mResells Q3 - VD intervju

Jag har bevakat bolaget mResell löpande under 2025 och nu är det dags att titta på bolagets Q3-rapport som kom i slutet på förra veckan samt ställa lite frågor till bolagets VD Patrik La Placa Christiansen. För er som inte känner till bolaget och missat tidigare inlägg så jobbar de med att köpa in, renovera och sälja begagnade Apple-produkter.
Du hittar tidigare inlägg här. En första mer övergripande titt på bolaget och en kommentar samt intervju på deras Q1-rapport.
Som alltid kul att följa ett bolag löpande, inte minst när man kan följa bolagets målsättning och hur de sedan levererar på dessa mål. I mResells fall har fokuset varit tydligt mot omsättningstillväxt vilket i sin tur ska hjälpa marginalen och vägen mot lönsamhet. När nu bolagets Q3-rapport kommit är det bara att konstatera att de följer planen!
Omsättningen i kvartal 3 uppgick till ganska precis 54 miljoner kronor vilket är en ökning med 167% jämfört med samma kvartal förra året. Bruttomarginalen uppgick till 24% det senaste kvartalet, vilket är högre än för året som helhet. Även resultatet förbättras kraftigt och bolaget närmar sig break even.
Inom 3 till 5 år är bolagets målsättning att uppnå en omsättning om 600 miljoner kronor per år och en EBIT marginal överstigande 10 procent.
Bolaget har idag ett börsvärde på runt 100 miljoner kronor.

Grattis till en fin rapport, Patrik. Jag antar att du är nöjd?
Tack. Ja, jag är nöjd. Vi levererade 167 % tillväxt, nådde 54 MSEK i omsättning och förbättrade resultatet. Framför allt är jag stolt över teamet och jag vill rikta ett stort tack till våra aktieägare som gjort det här möjligt.
När vi pratats vid efter tidigare rapporter har du lyft fram er förmåga till ökade volymer på inköpssidan som den begränsande faktorn och därmed er omsättningstillväxt som den viktigaste siffran att följa för oss investerare. Med en tillväxt på 167% jämfört med samma kvartal förra året får man väl säga att ni lyckats. Börjar tillgång och efterfrågan nå en jämvikt på den här nivån eller är flaskhalsen fortfarande att få tag på produkter, snarare än att hitta fler kunder?
Flaskhalsen är fortsatt på inköpssidan, men vi har tagit tydliga steg framåt. Efterfrågan är stark i samtliga segment och vår datadrivna prissättning gör att produkter omsätts snabbt.
Under kvartalet har vi kunnat köpa betydligt större volymer från våra partners, vilket gjort våra inköpskanaler både stabilare och mer förutsägbara. Varje gång vi ökar tillgången på produkter absorberas den direkt av marknaden, vilket visar att utrymmet för fortsatt tillväxt är stort.
Även bruttomarginalen var stark. 24 % i kvartalet (och därmed uppe i 22 % för de tre första kvartalen totalt). Är det ungefär här vi kan tänka oss att ni ska ligga framöver eller behöver den upp ytterligare för att ni ska nå ert mål om 10 % EBIT-marginal vid en omsättning på 600 miljoner om året?
Det är ungefär där vi räknar med att ligga. För att nå vårt mål om 10 % EBIT-marginal vid en omsättning på 600 MSEK är det en kombination av ökade volymer som ger bättre inköpsvillkor, skalbarhet och operationell effektivitet som driver resultatförbättringen.
När volymerna ökar fördelas de fasta kostnaderna över fler enheter, vilket stärker EBIT även vid oförändrad bruttomarginal. Vårt fokus är kontrollerad och lönsam tillväxt.”
2025 har varit ett intensivt år: börsintroduktion, hög tillväxt och nyemissioner. Hade det inte varit bättre att växa lite långsammare och därmed behöva ta in mindre kapital?
Det hade kanske varit möjligt att växa långsammare, men det hade inte varit strategiskt rätt. Marknaden rör sig snabbt och både konsumenter och företag efterfrågar större volymer med hög kvalitet och full spårbarhet. För att öka marginalerna måste vi ha en viss volym.
Tillgång till kapital har gjort det möjligt för oss att stärka balansräkningen och finansiera ökade varuinköp, vilket i sin tur gör att vi kan genomföra vår affärsplan. Det förbättrar även våra förutsättningar för andra typer av finansiering, exempelvis lagerfinansiering, vilket gör att vi kan fortsätta växa kontrollerat och skapa långsiktigt aktieägarvärde.

Hur ska vi se på tillväxten framåt? Med målet att nå 600 miljoner i omsättning inom 3-5 år behövs inte längre +100 % om året i omsättningstillväxt. Klarar ni en omsättningstillväxt på låt säga 30 % om året, vilket ju faktiskt räcker för att nå målet, utan ytterligare tillskott av kapital från ägarna?
Det stämmer, vi behöver inte längre växa med tresiffriga procenttal. För att nå 600 MSEK på 3–5 år räcker en takt på runt 30–35 %, och där känner vi oss mycket trygga. Vi har byggt en struktur som skalar, vi tar större volymer än någonsin och vi har en helt annan stabilitet i både inköp och operationer än för ett år sedan.
Vi har också en betydligt starkare kapacitet att finansiera tillväxt inom befintliga ramar, inklusive mer avancerade finansieringslösningar, som lagerfinansiering. Så ja, vi ser goda möjligheter att fortsätta växa i den takt som krävs för att nå våra mål, samtidigt som vi förbättrar lönsamheten. Vi är väl positionerade för nästa fas.
Om vi avslutningsvis tittar lite bredare. Jag förstår att det inte bara är ni som växer utan även hela marknaden. Dessutom är nya EU-regler på väg in som gynnar spårbar second hand. Kan du berätta lite mer om vad som händer i branschen i ett bredare perspektiv och hur det kommer påverka er framåt?
Ja, branschen befinner sig i en strukturell tillväxtfas. Flera starka drivkrafter verkar samtidigt:
1) Ecodesign-förordningen och Digital Product Passport höjer kraven på spårbarhet, dokumentation och kvalitet i rekondprocesser.
2) Konsumenter och företag rör sig snabbt mot hållbara val, särskilt inom premium-elektronik som vi levererar.
3) Stor aktivitet hos ledande marknadsplatser, retailkedjor och tillverkare som nu etablerar strategiska samarbeten med starka, skalbara och fullt spårbara aktörer inom cirkulär elektronik. Kravbilden höjs snabbt och ekosystemet accelererar. Det här gynnar de få aktörer som redan har den kapacitet och struktur som behövs, där ligger mResell klart i framkant.
mResells konkurrensfördel ligger i att våra system och processer redan möter de nya kraven. Vår plattformen är byggd för skala, så vi kan hantera växande volymer utan att tumma på kvalitet eller dataintegritet.
Det skapar en nivå av transparens och processkontroll som få aktörer i branschen kan matcha. När kraven skärps och tempot ökar får odisciplinerade aktörer det betydligt tuffare, medan vi är väl positionerade att ta marknadsandelar och dra nytta av utvecklingen.
Se en längre intervju på cirka 30 minuter med Patrik efter förra veckans rapport.
