PINS och vad jag önskar se igår, eller i alla fall i morgon
Återkommande läsare har redan fått läsa om mina tankar kring Pinterest och jag vill ännu en gång hänvisa till såväl Market Makers poddavsnitt som Matematikerns gedigna genomgång. Även om båda blir allt äldre för var dag som går är värdet av dem ingalunda desto mindre.
Den 29 juli presenterar bolaget sin rapport för räkenskapsårets 2021 andra kvartal och som delägare kommer jag såklart sitta redo att ta del av siffrorna. Emellertid är det inte dessa och vad jag förväntar mig se som jag i detta inlägg ämnar dryfta. Istället vill jag dels lyfta fram nya features som bolaget successivt har rullat ut på sin plattform, dels sådana jag önskar se mer av.
Livestreams
Den 11/7 lyssnade jag på Maryam Ghahremani, som är VD för Bambuser, och fann det mycket intressant att ta del av alla de insikter och kunskaper hon hade om retail och shopping i allmänhet, men om detta införlivat med livestreamning i synnerhet. Live Video Shopping är ett segment som växer explosionsartat. Fenomenet sägs ha vuxit fram i Kina under 2010-talet och själva idén går ut på att influensers testar, använder, diskuterar mm. produkten och de potentiella köparna kan vara aktiva samt ställa frågor. Det är ytterligare ett steg närmare butiksservicen och(?) butiksupplevelsen.
I Kina är det främst Alibabas tjänst – TaoBao – som är den mest använda och uppskattade. Som ett exempel på hur kraftigt live streaming kan vara i relation till shopping kan Viya, en av Kinas största influensers, få agera som ett exempel. Under november år 2019 hade hon ett livestreamat samtal med Kim Kardashian, under vilket influenser testade och diskuterade allt från Mahjongg till Kardashians produkter. Resultatet? Viya ”hjälpte” Kardashian att sälja över 150 miljoner parfymflaskor under loppet om enbart sekunder.
Ovan är enbart axplock allt det underlag som stödjer tesen om att Live Streaming Shopping är här för att både stanna och växa. Om du har intresse av att läsa ytterligare artiklar kan framför allt denna rekommenderas.
Pinterest har testat att, lite fördolt, rulla ut en tjänst som kan hjälpa ”Piners” att ha Live Streamning Shopping. Denna vill jag se, så fort bolaget bedömer den vara pålitlig och hållbar, rullas ut än mer och kraftigare. Sedan är det även mycket roligt att se hur öppna bolaget är för att få live-segmentet att växa än mer, låt oss kalla det för en sorts vertikal av ovan:
“We’re excited about the opportunity to respond to Pinner feedback for more dynamic and timely events as new interests like cooking have emerged for many in quarantine, and trends like beauty, fashion, and home renovation are on all-time highs as we move into a post-pandemic world,” (David Temple, Head of Creators on Pinterest).
Shopping List
Denna nya shoppingfunktion, som rullades ut under Q2, gör det möjligt för ”pinnare” att enkelt komma åt alla produktnålar som de har sparat på Pinterest på ett och samma ställe. Låter ej så ”wow”, eller hur? Dock kommer mer, för med och i den nya funktionen kommer alla pinners även hitta nyckelinformation som pris, recensioner och leveransinformation i ett jämnt rutnät för att jämföra produkter och fatta köpbeslut. Tänkt dig ett sorts prisjakt, men än mer personligt.
AR
Under 2020 testade Pinterest en funktion där pinners via AR (Argumented Reality) kunde testa makeup innan de köpte det. I takt med teknikens utveckling vill jag se att PINS är aktiva här och ser till att inte vara sist på bollen. Live Streamning + AR är en kombination som kommer ta shopping till en helt ny nivå och kan man integrera detta till en plattform som Pinterests, där användare följer såväl vänner som influensers och som således har en stor påverkansfaktor, kan det bli stort. Människan har mycket lätt för att fatta och ta beslut utifrån de närmaste och deras tankar tillika åsikter. Detsamma gäller även influensers:
”Mamma – PewdiePie har den där musmattan och jag vill också ha den!”
”Haha. Du får du allt vänta till jul och vem vet, är du snäll, städar ditt rum och äter upp dina grönsaker så kanske tomten kommer. Gå nu upp och borsta tänderna så ska jag prata lite med pappa.”
”Älskling… kolla vad jag såg tidigare idag på Pinterest. Du vet den där tjejen jag följer?”
”Kim Kard-någonting?”
”Mm. Hon har lanserat en ny parfym och kommer du ihåg att jag för ett par veckor sedan satt och tittade live då hon pratade om sina produkter?”
”Mmm…” (måttligt intresserad tillika engagerad)
”Jag sparade såklart den pinnen och idag när jag tittade på min ’Shopping list’ såg jag att det var nedsatt pris just idag. Jag kunde liksom inte hålla mig. Och visst vill du att jag luktar gott? Visst vill du det bästa för din lilla ’puma’, eller vad är det som du nu brukar kalla mig?”
Vi vet alla att det handlar om företagen att fånga användaren i sekunden; då de ”bara vill ha” och inte har hunnit aktivera system 2. Förvisso kan det framstå som ”hemskt” att bolag profiterar på människans slöhet och mentala bias, likväl är det väl vad hon alltid har gjort? Från Perserikets bazarer till diverse forum i romarriket; utbud och efterfrågan + människans i sekunden upplevese = pris.
Friktionsfri shopping
Idag skickas en pinnare som ser det objektet framför övriga hos en annan användare till den butik där varan finns. Väl där sker sedan köpet, vilket säkert kräver minst två (usch… så jobbigt) klick. Detta är och upplevs som friktion. Min förhoppning är att det snarare än senare kommer bli som så att en pinner kan köpa direkt på plattformen. Kanske kan här Shop Pay, från Shopify vara ett alternativ?
Ovan är enbart lite axplock från mig och under kommande kvartal kommer vi få veta och se mer. Först ska dock kvartalsrapporten den 29 juli betas av.