SKF delar upp bolaget
SKF gjorde nyligen come-back i portföljen. Gott tillfälle då bl.a. konjunkturen ser ut att vika något och prisbilden därmed är bättre. Kort därefter kom nyheten om delning av bolaget.
” Styrelsen för SKF har beslutat att inleda en separation av bolagets fordonsverksamhet med målsättningen att notera den separat på Nasdaq Stockholm genom en Lex Asea-utdelning till sina aktieägare.”
Lex-Asea betyder att det bör kunna ske utan skattekonsekvenser. Bra så.
”Avsikten är att notera fordonsverksamheten på Nasdaq Stockholm under första halvåret 2026.”
Det är ett tag kvar således och mycket kan hända i världsekonomin innan dess. Vi pratar möjligtvis 18 månader framåt. Hur mottagandet är då går inte spå.
Syftet är i alla fall, som styrelseordförande säger
”Båda verksamheterna är globala ledare inom sina respektive områden och kommer genom ett tydligare fokus att öka kundvärdet och dra nytta av sina strategier som fristående företag. Styrelsen och koncernledningen tror därför att långsiktigt värde kan skapas genom att dela upp koncernen i två separata företag, vilket gynnar kunder, anställda och aktieägare”
Vilket då ska gynna främst fordonssegmentet genom att i teorin skapa större möjligheter till högre marginaler. Förhoppningen är väl att även det största ”benet” Industridelen ska gynnas, men de presterar redan ca 15 % rörelsemarginaler. Fordonsdelen ligger på 5-6 %.
Sett till storlek så omsätter fordonsdelen ca 30 miljarder, att jämföra med industridelens ca 70+ miljarder. Bidraget till vinsten är p.ga. industridelens mycket högre marginaler till stor favör industridelen. Summa summarum så står alltså fordonsdelen för ca 10-15 % av SKFs nuvarande vinst.
SKF är i mina räknesnurror köpvärt även om fordonsbranschen har det tufft just nu. Värderingen ca PS 0,9 och PE 12.
För Q3 är förväntningarna nedåt i omsättning men möjligtvis att man försvarar marginalerna så de håller samma nivå som senaste Q3. Q3 brukar generellt vara något svagare än de andra kvartalen.
Tesen att det är ”värdeskapande” med en uppdelning är inte helt osannolik. Tänker egentligen då mer på industridelen som inte behöver ha fordonsdelen som bromskloss. En verksamhet som kan räkna hem 15 %-iga marginaler bör över tid värderas helt annorlunda än vad SKF som helhet för idag.
Vid tillfälle kan det bli att fler SKF-aktier införskaffas.