16 Mar, 2023

BMW Bokslutsrapport 2022

Uppdaterad:
16 Mar, 2023

Bokslutsrapporten är inne. Låt oss se vad 2022 hade att bjuda på när allt ska summeras.

BMWS försäljnings steg med hela 28 %. Det absolut största segmentet, bilsegmentet i sig nästan 30 % medan motorcyklar var enbart hälften.

Rörelseresultatsmässigt så landade det dock på en 4.5 %-ig tillväxt. Det ger en rörelsemarginal på totalen på 9, 8 %.  BMW slår även upp 46 % EBT tillväxt stort, men jag håller mig till EBIT som jämförelsemått.

På sista raden slutar vinsten dock på 18,6 miljarder euro (12,5) vilket är massiva 27,3 euro/aktie. Vän av ordning förstår då att med en aktiekurs på ca 90 euro så blir PE-talet otroligt lågt. 

Tittar man närmre på leveranser och produktion av bilar så levererade man och producerade man trots försäljningsökningen färre bilar än förra året. Det är alltså inte en ökning av volym som ligger bakom det hela utan kostnadsökningar som man även fullt och gott kompenserat med prisökningar. Leveranser av BMW var t.ex. ned med 5 %. Totalt ca 2,1 miljoner bilar. Det mycket mindre Rolls Royce däremot gick mot strömmen och där levererades och producerades det fler. Man passerade 2022 precis 6000-nivån.

Styrelseordföranden verkar i alla fall nöjd. I hans brev står bl.a.

”Despite the geopolitical challenges and supply chain bottlenecks, BMW and MINI’s global market share remained stable at 3.4 %. Our Rolls-Royce and BMW Motorrad brands posted new all-time highs, with more than 6,000 luxury motor cars and almost 203,000 motorcycles and scooters delivered to customers. BMW Motorrad thus earned the number-one spot in the global premium segment. To mark its 50th anniversar y, our BMW M GmbH also celebrated a record year – with the all-electric BMW i4 M50 as the best-selling BMW M model.”

Samt lyfter EV försäljningen.

”Ramping up the all-electric vehicles in our product range is critical for us. We sold around216,000 BEVs in 2022 – more than twice as many as in the previous year, as promised.”

Här har vi troligen den andra förklaringen till att försäljning sticker iväg fastän antalet fordon inte gör det. EV. Bilarna är ju bekant dyrare än de med förbränningsmotorer. 

BMW Bokslutsrapport 2022

BMW har som mål att till 2025 ska minst 30 % av fordonen som säljs vara EV. Till 2035 minst 50 %. Detta troligen med tanke på en europeiska marknaden som står för drygt de siffrorna. Lite intressant dock att man i Tyskland nu börjar backa från EU:s mål om att fasa ur förbränningsmotorer. Det ligger ett EU-förslag om stopp på försäljning av förbränningsmotorer på nya bilar 2035. 

Hur som helst.

Utdelningen föreslås till 8,50 (8,52 för preferensaktien) vilket betyder att det blir ett litet pengaregn över ägarna. Jag är väldigt, väldigt nöjd i nuläget med utvecklingen här. Har man laddat upp under 2019-2020 i ett sådant här bolag så får man bra betalt i dessa dagar. I ett vanligt konjunktur-case.

Konjunkturen framåt då undrar någon? Ja vem vet, men tankar och funderingar om det kan vi ta i ett annat framtida inlägg.

Tankar om BMW?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.