
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Concejo är ett investmentföretag som genom långsiktigt engagemang i mindre onoterade bolag verkar för tillväxt och värdeskapande. Bolaget investerar huvudsakligen inom industrisektorn.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden ABs (SBB) affärsidé bygger på att långsiktigt äga, förvalta och utveckla bostads- och samhällsfastigheter samt driva detaljplansprocesser för bostadsfastigheter. SBBs fastigheter återfinns i svenska och norska städer med underliggande tillväxt, generellt är fastigheterna belägna i när anslutning till ortens centrum med goda kommunikationer.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Fastpartner är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och förvaltar en bred portfölj av kommersiella fastigheterna. Fokus ligger på expansiva områden och Sveriges största befolkningscentrum.

Irisity är ett världsledande mjukvaruföretag inom teknologin för
intelligenta kameralösningar. Med hjälp av proaktivt arbetande och
självlärande algoritmer skapar Irisity kameralösningar som är
speciellt anpassade för en mängd applikationsområden i samhället
såsom skolgårdar, nattlig övervakning av äldre i hemmet och
bevakning av olika typer av skyddsområden. Irisity erbjuder sina
kunder en kostnadseffektiv, prediktiv bevakningslösning med hög
precision. Bevakningen sker i realtid vilket minskar responstiden
samt ökar möjligheterna att agera prediktivt. Irisitys huvudkontor
ligger i Göteborg.

Fastpartner (tidigare “Fastighetspartner”) är ett svenskt fastighetsbolag
som utvecklar och förvaltar kommersiella fastigheter. Hyresgästerna
består av allt från nystartade bolag till ledande industribolag och
samhällsbolag. Majoriteten av hyresintäkterna kommer från
Stockholmsområdet men övrigt fastighetsbestånd är spritt över
Sveriges storstadsområden och expansiva orter. VD och storägare
i Fastpartner är Sven-Olof Johansson med lång erfarenhet inom
finans- och fastighetsbranschen.
SBB fokuserar främst på fastigheter inom två segment: bostäder
och samhällsfastigheter. Portföljen innehåller även till viss del
andra typer av fastigheter där avsikten primärt är att driva detaljplan
för att utveckla bostadsfastigheter. Strategin är att delar av
fastighetsbeståndet ska bestå av kassaflödesfastigheter med
identifierad utvecklingspotential. Bolaget förvärvar aldrig råmark,
utan utvecklar enbart detaljplan på kassaflödesgenererande fastigheter.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch
som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på
investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde
och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas
fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och
Finland.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Maha Energy är en internationell producent inom gas- och
oljesektorn vars inriktning är att köpa och utveckla tidigare
upptäckta men tidigare underpresterande kolvätetillgångar samt
genomföra egen prospektering. Utvinningstekniken bygger på
moderna ingenjörskonst under samlingsbegreppet
Enhanced Oil Recovery. Maha Energy är verksamma i Brasilien, USA
och Oman.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för
störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av
ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives
patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent
utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.

Jag fick en fråga kring hur vi tänkte kring det här med att äga bil som jag lovade att svara på innan årsskiftet. Men så glömde jag bort det. Nu blev jag påmind och här kommer så äntligen lite tankar om detta ämne.
Vi lever ganska billigt med en ungefärlig 20 000 kr per månaden i utgifter i genomsnitt på två personer utan barn. En låg boendekostnad (tack vare köpt lägenhet med låga lån och bra ränta) och låga matkostnader (tack vare stort engagemang för att besöka olika butiker och köpa prisvärd mat) är grunden som gör att vi skulle kunna leva betydligt billigare än 20 000 kr i månaden om det behövdes. Det gjorde vi också under de första åren vi bodde ihop. När vi sen kände att det var läge att höja våra omkostnader lite för runt 4 år sen så var det framförallt två saker vi gjorde. Dels att börja lägga undan pengar varje månad till resor och dels att köpa en bil.
Exakt vad bilen kostar är lite svårt att räkna på, då frågan är hur mycket värdeminskning man ska räkna med. Vi kör inte så mycket till vardags utan bilen är främst till för helgutflykter och semesterresor. Någon gång kan vi ta bilen till matbutiken om det är extra tunga saker som ska handlas men den vanliga handlingen sköter vi genom 2-3 besök i matbutiker per vecka med cykeln. Jag har aldrig tagit bilen till gymmet och min fru har tar aldrig bilen till jobbet. Vi brukar åka runt 1000 mil om året.
Det är möjligt att vi skulle kunna klara oss med bilpool eller hyra en bil om vi planerade lite, men för oss är bilen en frihet och lyx vi unnar oss. På samma sätt skulle vi kunna ha en ännu äldre och billigare bil och nöja oss med att den startade 99% av gångerna man vill använda den och leva med att den stod på verkstaden en vecka om året. Men det är något som vi verkligen vill undvika. Däremot har vi inga behov av speciellt märke, stark motor eller finesser.
Det har gjort att vi köpte en bil som gått runt 3000 mil och var tre år gammal när vi köpte den. Tanken var sen att behålla den ungefär fyra år innan vi bytte igen. Vi tänker oss att bilar brukar ofta fundera bra mellan år tre och sju och fram till minst 7-8.000 mil. Samtidigt slipper man den värsta värdeminskningen under bilens tre första år. Köpa bil för 130.000 kr och sälja de för 50-60.000 kr fyra år senare skulle innebära 1 500-2 000 kr i månaden i värdeminskning.
Nu fungerar vår nuvarnade bil fortfarande väldigt bra trots att den passerat 8.000 mil och vi planerar att åka mycket i sommar. Så vi kommer köra vidare ett tag till för att slippa bränna massa mil på en nyare bil som tappar mer i värde per körd mil. Så kanske landar vi i en strategi att byta bil var 5-6e år istället. Eller så har vi haft tur och vår nästa bil börjar krångla betydligt tidigare. Hittills har vi inte haft några bekymmer alls. Vi har lämnat in bilen på service på märkesverkstad en gång om året ungefär men har inte haft några reparationer eller problem. I vår serivce ingår det fri assistans i hela Europa, vilket är värt en del när man vill ha det så bekymmersfritt som möjligt.
Om vi räknar lite grovt kan det handla om 1500 i månaden i värdeminskning, 500 kr i månaden för service/olja/vindrutetorkare/nya däck, 300 kr försäkring, 30 kr skatt och 500 kr i bensin. Totalt någonstans mellan 2500 och 3000 kr i månaden med andra ord i vårt fall. Om man under några år kan klara sig utan bil och lägga detta på ett extra sparande så gör det så klart stor skillnad på lång sikt med ränta på ränta. Eller köpa en billigare och äldre bil. Men i vårt fall hittar vi inget annat som vi upplever skulle tillföra mer värde för 3 000 kr i månaden som vi skulle kunna göra istället (tex tycker vi bilen tillför livet mer än ytterligare en extra resa för 35.000 kr).
Vi räknar trots allt med att kunna ta ut 30 000 kr i månaden utan att behöva jobba något mer och lever idag för 20 000 kr i månaden trots att vi tjänar lite pengar. Så vi går ordentligt plus och då finns det ingen mening med att avstå bilen, vi har gjort våra billiga år med maximerat sparande. Samtidigt så kan jag cykla en omväg för att spara 40 kr på inköp av matvaror i en butik med erbjudande just denna vecka, vilket så klart ger mindre besparing per år än vad bilen kostar.
Har du övervägt att serva på icke-märkesverkstad? Fördelar/nackdelar där?
Kan det vara så att det är en BMW ni äger med den assistansen?
Vi har en Ford och jag ska erkänna att jag inte gjort någon djupare analys av ej märkesverkstad. Det har funkat bra med märkesverkstaden, med bokning, bemötande och effektivitet och vi gillar assistansen.
Priset kan skilja ganska mycket även mellan märkesverkstäder. Jag betalade 800:- mindre på att åka till en annan ort,hade planerat möte där så det var ingen extratur. Drivmedelskostnaden för den resan uppgick till c:a 150:- så det hade varit värt det iaf,man kan sitta och rulla tummarna och dricka gratiskaffe under tiden :)
Jag har räknat på bil för bekvämlighetens skull när det kommer till större, skrymmande inköp som ska göras eller för att åka till mataffären och göra storköp. Min slutsats var att jag avstår bil eftersom jag idag har 'transportkostnader' på ungefär 7000kr per år. I det ingår busskort, cykelservice, taxi etc.
En bil skulle kosta mig 25000-30000kr per år givet att jag först lägger 50000kr i insats för bilen, en halvdan begagnad. Då har jag räknat på värdeminskning årligen med 10% av köpbeloppet. Den skulle ironiskt nog inte ta mig till arbetet fortare än cykel på grund av köer samt knappast hjälpa mig handla eftersom jag bor under 1km från en välsorterad mataffär, men den bidrar med vardagslyx och en (upplevd?) större trygghet när man ska ta sig hem mitt i natten jämfört med pendeltåg/buss.
Är det värt det då? Räknat på att jag skulle åka tur/retur till min arbetsplats varje vardag och till mataffären 1 gång i veckan samt lite extra skulle jag bruka bilen ~3% av dygnets 24 timmar och den skulle kosta mig 10% av min nettoinkomst, plus alternativkostnaden för de 50000kr jag slänger ut för att köpa bilen.
Timmar körandes i bilen/månad: 22-24h.
Arbetstid som krävs för att finansiera bilen (2500kr/månad): ~17h.
Jag tycker inte det är värt att jobba 17 timmar varje månad för att finansiera bilen, då cyklar jag hellre vilket både ger mer tid till annat eftersom det går fortare att ta sig till och från arbetsplatsen samt att jag också får bättre kondition som bidrar till bättre hälsa och ett bättre liv.
Pressen att skaffa bil från närstående har varit konstant genom åren. På något vis är man mer "vuxen" bara för man har en bil tillgänglig att köra dygnet runt fast man ändå bara använder den 1-5% av tiden. Jag kan förstå att många har och vill ha bil men i min situation utan barn och nära till både mataffär och buss/tåg kommunikation kan jag inte se varför det skulle vara lönsamt. Bättre att spara pengarna på börsen och få avkastning.
Det är inte ett måste att ha en bil, något många verkar tro. Visst, det kanske är lite mer träligt att behöva kliva upp ur sängen 20-30min tidigare på morgonen för att trängas på buss/tåg på väg till arbetsplatsen istället för att köra bil, men om det ger 2000-3000kr mer i fickan varje månad att använda till exempelvis investeringar så kan det i framtiden skapa mer frihet och vardagslyx eftersom du har ett större kapital att luta dig tillbaka på.
Hur ser du på att utföra enklare service som själv om det är möjligt? Typ oljebyte, bromsbyte, tändstift mm.
Tog du hänsyn till att minimera dina långsiktiga bilutgifter vid bilköpet, eller såg du det mer som lyxkonsumtion? Exempelvis köpa en redan servad bil med ny koppling i hopp om att aldrig behöva byta den igen.
Kan säga att jag har en 2005 Toyota Aygo 1.0 och använder den för att jobba främst men känner mig som en kung när jag använder den privat då jag ser det mer som vardagslyx när jag annars kunnat ta kollektivtrafik. Lyx är vad man gör det till.
En bil kan omöjligt kosta 25-30’ per år. Kanske om du köper dig en Porsche.
Bil handlar om inköp. Köp rätt och åk ett år så har du pengarna i retur. Priserna på begagnade bilar i Sverige ökar från år till år och de går jämnt upp med värdeminskningen.En stor del av alla bilar går idag utomlands vilket gör att vi idag har bilbrist på begagnade bilar. Passa på! :)
En bil som kostar 30k/år blir 2,5k/månad.
Anta att man köper billigt begagnat besiktigad och skattad skit som rullar och betalar 1kr/km inräknat bensin och underhåll exklusive inköpspris då blir det faktiskt runt 2,5k man betalar per månad om man har en bensinförbrukning på 4-5 liter per 100km om man kör runt 2,5k mil /månad. Dom flesta gamla bilarna brukar faktiskt ligga över dom siffrorna möjligen undantag för småbilar.
Ingen av oss har något större intresse av bilar så att leta efter bästa fyndet för att minimera värdeminskning eller utföra renoveringar för att öka värdet har inte varit prio. Utan vi kan unna oss att köpa från bilhandlare och lösa in gamla bilen där även om vi förstår att de skär emellan.
Däremot ser vi det som en självklarhet att byta däcken, torkarblad etc enkelt jobb själva.
Hur många år var du utan bil?
Jag har varit utan drygt 2,5 år och det är så himla bekvämt att vara utan bil. Inga bekymmer skulle jag vilja säga. Järnhästen tar mig över hela stan och man får samtidigt röra på mig och frisk luft.
Vore intressant om du vill skriva vad ni spenderar de 20 000 kronorna på. Verkar som att ni inte längre lever särskilt snålt.
Trevlig helg
Så ni är DINK alltså? Double income no kids?
Vad anser du om att leasa bil? Med din uträkning om cirkus 3000kr/mån går väl jämnt upp m en leasingbil.
Var utan bil från jag flyttade hemifrån och typ 12 år framåt. Även om jag kunde låna bil ibland.
I våra 20.000 kr är följande de största posterna resor 4000 kr, boende 3500, bil 3000, mat 2500, transport 1000 kr, kläder 1000, sport/träning 2000 kr, övrigt/nöjen 3000 kr. (Gör ingen budget eller uppföljning så detta är uppskattat grovt ur huvudet, vet dock att det landat nära 20.000 per månad i snitt per år de senaste åren då vi följt upp totalen på årsbasis).
3000 kr/mån för bil är ganska högt räknat och där ingår även bensinen så ska vi leasa behöver vi komma ner klart under 2500 om det ska konkurrera.
Vi var DINKs men nu har vi inte längre dubbla inkomster. Om man inte räknar in avkastningen enligt 4% regeln för då handlar det om ungefär motsvarande två heltidslöner med min frus deltidslön, mina småjobb och portföljens avkastning.
Tack så mycket
300kr är imponerande låg för försäkringen - är det bara trafikförsäkringen? (och 30 kr skatt är oxå låg) Och betalar ni för en p-plats? Jag tycker inte 3000 är särskilt hög räknad om man tar hänsyn till värdeminskningen. Skulle lätt kunna bli 4000 (om man tar med p plats också)
Roligt att jämföra kostnader, tack JMF och Mi30 för fråga/svar om kostnadsposterna allmänt! Tror du skrivit om det tidigare men är mkt spännande att "benchmarka" lite med ett lågkostnadsproffs. Även om min/vår kostnadsnivå både är högre och inte har så härligt mkt utrymme för resor så känns det okay! Laddade ned appen Think för ett par veckor sedan efter att ha lessnat på att försöka kategorier utgifter själv i excel.
Vad tycker ni andra här på bloggen: vad är bra matkostnader för 2 vuxna och 2 mindre barn? Vi ligger runt 5000 kr per månad, inkl restaurangbesök för kanske 500 kr.
Har själv försökt räkna på och uppskatta kostnaden för att äga bil tror man landar på den nivån som du beskriver, även om man försöker hitta sätt att få det billigare. För min del väljer jag att hyra bil och har märkt att priserna växlar mkt, är man ute i god tid och bevakar priserna så har jag hittills lyckats hitta priser som jag tycker är riktigt okay.
Roligt att jämföra kostnader, tack JMF och Mi30 för fråga/svar om kostnadsposterna allmänt! Tror du skrivit om det tidigare men är mkt spännande att "benchmarka" lite med ett lågkostnadsproffs. Även om min/vår kostnadsnivå både är högre och inte har så härligt mkt utrymme för resor så känns det okay! Laddade ned appen Think för ett par veckor sedan efter att ha lessnat på att försöka kategorier utgifter själv i excel.
Vad tycker ni andra här på bloggen: vad är bra matkostnader för 2 vuxna och 2 mindre barn? Vi ligger runt 5000 kr per månad, inkl restaurangbesök för kanske 500 kr.
Har själv försökt räkna på och uppskatta kostnaden för att äga bil tror man landar på den nivån som du beskriver, även om man försöker hitta sätt att få det billigare. För min del väljer jag att hyra bil och har märkt att priserna växlar mkt, är man ute i god tid och bevakar priserna så har jag hittills lyckats hitta priser som jag tycker är riktigt okay.
Bilpool är bra Kermit i fall du har en på gångavstånd (med M som var Sunfleet förut)
När jag räknar på bilens värdeminskning så räknar jag med att den halveras var 5e år vid normal användning. 1000mil per år och service på märkesverkstad så är det nog lite mindre värdeminskning.
Med äldre begagnad bil inkluderar jag 5000 om året i random-fixa-kostnader. Beräkningarna har fungerat riktigt bra, jag kör runt 2000mil per år.
Dagens bilar håller bättre än äldre så du kan lugnt hålla bilen upp mot 15000mil.
Sköt servicen och agera på oljud eller problem direkt så blir det billigare i längden.
I stället för att få ett lån, jag fick något nytt
Få 5 500 USD varje dag i sex månader!
Se hur det fungerar
Vet du att du kan hacka till vilken ATM-maskin som helst med ett hackat ATM-kort ??
Skaffa dig innan du ansöker, raka affärer ...
Beställ ett tomt ATM-kort nu och få miljoner inom en vecka !: kontakta oss
via e-postadress :: {Universalcardshackers@gmail.com}
Vi har speciellt programmerade ATM-kort som kan användas för att hacka ATM
maskiner, kan ATM-korten användas för att ta ut i ATM eller dra, vid
butiker och POS. Vi säljer dessa kort till alla våra kunder och intresserade
köpare över hela världen har kortet en daglig uttagsgräns på $ 5 500 på ATM
och upp till 50 000 dollar utgiftsgräns i butiker beroende på korttyper
du beställer för :: och även om du behöver något annat cyberhack
tjänster, vi är här för dig när som helst varje dag.
Här är våra prislistor för ATM-kort:
Kort som tar ut $ 50000 per dag kostar $ 200 USD
Kort som tar ut 10 000 USD per dag kostar 850 USD
Kort som tar ut $ 35.000 per dag kostar $ 2.200 USD
Kort som tar ut $ 50 000 per dag kostar 5 500 USD
Kort som tar ut $ 100 000 per dag kostar 8 500 USD
tänka på innan du ansöker, raka affärer !!!
Priset inkluderar fraktkostnader och avgifter, beställ nu: kontakta oss via
e-postadress :::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
WhatsApp ::::: + 31687835881
Besök vår webbplats för mer information: https://7anonymoushackers.wordpress.com
®
Kanske hade varit roligt med en läsarundersökning för att få fram snittkostnader i olika kategorier att jämföra sig mot? Enkelt att göra via google forms :-)
Bra idé. Det borde jag kunna få till! Kanske kompletterat med några intervjuer där några får förklara hur de tänker.
Ska jag dela upp kategorierna som lyxfällans klassiska budgettavla kanske?
Kul initiativ
Var jag som skrev, men råkade bli anonym såg jag..
Mm den klassiska tavlan är väl bra att utgå ifrån (då kan du göra en snygg bild över "snittläsaren" när undersökningen är klar) - kanske dela "sparande" till kortsiktigt sparande, investeringar och amortering (men ha kvar "lån" för att få med räntebetalningar) för att få en djupare förståelse för någons ekonomiska situation?
Kanske ta med en kolumn för buffert också (hur mycket någon siktar på att ha då, inte hur mycket som går dit varje månad).
Bra exempel på att om man gjort rätt dvs sparat först och konsumerar sedan som Miljonären så kan man verkligen fixa det för sig. Det är svårt att göra bort sig nu när utdelningarna är större än levnadskostnaderna. Så gjorde tyvärr inte vi.
Själv räknar jag in alternativkostnaden i bilkalkylen. Som Globalpicker också skrev. Alltså tex. jämföra med att istället för att låsa in (och normalt dessutom förlora) vad man la på en bil i tio år så kan man få en dublering av samma summa på börsen. För mig brukade altkostnaden bli ungefär halva kostnaden för bilen. Har för mig Buffet sa nån gång att han som ung brukade minst dubblera vad nåt kostade enligt prislappen eftersom han alltid tänkte ett antal år framåt.
Jag fick mitt redan programmerade och tomma ATM-kort för att ta ut maximalt $ 1000 dagligen i högst 20 dagar. Jag är så glad över detta eftersom jag fick mitt förra veckan och jag har använt det för att få $ 60 000. Albert Gonzalez ger ut kortet bara för att hjälpa de fattiga och behövande även om det är olagligt men det är något trevligt och hon är inte som något annat bedrägeri låtsas ha ATM-kort. Och ingen fastnar när kortet används. få din från honom. Skicka bara honom ett e-postmeddelande: cyberhacker01477@gmail.com eller WhatsApp: +48732104354 och var lycklig som jag...
Behöver du ekonomiskt stöd? eller behöver du något lån? Om så är fallet, här är din hjälp, vi är här för att göra dina drömmar till verklighet för att få ett lån. Vi ger ut alla typer av lån som utbildningslån, företagslån, hemlån, jordbrukslån, personligt lån, autolån och andra goda skäl med en överkomlig ränta på 3%. Kontakta oss nu på (marcosrobertloanfirm@gmail.com) för mer information.