Laddar TradingView Widget
Laddar annons
15 Mar, 2025

BMW Bokslutsrapport 2024

Det levererades ca 100.000 bilar färre 2024 än 2023 för BMWs del. Totalt ca 2,45 milj bilar. Det motsvarar en volymminskning på 4 %. I en bransch som BMWs så slår det hårt på marginaler när det går lite knackigare. Rörelsemarginalen landade in på 6,3 % (9,8). Bolaget har ett mål att långsiktigt kunna ligga på mellan 8-10 %. Vilket är väldigt höga marginaler för en biltillverkare.

13 euro i vinst per aktie är ändå en hel del pengar, vilket ger ett PE på ca 6. PS 0,3.

Följer det andra mönstret med flera biltillverkare, Volkswagen PE 5, Mercedes PE 5,5. Flera kommer från en period med höga vinster och det har därefter börjat gå knackigt för branschen.

Marginalerna har med omställningen stigit för många. Räcker att jämföra EV-modeller med fossilbränsle modellerna i en bilhall. Det är en helt annan prisbild. Service sägs vara billigare, men det är en fråga som debateras nu när man börjar få historik på det hela. 

Marginalerna vi ser idag, även om de kommit ned, är med andra ord väldigt goda marginaler för en biltillverkare i ett historiskt perspektiv.

På tapeten annars i dessa tiders newstainment är tullar. Det beräknas att de nyligen införda tullarna från USA, Kina och EU av förklarliga skäl kommer att minska vinsten. Att höja den nuvarande tullen på 2,5 % till 10 % skulle minska BMW:s rörelsemarginal med en halv procentenhet. 

Frågan är om tillverkare ska ta den kostnaden i form av minskade marginaler eller om det ska skjutas vidare till konsumenter? I BMWs fall så har bolaget sagt att bolaget tar kostnaden den närmsta tiden i alla fall för de bilar som tillverkas i Mexiko (främst M3, M2 för den nordamerikanska marknaden). BMW tillverkar även i Spartanburg, USA men då X-modeller.

Tesla som amerikanskt exempel ligger för närvarande på en rörelsemarginal på ca 6 %. Värderingen är helt dock en helt annan. Trots ett gigantiskt fall från statosfären så är värderingen idag ca PE 123, PS 9. Kursen liksom många andra biltillverkare tillbaka på ca 2021 års nivåer.

BMW har alltid varit en god utdelare. Motsvarar nu (liksom förr) ca 8 % i direktavkastning. Det har genom åren kommit gott med utdelningar från bolaget då marginalerna ofta varit goda. 

Då det är en tid av hög osäkerhet så är det ingen större ide att göra gissningar för den närmsta framtiden. Landskapet är så föränderligt. Det enda som jag vet är oroliga tider straffar högt värderade bolag hårt, gummisnöret är hårt spänt och minsta lilla kan skapa kraftiga reaktioner.

Min grundstrategi är att köpa då jag upplever bolag som ”billiga”. Därtill försöka undvika köpa ”dyrt” till och med skala av eller göra en exit om det är för övervärderat. I min värld är det både riskminimerande liksom kan öka den potentiella avkastningen.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.