1 Nov, 2023

Mercedes-Benz Q3 2023

Uppdaterad:
24 Jan, 2024

Var vid Q1:an som några noteringar gjordes senast kring Mercedes-Benz. Har haft bolaget på bevakningslistan allt sedan man delade upp bil och lastbilssidan. Dessutom så brukar Mercedes alltid rapportera före BMW och ge en fingervisning.

Biltillverkare är i allra högsta grad konjunkturkänsliga och premium-segmenten brukar följa varandra. Den senaste tiden har många gjort bra med pengar på nya trenden. Man ska ha el/hybrid kosta vad det kosta vill och biltillverkarna har kunnat ta ut riktigt fina marginaler på dem. Till saken hör också att ingen pratar nästan längre om att köpa bil. Istället ska det leasas. Totalpriset blir då mindre viktigt för alla sitter bara och räknar månadskostnad och tänker att det är egentligen inte dem själva som betalar utan någon form av förmån via företag/skattsedel eller vad det än må vara. Summasummarum, mumma för biltillverkare.

Till rapporten.

Omsättning ned 1 %. Rörelseresultatet ned 7 %. Volymförsäljning på bilar ned 4 %. Det enda som visade tillväxt i volym och vinst var vans (skåpbilar m.m.). Annars så såg det ut som att det toppar.

Tittar vi på 9 månaders perioden för 2023 så visar det också lite topp-känsla. Omsättning upp 4 % och rörelseresultatet upp 2 %. Rörelsemarginal på väldigt fina 13,6 %.

De dryga 20 miljarder euro i rörelsevinst som man landade på 2022 är högst troligen det man även kommer håva hem 2023. Härifrån kan det bli en färd nedåt. Inte minst p.g.a. att världens största bilmarknad, Kina, verkar ha problem med tillväxten.

Min gissning är att även BMW kommer uppvisa liknande trend.

Man hänför en del till prispress inom elbilssegmentet. Det var väl på tiden man kan man tycka som konsument. Samtidigt uppvisar man allt bättre försäljnignssiffror inom det segmentet. T.ex. Mercedes EQC SUV:en.

På gång annars inom el är de sju biltillverkarnas samarbete i Nordamerika att bygga upp ett nätverks av laddastationer. Det är BMW, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Stellantis och Mercedes som planerar att få igång detta med start sommaren 2024. From 2024 ska man även kunna ladda sina Mercedes på Teslas laddstationer i Nordamerika.

För svensk del så omnämns CO2-fri stål. SSAB är ju en av de som ska ligga längst fram med detta. Vill minnas fossilfritt stål ska lanseras på marknaden 2025-26. 2030 ska väl alla SSABs anläggningar kunna erbjuda det. När det gäller aluminium-sidan så är norska Hydro stort på det. Ja det händer en del trots allt i Norden. Inte bara batterifabriker och dylikt utan mycket annat också. En ort som Skellefteå har verkligen fått växtvärk, men nog om det. Vi kan konstatera att under Q3 var 20 % (16) av Mercedes försäljning av bilar antingen el eller hybrid. Omställningen går ändå relativt fort. 

Fortfarande höga vinstnivåer, även om jag tror vi når platån nu, ger att EPS ligger på ca 14,40 euro/aktie. Det ger ett PE-tal på ca 4 och då utdelningen var på 5,20 euro sist en direktavkastning på strax över 9 %. 

Mercedes är fortfarande under bevakning. Det är ett välskött bolag. Det skulle inte förvåna mig om jag köper vid en tidpunkt då intjäningen är mindre och PE-talet är högt. En tid då man ser vikande försäljning, marginalpress och fallande vinster. 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.