Tillväxt vs. värde
Människan älskar att sätta etikett på saker och ting, men även andra människor. ”Den tråkiga”. ”Den där jobbiga j****n” e.d. är inte så sällan förekommande epitet, eller mer korrekt kategori. Det blir det sistnämnda för sällan har vi inte bara en ”jobbig j***l” i vår bekantskapsomkrets, utan ofta finns det ett par, via vänners vänners bekanta, sådana. Dessa placeras under ett och samma tak – en kategori.
Det talas ofta om att man kan investera i tillväxt – growth – eller värde – value. Detta är kategorier och exempel på bolag kan här vara Unity och ICA. Att dels kategorisera sig själv som tillväxt- eller värdeinvesterare behöver inte vara fel. Samma sak när man letar efter bolag. Emellertid tror jag att det många fall kan vara en tankefälla. Istället försöker jag tänka att jag vill investera i bra bolag. Om du eller någon annan kategoriserar dessa som tillväxt eller värde är för mig irrelevant. Växer inte, om än inte lika kraftigt, bolag såsom just ICA, Costco, Wallmart med flera?
Absolut finns inte här ”the rule om 40”, men måste den finnas? Varför inte istället leta efter bra bolag som man vill äga – vill vara delägare i – under en lång tid givdet att de växer på såväl översta som understa raden? Jag äger just Unity. Ett bolag som värderas högt och jag har inte varit med på hela resan och har således inte fått njuta av den hittills levererade avkastning. Ser jag dem som ett tillväxtbolag? Absolut, men jag ser dem också som ett värdebolag, för jag ser värde i bolaget. I deras produkt- och tjänsteutbud.
Med bolag som kategoriseras som tillväxt är mer regeln än undantaget att de är högt värderade. Detta måste man ta hänsyn till och således återkomma till Buffetts devis att ”pris är vad du betalar, värde vad du får”. Med det sagt är bolaget fortfarande något du ser värde i, må det vara att det handlas till P/E femtioelva eller P/E noll komma femtioelva.
Det kan vara bra att reflektera kring värde- och tillväxtbolag, men att neka ett visst bolag en plats i portföljen för att det av andra, eller dig själv, kategoriseras som ”value” istället för ”growth” är att göra sig en otjänst.
Sätt på dig de glasögon som letar och vill hitta bra bolag. Det är inga andra än dessa som du behöver. Bra bolag kommer leverera avkastning oavsett om de är värde- eller tillväxtkategoriserade.