Online Brands Q4: Rekordkvartal, men Mr. Market paniksäljer!

Online Brands visar upp ännu ett rekordkvartal och är det sjunde kvartalet i rad med sekventiell tillväxt. Aktien är ned på siffrorna, som är över min förväntan både gällande omsättningen och lönsamheten.
Sammanfattning av siffror:
Nettoomsättning: 116,1 MSEK (+27,4 %)
Egen e-handel: 99,2 MSEK (+30,2 %)
Organisk tillväxt: 24,3 %
Justerat EBITDA: 14,9 MSEK (EBITDA-marginal: 12,8 %)
Tankar
Tillväxtresan fortsätter för bolagets största sida Trendcarpet, som säljer mattor via sin e-handel, med 45% tillväxt. Dach och Nordiska marknaden är starkast med över 50% tillväxt och bolaget visar betydligt högre tillväxt än konkurrenter som Rugvista.
Även KitchenLab står ut med tillväxt på 30% och har vänt till svarta siffror.
Bruttomarginalen under kvartalet var 63% jämfört med mitt estimat på 62%, medan övriga kostnader var högre än mina estimat i relation till omsättningen. Det kan bero på kostnader relaterat till förvärvet av GetCampingt, men inget nämns i rapporten.
Personalkostnader fortsätter att minska som andel av omsättningen vilket höjer marginalerna på sikt.
Nettoskulden betades ner under kvartalet och netto skuldsättningen ligger på 3,3 Mkr vid utgången av kvartalet, trots förvärvet. Anledningen finns i det starka kassaflödet under kvartalet både via starka resultat och från mindre kapitalbindning, som jag även estimerade.
För 2025 finns utrymme för förvärv givet den låga skuldsättningen och befintliga kassaflödet.Dagens overhead bör även räcka för fler dotterbolag vilket även kan bli en drivkraft för högre marginaler då huvudkontoret blir mindre andel av kostnaderna.
Givet ledningens och styrelsens tidigare insynshandel tror jag även att vi kan se flera insynsköp, som ger köptryck i aktien. De handlade mycket aktier över marknaden innan tysta perioden och givet marknadens reaktion idag på den fantastiska rapporten, är det definitivt inte omöjligt att se nästkommande dagar.
Möjlig anledning till dagens kursfall
Likt andra förvärvande bolag så måste Online Brands ibland göra en uppskrivning av tilläggsköpeskillingen vilket betyder att förvärvet presterat bättre än reserven man tidigare gjorde för tilläggsköpeskillingen, samtidigt som de redovisas som en kostnad i resultaträkning. Detta gör att resultatet temporärt påverkas negativt av en engångseffekt.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis överträffade rapporten förväntningarna och bolaget levererade rekordsiffror. Trots detta tycks marknaden feltolka resultatet, då narrativet i exempelvis Placera främst fokuserar på förlustsiffran. Detta har resulterat i en kursnedgång, vilket kan skapa möjligheter för investerare som analyserat rapporten i sin helhet.