18 May, 2023

BMW Q1 2023

Uppdaterad:
20 May, 2023

Utdelningen från BMW trillade nyligen in på kontot. Från bokslutets kursnivåer så motsvarade det massiva ca 9 % direktavkastning. Jag är väldigt nöjd. Mitt intresse för bolaget tog vid när konjunkturen började vika förra gången det begav sig. Med utdelningar och kursuppgångar har det varit välinvesterade pengar över tid. Lite hyvling har också skett på innehavet när man visat toppmarginaler istället för tvärtom.

Det är inte alltid så lätt. Man kan inte veta i förtid hur svängningarna kommer bli eller när. Har man den här filosofin så kan man dock inte vänta hur länge som helst. Ett klassiskt tidsspann är 2-3 år innan man utvärderar. 2-3 år är en väldig kort tid, men i börssammanhang ter det sig väldigt långt. På 2-3 år kan flera ”teman” och ”buzzwords” kommit och gått. ”Darlings” och hatobjekt avlöser varandra.

Man kanske aldrig blir immun mot ”brus”, men man blir bättre och bättre över tid att hantera det. Om inte annat hur du ser på din portölj. Finns inte en chans att du över ett helt liv inte går på minor eller tar förluster. Har du tur och lever riktigt länge kommer du exponera dig mot detta väldigt mycket. Hemligheten ligger i att inte låta de enskilda positionerna bli katastrofala. Utan se till att portföljen som helhet går bra.

Allt beror på tidsperiod naturligtvis men låt oss ta sommaren 2020 som exempel. Både BMW och Tesla har ungefär dubblat i kurs från då konjunkturen så att säga bottnade där och då. BMW har dessutom gett fina utdelningar. So far so fine. Drogs du dock med i euforin kring Tesla under 2021 så finns ju risken att du har halverat din investering där. Inte säkert du gjort det om du köpte innan. Du har du bara åkt berg och dalbana, men risken finns där att någon och några gjort så. En eufori rådde.

I valet mellan att investera under en euoforisk tid eller under en tid med problem så väljer jag hellre tiden med problem. Priserna är helt annorlunda. Medvetenheten om risk är helt annorlunda. Om man har ett längre perspektiv än något enstaka år så är ”sittfläsket” heller i regel inga problem. Om man investerar för pengar man inte ”behöver”. 

Nog om allmänfilosofiska inlägg. Till BMWs rapport.

BMW Q1 2023

Volymen på levererade bilar ned något 588 tusen (597). Varav 11 % var elektriska (6). Det har gått fort där nu och som jag skrivit om tidigare troligen en förklaring till att många biltillverkare visar så mycket bättre marginaler nu än historiskt. Även i relation till en historisk högkonjunktur. Man kan helt enkelt ta bra betalt för dessa. Över tid bör detta korrigera sig om marknaden fungerar, men då var och varannan ska ha detta samt betalar för det så… Tänker bara på alla arbetsgivare som ska ha det och erbjuder tjänstebil och leasing till sina anställda. Det ska ofta vara någon form av ”miljöbilar” där.

Så även om leveranserna var färre så var omsättningsökningen 18 %! Från Q1 förra året.

En rörelsemarginal på 14,6 % (10,9). Liksom Mercedes. Det är sjukt höga siffror för biltllverkare. Man verkar inte ha några problem att kompensera för högre kostnader. Köpare betalar gärna för sina bilar. Eller ska jag säga leasing-tagare? 

Rapporten anger ”In Europe in particular, automobile manufacturers are in the process of working through the high order backlog that arose over the course of 2022 due to supply bottlenecks.” Folk vill ha sina nya bilar nu alltså? Men smolket i bägaren är världens största bilmarknad. Kina ” By contrast, the automobile market in China contracted sharply year on year in the first three months of 2023”

Förutom utdelningar så köper man även tillbaka aktier. Värt ca 2 miljarder euro. Vilket motsvarar ca 3 % av börsvärdet.

Det som är av vikt för bolaget skrivs också ut ” The high demand currently being generated for all-electric BMW and MINI brand vehicles is proving to be a key success factor for the BMW Group.”

För den som vill kika in specifika modeller så ” Good contributions to this sales growth were made by the innovation champion BMW iX 5 and the BMW i4 5 Sports Coupé, both of which met with an extremely positive response. The BMW iX3 5 and the MINI Cooper SE 5 also continued to enjoy great popularity among customers. The all-electric BMW i7 5 luxury sedan and the BMW iX1 5, both of which celebrated their market launch towards the end of 2022, also performed well in the first quarter 2023.”

Intressant är nu då framåt, men bolaget ser mest att saker fortsätter som nu samt stabiliserar sig. De verkar inte vara oroliga.

” For the full year 2023, automobile markets worldwide are generally expected to develop steadily. Europe’s markets as a whole are currently predicted to grow slightly, sales in the USA are expected to remain robust and the market in China is forecast to stabilise over the course of the year”

Marginalpress kan dock ligga i ”pipen”

”The rapid increase in the sale of electrified vehicles is set to push up manufacturing costs as the year progresses. Moreover, costs are likely to increase along the whole supply chain as a result of labour shortages, parts availability issues, continued high prices for raw materials and energy and other unfavourable factors.”

Det skulle jag dock säga vore tämligen naturligt. För en biltillverkare ska inte kunna ligga på dessa marginaler i evig tid.  Industrin i stora delar av Europa har också fått en hel del i löneökningar. Kanske nåddes denna cykels toppmarginaler just detta kvartalet. Vi får se.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.