Skecher Q2 2023
Det här blir för att ha något att gå tillbaka till.
Som sedvanligt sedan tidigare scrollat igenom de senaste årens årsredovisningar.
Tillväxten är som jag beskrev i tidigare inlägg helt ok. Nedan försäljningen:
2012 1,6 miljarder usd
2013 1,8 miljarder usd
2014 2,4 miljarder usd
2015 3,1 miljarder usd
2016 3,6 miljarder usd
2017 4,2 miljarder usd
2018 4,6 miljarder usd
2019 5,2 miljarder usd
2020 4,6 miljarder usd
2021 6,3 miljarder usd
2022 7,4 miljarder usd
2023 ?
2011 var ett förlustår då försäljningen vek ned sig. Ni som minns vet om att 2011 var lite likt 2018 och alla var oroliga. USA:s kreditrating sänkt, skuldoro i EU, kravaller i Grekland. Ja ni minns. Det året var lite turbulent och alla oroade sig för att det skulle bli lågkonjunktur.
Backar vi ca 10 år till 2014 så var ca 71 % av försäljningen inom USA.
Vinster går lite upp och ned som brukligt, men oftast inom ett spann. Mina antaganden är att Skechers presterar ca 8 % i rörelsemarginal, normalt.
Nu till rapporten.
Q2 kom in med en försäljning på 2 miljarder usd. Ca 8 % upp. Den genomgång av kvartalen bakåt jag gjort har visat att man har en hyfsad jämn försäljning över kvartalen, men rörelsevinsten ned under Q4:orna.
Bruttomarginal på 52,7 % (48,1). Rörelsemarginal landade in på 10,8 % (8,3). EPS på 0,98 (0,58). M.a.o. ett riktigt bra kvartal. Vad beror de bättre marginalerna på?
Enligt bolaget mer direktförsäljning till kund.
Det här har t.ex. Nike jobbat med att öka, att sälja direkt till kund istället för ”via omvägar”. Det ger bättre marginaler.
Tittar man på första halvåret 2023 så landade bolaget in på 11 % rörelsemarginal (9). Det gav en eps på 2 usd/aktie (1,35). Kassan är välfylld fast man i år köpt den Skandinaviska distributören, Sports Connection Holding ApS.
Estimaten framåt av bolaget (samt av analytiker för 2024) är ca 8 miljarder i försäljning under 2023 och en eps på ca 3,35 usd/aktie. 2024 tror en del analytiker ca 9 miljarder i försäljning och ca 4 usd/aktie i vinst.
Jag tror det är lite för högt, men överraskas gärna positivt. Av mitt föregående inlägg så skiner det igenom att jag på sikt räknar med lägre tillväxt och lägre marginaler än vad man nu uppvisar. Det är min MoS, min margin of safety. Man måste kunna räkna med att år som t.ex. 2011 och 2020 kommer igen. Det gör de alltid. Man ska vara beredd på det, men man kan inte sitta och vara rädd för dem och inte tänka långsiktigt framåt för det.
Jag tror att man kommer kunna fortsätta sin internationella expansion. Jag tror man gör helt rätt där. Etablera sig ”lokalt”, identifiera och annonsera till lämplig målgrupp, jobba på att nå kund direkt utan för många mellanhänder, ha en produkt som kunden är nöjd med och gärna köper fler av.
Fler tankar, noteringar och funderingar lär komma tids nog.
Har du provat Skecher-skor?