på att hellre bevara än maximera (tillväxten av) kapitalet. Kan jag snitta likt index, eller till och med strax därunder, samtidigt som utdelningarna frodas de kommande decennierna kommer jag inte att beklaga mig. 

Jag investerar inte för att kunna stoltsera med X eller Y i avkastning och därmed aspirera på den årliga och aldrig avslutande könsmätarkampen. Mitt liv, mina önskningar, mina behov et cetera är vad som står i förgrunden. Allt annat är sekundärt, om ens det. Sedan jag emigrerade till Avanza har jag lyckats hålla jämna steg och mer därtill med OMXSGI, men jag är inställd på att behålla det avståndet kommer blir svårare och svårare för vare dag. 

Moncler
Bland portföljens bolag tittar jag denna månad framför allt på italienska Moncler. Bolaget har likt andra inom lyxsektorn handlats ned. Årets första sex månader var, givet förutsättningarna, starka. Jämfört med samma period föregående år uppgick de totala intäkterna till 1 230,2 MEUR, vilket motsvarar en ökning med 11 % vid oförändrade valutakurser och 8 % vid aktuella valutakurser. Detta är en betydande ökning från de 1 136,6 MEUR som registrerades under första halvåret 2023. Allt annat lika vittnar det om att Moncler fortsätter att dra nytta av sin globala marknadsexpansion. 

f
Bildkälla: Monclers presentationsmaterial för H1 2024

Monclervarumärket
Moncler har dels märket ”Moncler”, dels ”Stone Island”. Beträffande förstnämnda presterade det väl under första halvan av 2024. Med en intäkt på 1 041,3 MEUR syns en tillväxt motsvarande 15 % vid oförändrade valutakurser och 11 % vid aktuella kurser relativt 2023 års första sex månader. Tillväxten är särskilt imponerande med tanke på att jämförelsesiffrorna var allt annat än lätta, efter ett synnerligen starkt 2023.

Under andra kvartalet ökade Monclerförsäljningen med 5 %, huvudsakligen drivet av framgångar i Direct-To-Consumer (DTC)-kanalen. Nämnda ökade med 8 % och Europa, Mellanöstern samt Afrika (EMEA) presterade bäst och ledde tillväxten, men alla regioner bidrog positivt till utvecklingen. För mig visar det ledningens förmåga att kunna anpassa utbudet efter de ständigt föränderliga förutsättningarna samt att man vet hur att behålla en stark prisstyrka (i.e. pricing power).

Stone Island
Medan Monclervarumärket fortsätter att växa starkt, visade rapporten att Stone Island har haft en tuffare period. Under första halvåret 2024 rapporterade Stone Island intäkter om 188,9 MEUR, vilket innebär en nedgång med 5 % vid oförändrade valutakurser och 6 % vid aktuella kurser jämfört med de 202,6 MEUR som rapporterades under första halvåret 2023.

Nedgången var särskilt märkbar under andra kvartalet, där Stone Island minskade med 4 %. Dock lyckades märkets DTC-kanal växa med hela 27 %, vilket nästan kompenserade för den kraftiga nedgången i grossistkanalen (-28 %). Detta visar att varumärket fortfarande har en lojal kundbas och potential att växa genom direktförsäljning, men också att det står inför utmaningar när det gäller den traditionella grossistmarknaden. Emellertid är bolaget och märket inte ensamt om dessa utmaningar, utan mer eller mindre alla aktörer inom lyxsektorn har upplevt detsamma.

Monclerkoncernens rörelseresultat etc.
Monclerkoncernen rapporterade även en stark förbättring i sitt rörelseresultat (EBIT), som uppgick till 258,7 M EUR under årets sex första månader. Det ska jämföras med de 217,8 M EUR som presenterades under samma period 2023. EBIT-marginalen ökade till 21 %, från 19,2 % året innan, vilket indikerar en förbättrad lönsamhet för företaget.

Koncernens nettoresultat ökade också markant och nådde 180,7 M EUR under första halvåret 2024, en ökning från 145,4 miljoner EUR under samma period föregående år. Även den finansiella positionen bedöms som positiv och stark. Trots en betydande utdelning på 303,1 M EUR under det första halvåret, har den italienska koncernen fortfarande en solid finansiell position med 845,8 M EUR i nettokassa per den 30 juni 2024. Detta är dock en minskning från de 1 033,7 M EUR som rapporterades vid slutet av 2023, men fortfarande en betydande förbättring jämfört med 470,7 MEUR vid samma tidpunkt föregående år. Samtidigt uppgick koncernens hyresskulder till 815,8 MEUR (805,2) per den 30 juni 2024, vilket jag ser som tämligen positivt i och med de då gällande räntenivåerna.

Kina oroar
Att aktiekursen är ned med cirka 11,7 % i år och 14,4 % (exk. utdelningar) på ett år beror främst på Mr. Markets rädsla för att Asien i allmänhet, men Kina i synnerhet börjar veckla. Rapporter som stärker detta ställningstagande är inte svåra att finna. Bland annat skrev Dagens Industri om hur den kinesiska fastighetskrisen förvärras, men också hur kinesiska löner faller. Förvisso kom den kinesiska centralbanken (läs: regeringen) med ett stort stimulanspaket tidigare i veckan och kanske kan det råda bot på landets utmaningar. Jag tror dock att mer måste till, för dels har ettbarnspolitikens effekter ännu inte setts fullt ut, dels är det min uppfattning att regeringen/centralbanken mer fokuserar på att bota symptomen, istället för dess rot/sjukdomen (det socialkapitalistiska system som brukas i landet).

I Europa och västvärlden pensionssparar vi främst i aktier, obligationer, fonder och/eller andra tillgångsslag/värdepapper, medan man i Kina (pensions)sparar och investerar i fastigheter, främst sin egen. Den är räddningslinan ifall skiten skulle träffa fläkten. I och med tendenserna till deflation, en minskad inhemsk konsumtion, hårdare handelskrav, restriktioner, för att inte glömma hur den tidigare gällande, men nu föraktade, förödande enbarnspolitiken nu slår tillbaka med full kraft et cetera står Kina just nu inför en utmanande tid. Därmed oro och när sådan befaras, håller konsumenterna hårt i sina pengar. Detta är nog vad som ligger bakom alla de nedvärderingar som kommit från analyshus såsom Bank of America, men för Moncler specifikt Goldman Sachs samt Jefferies. Därmed följer allt reflexivitetens lagar. Därmed bedömer Mr. Market att bolag likt Moncler, LVMH med flera kommer möta tuffa tider framgent.

Jag tror inte att han är fel ute, men när om inte i tider likt dessa är tillfälle att investera om man är långsiktig inte har problem med att se ett par svåra år givet att bolaget bedöms vara en framtida vinnare? Volatilitet, om än att den inte är kraftig på daglig basis, är priset vi får betala för långsiktig avkastning, eller hur?

Värdering
Till ett aktiepris om €49,3 blir värderingen P/E 20,4 och EV/EBIT 14,1 på rullande tolv månaders vinster. Det är kraftigt under de historiska snitten gällande såväl tre och fem som sju och tio år. Det skall absolut betonas att nämnda är dopade av de så kallade ”gyllene åren”, då pengar var gratis och alla levde likt Utopia infunnit sig. Detta till trots ändrar det inte faktum att Moncler är ett bolag som jag bedömer vara en framtida stark aktör inom en mycket konkurrensutsatt (studera Kering…) marknad.

När jag investerar i bolag vill jag se hög avkastning samt lönsamhet och att denna ska vara beständig och i vissa nyckeltal över tid stigande. På rullande tolv månader har Moncler en:

  • Bruttomarginal om 77,7 %,
  • EBIT-marginal om 30,4 %,
  • Vinstmarginal om 21 %,
  • FCF-marginal om 30 %,

Vidare visar koncernen att den förmår skapa avkastning på såväl tillgångar som (investerat) kapital. ROE uppgår till 20,9 %, medan ROC och ROIC uppgår till 21,5 % respektive 31 %. 

I vissa fall, såsom EBIT-marginalen och FCF-marginalen, är trenden positivt stigande, medan det i andra, såsom ROE, är mer eller mindre i linje med de historiska snitten. Om skiten nu kommer att träffa fläkten är jag inställd på att lönsamheten och avkastningen kommer att drabbas, men utifrån bolagets historik samt starka finanser är det min tro att ledningen förmår att dels försvara nämnda med näbbar och klor, dels återvinna förlorade höjder när rådande makroekonomiska utmaningar dämpas.

Det jag skriver om Moncler, eller de fonder och ETF:er som benäms, skall inte ses som en rekommendation. Det är som alltid viktigt att du gör din egen analys och utgår från dig, ditt liv, ekonomi, familj och så vidare. Olika individer, olika förutsättningar, kynne och ekonomi – därmed ska du aldrig ta rygg på någon. När detta inlägg skrivs äger jag andelar i Moncler, Xact Sverige, VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders, Storebrand All Countries SEK B samt Storebrand Low Volatility SEK B.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.