21 Feb, 2020

Reklam och "tiggeri"

Ingen har väl missat den nya yrkesgrupp som vuxit fram inom podcast, blogg och sociala medier. Dels finns det kändisar med något oklart jobb i grunden som tjänar stora pengar på samarbeten på Instagram och sin podd där de pratar lite om veckan som gått i allmänhet. Sen finns det andra kategorin av personer som börjat från noll och försökt bygga upp en lyssnarskara genom att gräva ner sig i något ämne som de tror ska intressera folk. En podd jag brukar lyssna på ibland drivs av en kille som verkar köra mellan 5 och 10 olika poddar, vilket jag antar bör ta minst 40h i veckan, där jag tror att de flesta bara har några tusen lyssnare. Denna typ av produkt verkar ha svårare att hitta sponsorer till, så varje program börjar och slutar med rätt mycket snack om swish, patreon och möjligheten för någon som lyssnar att köpa reklam.

Det har också varit en del snack om journalister som inte är knutna till något mediahus utan finansierar sitt arbete genom privatpersoners gåvor/stöd. Det finns också hela mediahus som finansieras helt via donationer. 

Nyligen såg jag på två olika håll med några dagars mellanrum idrottare som bad som stöttning från privatpersoner utan någon tydlig motprestation, det var något i stil med vill du stötta min idrottsatsning swisha pengar till detta nummer. På sätt och vis kanske rimligare än att man ska få något stöd från sitt idrottsförbund eller klubb som i sin tur finansierat sin verksamhet via bidrag.

Det här har gjort att jag tänkt rätt mycket på detta fenomen på slutet. I grunden är det något som känns lite "orent" med att tigga frivilliga gåvor. Samtidigt är det på sätt och vis bra att gåvorna är frivilliga, vill man inte ge pengar så kan man bara strunta i det. Så det kanske inte är så mycket att störa sig på? Vissa poddar erbjuder extramaterial, träffar, hälsningar i podden etc som tack till de som sponsrar och då börjar det ändå bli lite tydligare för mig att man säljer något och inte bara tigger gåvor.

Jag förstår samtidigt att man vill ha betalt för det jobb man lägger ner och något som stör mig minst lika mycket som tiggeri om gåvor är när en podd på 30-45 minuter har 4-5 olika sponsorer. Vilket i den bästa av världar även borde störa sponsorerna till den grad att det inte lönade sig att ta in för många per avsnitt. Kanske 1-2 sponsorer och 20 sekunders tiggeri om Patreon ändå är en ok kompromiss och att det bara är jag ännu inte riktigt vant mig vid upplägget med frivilliga bidrag.

Alla kan ju inte som Alex och Sigge bygga upp en podd med många 100 000 lyssnare som gör att man först tjänar grova pengar på reklam och sen säljer både böcker och eventbiljetter  till lyssnarna. Även om det är den modellen jag själv försökt kopiera lite där jag tidigare har haft reklambanners på bloggen (och nu får ersättning från TradeVenue), gjort några enstaka samarbeten per år och använt den trogna läsarkrets jag fått till att sälja böcker. Jag vet att många köpte min första bok som tack för att de fått följa bloggen i 10 år.

Jag ska erkänna att jag studsade till när jag hörde att Kvalitetsaktiepodden bad om gåvor då jag personligen mer förknippat det med personer som spelat lite mer på sitt behov av stöd för överlevnad än de som haft 30% årlig avkastning i genomsnitt på börsen i många år. Samtidigt förväntar jag ju mig inte att Jan Guillou ska ge bort sina böcker gratis även om han har 100 miljoner på banken (vilket han berättade nyligen) och en bra podd, som Kvalitetsaktiepodden, kräver så klart en hel del jobb där man kan vilja få ersättning för arbetstiden. Stefan Persson har ju fått styrelsearvode alla år för sitt jobb i H&M, även om han hade klarat sig ändå. 

Jag är nog bara ovan, men för mig skulle det vara tydligare att man gör en så bra produkt att man kan ta betalt av alla, så det kostar 5 kr per avsnitt att lyssna istället för att några ska ge bort 100 kr och de flesta inget alls. Och för att vara tydlig så gör man så klart som man själv vill i sin egen produkt. Vill jag starta en insamling med gåvor på Patreon så gör jag det. Även om jag tror det skulle vara en utmaning att sälja in konceptet att jag som har en portfölj på 10 miljoner behöver era bidrag för att "ha möjlighet att blogga vidare". 

Vad tycker ni om frivilliga bidrag? Tycker ni det är ett rimligt sätt att tjäna pengar på tex poddar som är jämförbart med reklam eller att sälja något till sina följare?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.