Uppföljande intervju med Observit
Som en del av min blogg här på TradeVenue följer jag några av de bevakade bolagen löpande. Ett sådan bolag är Observit som för några veckor sedan kom med en fin kvartalsrapport. Så jag tänkte det kunde vara läge att stämma av status med bolages VD Björn Callenfors. De här bolagen där vi får följa med ett tag blir extra intressanta tycker jag då vi kan höra vad VD säger kring planer och strategi och sedan följa utvecklingen framåt.
Observit är alltså ett mjukvaruföretag som har specialiserar sig på att utveckla kameraövervakningslösningar för transportsektorn. En bra början kan vara att titta på inlägget och intervjun jag gjorde i maj. Där tittade vi lite mer övergripande på bolaget.
Extra kul är det så klart att följa bolagen om det går bra för dem och det får vi väl säga att det gjort för Observit såhär långt. Sedan jag skrev om bolaget första gången i maj är aktien upp över 130% och senaste rapporten var stark på såväl omsättning som resultat.
En kort sammanfattning av 3:e kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 15,0 (10,2) MSEK
- EBITDA uppgick till 2,5 (1,7) MSEK
- EBIT uppgick till 1,1 (0,7) MSEK
- EBT uppgick till 1,1 (0,7) MSEK
Du kan läsa en kort kommentar gällande 3:e kvartalet av TradeVenues analytiker här.
Med det sagt så över till intervjun med VD Björn.
Hej Björn och grattis till en fin rapport. Jag antar att du är nöjd?
Super-nöjd. Detta är ett resultat av att jobba hårt och göra rätt aktiviteter.
Om vi börjar med att titta lite på siffrorna. Omsättningen växte med 47% jämfört med samma kvartal förra året, där samtliga nordiska länder samt Storbritannien var starka bidragsgivare. Samtidigt pratar du i rapporten om satsningar på Frankrike, Schweiz, USA och Tyskland. Kan vi vänta oss bidrag till tillväxten från dessa nya marknader redan i närtid eller är det satsningar som ska ge frukt på flera års sikt?
Inom kollektivtrafiken är säljcyklerna ofta mycket långa, men trots det har vi lyckats nå fram snabbare än vanligt och vunnit nya kunder. Beslut i branschen tas sällan lättvindigt; vanligtvis inleds samarbeten med en noggrann pilotperiod som behöver vara i drift under en längre tid för att kunna utvärderas. Men när vi väl vinner, så blir framgången omfattande. Ett positivt resultat är att våra konkurrenter har svårt att tränga sig in och konkurrera ut oss.
I dagsläget finns det stora möjligheter på den nordiska marknaden. Även här pågår en digitalisering av trygghetskameror, och kraven på funktionalitet ökar. Behovet av att samla in data från kameror växer också snabbt, då denna typ av information har blivit allt viktigare. Sammantaget ser vi fortsatt tillväxtpotential i Norden, men möjligheterna är ännu större på den internationella marknaden utanför de nordiska gränserna.
När vi pratades vid i maj berättade du att fokus ligger på mjukvara och att själva kamerorna har lägre marginal men att de är ett sätt att komma in och sälja mjukvara med återkommande intäkter. Nu när kameraförsäljningen är upp 40% i kvartalet kan vi då dra slutsatsen att det garanterat kommer leda till ökade mjukvaruintäkter med högre marginal i kommande kvartal? Eller är det möjligt att köpa kamera av er och sen inte följa upp med just er mjukvara?
Nej, vi säljer enbart kameror som sedan kopplas upp med vår mjukvara. Så alla kameror som säljs kommer att kopplas upp efter 3–8 månader.
Även ARR (dvs återkommande mjukvaruintäkter) växer jämfört med 2023, men då kameraförsäljningen växt snabbare slår det lite på bruttomarginalen som nu uppgår till 44% jämfört med 58% samma kvartal förra året. Så länge både hårdvara och mjukvara växer och därmed även vinsten på sista raden är detta kanske inget problem, men kan du hjälpa oss investerare att förstå vilken bruttomarginal som kan vara rimlig på ett par års sikt om er affär utvecklas enligt strategin med fokus på mjukvara?
Vi har en mycket hög bruttomarginal på mjukvaran, vars försäljning fortsätter att öka stadigt. Samtidigt ser vi även en växande efterfrågan på hårdvara. Framöver förväntar vi oss en generell ökning av bruttomarginalen, eftersom vissa kunder föredrar att vi levererar hela lösningen. Detta bidrar till att även hårdvaruförsäljningen ökar.
Jag ser att personalstyrkan verkar ligga kvar runt 20 personer trots er snabba tillväxt och att ni dessutom samtidigt gör satsningar på nya marknader. Det låter helt enkelt väldigt skalbart att ni kan växa med nästan 50% utan att anställa fler personer. Klarar ni verkligen av att fortsätta växa i samma snabba takt med befintlig personalstyrka och ungefär samma fasta kostnader?
Vårt ekosystem, där trafikoperatörer som Nobina eller Keolis integrerar våra lösningar i fordon och erbjuder detta som en tjänst till trafikhuvudmän som SL eller Västtrafik, utgör en mycket skalbar affärsmodell. Denna struktur möjliggör fortsatt tillväxt utan att kräva en omfattande ökning av våra resurser.
Tack Björn, det ska bli spännande att följa er de kommande kvartalen.