Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Redaktionen
23 Jan, 2025
vd intervju redsense medical

VD-intervju med Sebastien Bollue på Redsense Medical

Författare
Tradevenue

Redsense Medical är ett svenskt medicinteknikbolag som utvecklar blodläckage-alarm. I början av 2025 planerar bolaget att lansera sin nyutvecklade produkt Redsense Clamp som förväntas vara en stark tillväxtdrivare kommande år.  För att uppdatera oss hur det går för Redsense har vi på TradeVenue fått möjligheten att genomföra en intervju med bolagets VD, Sebastien Bollue. I intervjun diskuterar vi bland annat Clampen, kassaflödet samt bolagets kommunikationsstrategi. 

Fråga 1
Du blev nyligen VD för Redsense Medical. Skulle du kunna berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Jag är en ambitiös och driven person och har varit på Redsense i nästan 9 år, där stor del av tiden delade jag och Patrik kontor. Eftersom jag är nyfiken och beslutsam, utvecklades min roll snabbt från att assistera Patrik huvudsakligen inom marknadsföring till att hjälpa honom med alla aspekter av verksamheten; jag tog över ansvaret för back-end-delen och har nu totalansvaret av företaget som VD.

Jag kom i kontakt med Redsense när jag blev tillfrågad att skriva min masteruppsats om bolaget, varefter jag blev erbjuden att stanna kvar. Min bakgrund och studier inom International Business är båda från ett internationellt sammanhang. Jag är belgare från början och min internationella resa började när jag flyttade hemifrån vid 14 års ålder för att satsa på en ishockeykarriär på elitnivå utomlands. Ishockeyn tog mig till Tyskland, Kanada och Finland, innan jag till slut kom till Sverige. Fram till universitetet gick jag i skolorna på det lokala språket vilket har gett mig en mångkulturell upplevelse och möjlighet att lära mig fyra språk flytande. De senaste åren har jag en svensk sambo och har även lagt till svenska till min språkrepertoar. Ishockey har också varit en stor del av min personutveckling och som lagkapten är ett fungerade team en förutsättning för att lyckas och jag har lärt mig att visa tydligt ledarskap och engagemang.

Jag känner mig ärad över att få möjligheten att leda vårt sammansvetsade och kompetenta team som redan har arbetat tillsammans i många år, och jag ser fram emot att fullfölja Patriks vision och leda företaget till nya höjder.

Fråga 2
Kan du rapportera det senaste om det amerikanska lagförslaget som skulle innebära att det amerikanska sjukvårdssystemet Medicare täcker kostnaderna för Redsenses produkter? Vad är er plan B om detta förslag inte godkänns?

I och med avslutet av den 118:e kongressen löpte ”HR 3118 - The Home Dialysis Risk Prevention Act” ut. Vi undersöker för närvarande möjligheterna att återinföra lagförslaget till den kommande 119:e kongressen

intervju redsense medical

Parallellt inväntar vi också ett beslut gällande vår ansökan om godkännande av HCPCS-kodningen som är specifik för våra produkter, direkt från försäkringsbolagen. Vi kommer aktivt att fortsätta sträva efter ersättningsmöjligheter genom alla tillgängliga vägar, inklusive lagstiftning och tredje parts försäkringslösningar.


Fråga 3
Kan du ge en uppdatering kring hur det går med lanseringen av Clampen? I vilka länder kommer Clampen lanseras till att börja med?

De slutliga hembehandlingarna avslutades först i december och satte därmed punkt för den kliniska användbarhetsstudien i Kanada. Efter att ha fått in all studiedata, samt parallella testdata från intensivvårdssjuksköterskor nu i januari, är användbarhetstestfasen därmed avslutad. Nästa steg består i första hand av att slutföra en konsoliderad utvärderingsrapport som kommer att granskas av ett kvalitetssäkringsinstitut för att CE-märka Clampen. Det mesta av underlaget så som instruktioner, märkning, marknadsföringsmaterial, etc. är redan klart och håller på att färdigställas inför lanseringen. Vårt initiala fokus kommer att vara marknader med de största Hemhemodialys-populationerna, där vi har en aktiv distributör, så som Storbritannien och Kanada. Parallellt förbereder vi oss inför lansering i Australien och Tyskland, innan vi går vidare till resten av Europa.

Fråga 4
Vad upplever du kort- och långsiktigt är Redsenses största utmaningar?

Generellt sett är det viktigt att vi bygger en solid bas på kort sikt som kan upprätthålla en stabil tillväxt framöver. I USA används våra produkter för närvarande i första hand av hemodialyspatienter som utför behandlingen ensamma i hemmet; detta utgör enbart en bråkdel av alla hemodialyspatienter! Eftersom vår produkt och vårt team har blivit väldigt väl mottagna är vi övertygade om att vi kommer att utöka vår användare-bas även inom andra områden av hemodialys.

intervju vd redsense medical

Möjligheterna till att få ersättning för våra produkter är av stor vikt, men även den fortsatta täta dialogen kring volym och prismodeller med våra distributörer. De kvartalsvisa uppföljningarna med våra amerikanska distributionspartners som vi startade i juni var ett första steg i att bygga en mer stabil och förutsägbar försäljningsprognos, vilket bidrar till en mer effektiv produktion och supply chain.

Vi ser även över hur vi allokera resurser och personal på ett mer effektivt sätt, vilket skapar bättre möjligheter för en stabil tillväxt.

Fråga 5
Hur kommer det sig att det fortfarande säljs väldigt lite i Europa? Vad krävs för en ökning där?

Vi har valt att fokusera på USA som är världens överlägset största marknad, där vi hittills bara skrapat på ytan. Clampen kan bidra till ökat fokus i Europa då vi haft ökat intresse från många olika håll.

intervju med vd redsense medical

Fråga 6
Ni har idag en nettokassa om ungefär 16 MSEK. Är det din uppfattning att dessa pengar kommer att räcka till dess att bolaget får ett stabilt positivt kassaflöde?

Målet att nå ett positivt kassaflöde står högt på prioriteringslistan och med planerade kostnadsbesparingar är vi övertygade om att vi är på väg i rätt riktning.

Fråga 7
Har ni planer på att förändra er kommunikationsstrategi och i så fall på vilket sätt?

Vi riktar vårt fokus och resurser till att bygga en solid grund för företaget och att nå ett positivt resultat genom hållbar tillväxt. Vi har en stark bas av långvariga och dedikerade investerare vars förväntningar vi vill leva upp till med ökad transparens och relevant kommunikation. I våra kvartalsrapporter avser vi att ge en bättre helhetsbild av vår verksamhet genom tydligare information; till exempel genom att addera order- och leveransstatus mot våra kunder. Utöver detta kommer vi att bli mer aktiva genom sociala medier, med branschspecifika ämnen och evenemang.

Läs även

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.