
VD-intervju med Jan Lindqvist på Railway Metrics and Dynamics
NGM Company Insights är ett samlat initiativ där ett urval tillväxtbolag noterade på Nordic Growth Market får möjlighet att presentera sin verksamhet och sina strategiska prioriteringar. I denna intervju medverkar Railway Metrics and Dynamics, som berättar om bolagets affärsmodell, utveckling och fokus framåt genom vd Jan Lindqvist.
Intervju med Railway Metrics and Dynamics
1. Ni erbjuder både PMU-sensorer och andra sensorer samt mjukvara. Kan du beskriva ert kunderbjudande i sin helhet och vilka typer av kunder ni riktar er mot?
Vi erbjuder kameror till järnvägsföretag, (ex. Green Cargo, Väte etc.) vilka betalar abonnemang per dygn (TAAF).
Våra sensorer erbjuder data för infrastrukturen så som sättningar i spåren (undvika olyckor och förebyggande underhåll) främst till Infrastrukturägare, i Sverige är det Trafikverket. I USA äger järnvägsbolagen oftast både infra och materiel.
För tågen erbjuder vi ur övervakning av hjulstatus (UH), vikt, bromstryck, instabilitet, lager- temperaturer, allt går digital trådlöst till kundens transportscenter eller lokförare. Och Det är järnvägsföretagen som är de vigaste kundkategorin (SJ, Green Cargo, BNSF etc)
2. Vilka fördelar har era lösningar mot konkurrerande lösningar?
Vi levererar en komplett process för tågföringen, inte bara sensorer, ingen annan gör detta.
3. Ni vann nyligen en upphandling med Trafikverket till ett värde om 10,5 MSEK. Kan du berätta mer om affären och vad det innebär för er?
Det är avropsavtal där tågföretag avropar vår PMU:C som är en precisions GPS och en lokdator, en än mer avancerad sensor för både persontåg och godståg. SOS alarm har påtalat vikten av att veta vart tåg befinner sig i alla lägen och PMU:C är en hörnpelare i detta. Trafikverket bedömer volymen till 500 enheter som betalas via abonnemang TAAS (Technology As A Service).
4. Ni har nu inlett tester av er nya lastviktssensor i skarpt läge. Hur ser er produktpipeline ut och vilka produkter ska driva tillväxten de kommande 12 till 24 månaderna?
Kameran, PMU och PMU:C kommer drivar tillväxten under de närmsta 12 månaderna. Sedan kommer Lastviktsensorn= ATD (Automatik Train Departure).
5. Testprojekt pågår i USA, Indien, Brasilien och Indonesien. Vad är er strategi för att gå från testprojekt till kommersiella order i dessa marknader?
RMD har agenter Indonesien och Indien där de har fått PMUer för tester, i USA och Brasilien är vår Styrelseordförande (som är Amerikan) drivande. I dessa marknader är det rent kund-drivet (till att börja med) därför är testerna viktiga eftersom det är kunden som hört av sig till oss för de har intresse. Alltså är man nöjd så finns det stor chans till beställning av serie produkter.
Vi jobbar med att lösa konnektiviteten på vissa marknader/regioner, via Starlink, nätverk etc. Vilket blir en del av strategin för att komma in snabbare
Läs mer om NGM Company Insights
