Laddar TradingView Widget
Laddar annons
2 Mar, 2025

Mercedes Bokslutsrapport 2024

Tyska biltillverkaren Mercedes tappade 4 % i försäljning 2024 jämfört med förra året. Som sig brukar slår det på marginalerna och resultatet. Rörelsemarginalen landade in på 9,3 % (12,9).

Utdelningen föreslås bli 4,30 euro/aktie (5,30) vilket ger en direktavkastning på ca 7,2 % på nuvarande kurs. Mercedes, liksom BMW, har varit goda utdelare och även återköpt en del aktier. Man har mandat att återköpa 10 % av aktiestocken.

Man har planer på att arbeta ned produktionskostnaderna och skära bort ca 10 % tills 2027. Det lär behövas för man ser framför sig ett rejält vinsttapp detta året. 

EV-marknaden har gått klart nedåt. Försäljningen ned 23 %. Konkurrensen där är stenhård med kinesiska dito. Inte bara i Kina utan även i Europa.

Samtidigt är det tal om tullar till höger och vänster. EU hotar Kina med 45 % tullar på EV-fordon. USA hotar EU med tullar på 25 %. Bolaget menar på att som saker och ting är nu så  förväntas marginalerna ner under 2025. Mercedes har bra marginaler innan.  

Marginalerna är en av anledningarna till varför det just är premiummärken som varit mitt val bland fordonstillverkare. Det (liksom starka balansräkningar) skapar en ”kudde” när det blir tuffa tider. Jämför med en biltillverkare som knappt går med vinst och sedan går in i en tuffare miljö. 

Det är premium-tanken som ger Mercedes ”mervärde”. Musks Tesla ska tydligen bl.a. satsa på robottaxi stort, men det är ingenting för Mercedes eller som VD uttryckte det:

” Our job is to take you from A to B in style. We're not a public transportation service or a mobility service provider. We could give you products if you want it, and we can sell you, but we want to give you individually that technology”

Så det är lite olika nischning av sina produkter man tänker sig. I alla fall på bilsidan. 

Det kommer säkert hända mycket inom robot, ai och diverse annat. Numera är väl det digitala och mjukvaran det som kostar mest på en bil. Inte själva ”bilen”. 

Som jag skrev i höstas

” Personligen är tron att starka varumärken har lättare att ta sig igenom turbulenta tider. BMW är sedan gammalt mitt val i sektor och Mercedes har nyligen lagts till som en s.k. bevakningspost. Det har tidigare skalats i BMW. Goda tider ger höga värderingar, men om tiderna nu blir omvända så kommer det säkerligen bli läge att vara på köpsidan igen.”

Mercedes är fortfarande enbart en bevakningspost. Kursen klappade inte ihop så pass som jag hade önskat för att det skulle bli mer, i nuläget. Biltillverkare är typen av bolag man vill fånga upp i mörka marknader. Det ger en oerhörd god yield on cost.

Mercedes och USA? Mercedes har en anläggning i Alabama. Strax över 11.000 anställda. Där tillverkas SUV-modeller. 

Mercedes i Tyskland? Bremen-fabriken sysselsätter ca 11.000 anställda och där produceras många hybrid och EV-modeller. I Rastatt, vid gränsen Frankrike-Tyskland, arbetar ca 6.000 anställda och flera A och B class kommer därifrån tillsammans med lite andra modeller. I Sindelfingen utanför Stuttgart arbetar över 30.000. Förutom produktion så ligger även utvecklingsavdelningen här och har så gjort i över 100 år. S-class, Maybach m.fl. kommer här ifrån.

Beijing-anläggningen är också stor. Ca 12.000 arbetar där. Mindre produktionsanläggningar finns också i Ungern och Sydafrika.  

Med politiskoro med i bilden så får vi se var man tänker sig att kostnadsbesparingarna görs bäst.

Vi får se var det hela tar vägen. 

Kuriosa-vetande. VD:n för Mercedes är Ola Källenius. Från Västervik. Fick anställning i bolaget 1993 och har sedan flyttat uppåt till dagens post. Första icke-tysken som haft den stolen.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.