
- Recensioner och mediaframträdanden om "Livet, Börsen & Allting"
- Min bok: "MER Börspsykologi" - recensioner, utlåtanden, media etc.
- Min bok - "Börspsykologi - så blir du en bättre investerare"
- Portföljsutveckling
- Utdelningar & totalt kapital
- Dokumentärer och serier
- Sidor där jag finner underlag för aktier/investeringar
- Poddar
- Gaius Marius - Roms Tredje Grundare
Blog Archive
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Bonzun är ett internationellt SaaS-bolag som är verksamma inom gränssnittet mellan HealthTech-sektorn. Bolaget skapar värde genom att samla och kanalisera evidensbaserad forskning med syftet att att förebygga psykisk och fysisk ohälsa. I Bonzuns nuvarande tjänsteportfölj finns Bonzun ivf, Bonzun evolve samt Kou Dai Yun Yu (tidigare Kexuema).
- Se fullbevakad bolagspresentation
Fastpartner är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och förvaltar en bred portfölj av kommersiella fastigheterna. Fokus ligger på expansiva områden och Sveriges största befolkningscentrum.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Concejo är ett investmentföretag som genom långsiktigt engagemang i mindre onoterade bolag verkar för tillväxt och värdeskapande. Bolaget investerar huvudsakligen inom industrisektorn.
Other

Irisity är ett världsledande mjukvaruföretag inom teknologin för
intelligenta kameralösningar. Med hjälp av proaktivt arbetande och
självlärande algoritmer skapar Irisity kameralösningar som är
speciellt anpassade för en mängd applikationsområden i samhället
såsom skolgårdar, nattlig övervakning av äldre i hemmet och
bevakning av olika typer av skyddsområden. Irisity erbjuder sina
kunder en kostnadseffektiv, prediktiv bevakningslösning med hög
precision. Bevakningen sker i realtid vilket minskar responstiden
samt ökar möjligheterna att agera prediktivt. Irisitys huvudkontor
ligger i Göteborg.

Fastpartner (tidigare “Fastighetspartner”) är ett svenskt fastighetsbolag
som utvecklar och förvaltar kommersiella fastigheter. Hyresgästerna
består av allt från nystartade bolag till ledande industribolag och
samhällsbolag. Majoriteten av hyresintäkterna kommer från
Stockholmsområdet men övrigt fastighetsbestånd är spritt över
Sveriges storstadsområden och expansiva orter. VD och storägare
i Fastpartner är Sven-Olof Johansson med lång erfarenhet inom
finans- och fastighetsbranschen.
SBB fokuserar främst på fastigheter inom två segment: bostäder
och samhällsfastigheter. Portföljen innehåller även till viss del
andra typer av fastigheter där avsikten primärt är att driva detaljplan
för att utveckla bostadsfastigheter. Strategin är att delar av
fastighetsbeståndet ska bestå av kassaflödesfastigheter med
identifierad utvecklingspotential. Bolaget förvärvar aldrig råmark,
utan utvecklar enbart detaljplan på kassaflödesgenererande fastigheter.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch
som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på
investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde
och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas
fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och
Finland.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Maha Energy är en internationell producent inom gas- och
oljesektorn vars inriktning är att köpa och utveckla tidigare
upptäckta men tidigare underpresterande kolvätetillgångar samt
genomföra egen prospektering. Utvinningstekniken bygger på
moderna ingenjörskonst under samlingsbegreppet
Enhanced Oil Recovery. Maha Energy är verksamma i Brasilien, USA
och Oman.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för
störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av
ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives
patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent
utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.

Ett bolag som jag inte äger, men som jag följer med spänning, är Facebook. Jag tror att de flesta har, eller har haft, ett konto hos detta bolag och många är det nog som är kluvna till deras historiska ageranden med allt från reklam, vad som tillåts publiceras samt debaclet med Cambridge Analytica. Ligger detta bakom dem? Till stor del, ja. Förvisso är inte det finstilta löst, men hos gemene man och kvinna har detta redan glömts bort, precis som alla de gånger som nämnda lovat sig själva att ”ta tag i sina liv” genom att såväl ”äta nyttigare och mer varierat” samt ”börja träna”. Allt är medvetet och tacksamt förträngt, för det man inte ”vet” kan man heller inte skämmas över. Som sagt; tacksamt…
Facebook och dess historia tror jag att de flesta känner till. Antingen via att ha läst om dem, eller sett filmen The Social Network med b.la. Jesse Eisenberg som Mark Zuckenberg. Dock är Facebook igår vad de är idag och, än viktigare, inte vad de kommer att vara i morgon. Sedan länge har Tencent och Facebook, som till vissa delar kan och bör ses som konkurrenter, tittat på varandra för se vart den ena är på väg och hur detta antingen kan snos/kopieras, eller förädlas. Den som har haft mest att lära är inte, till Trumps förtret, Tencent, utan det amerikanska bolaget.
För cirka två år sedan skrev jag om Tencent och rekommenderade i detta inlägg podden Den Digitala Draken och dess avsnitt om Tencenti allmänhet, men Wechat och WePay i synnerhet. Det som beskrivs är hur väl inkorporerat Tencent har lyckats med sin infrastruktur (vilket såklart den kinesiska staten är tacksamma för), en infrastruktur som kommer att utvecklas än mer under 2020 med mer tunga banktjänster.
Hur WeChat och WePay fungerar går att ses i denna You Tube-video, men även denna. Det är detta som nu Facebook siktar in sig på med sitt utökade partnerskap med Shopify, vilket det står mer utförligt om i denna artikel. ”Tyvärr” gick inte bolagets önskan om Libra igenom, då såväl banker, som statekonomer och länder genast satte hinder i vägen, men något liknande kommer att komma, om inte i morgon så i övermorgon. Läs gärna denna, ett år gamla, artikel om detta.
Bolaget vet att deras plattform som ”bara” ett socialt närverk där du kan lägga upp bilder på kattungar och mat är en utdöende bransch. Det är så… hmm, 2006. De måste utvecklas och de gör nu allt i sin makt att bli en sorts kopia av Tencent med att erbjuda handel och betalning via såväl huvudplattformen (Facebook och Instagram) som meddelandetjänsten ”messenger”.
Visst vore det smidigt om du kan kontakta din frisör, boka en tid samt betala denna via appen? Tänk att inte behöva öppna en ny app och ytterligare en för att identifiera dig (tänk: ”mobilt bank-id”) – vore inte det tacksamt? Detsamma om du ska köpa ett nytt spel, en spis eller en chokladkaka. Det är ju, trots allt, ”jobbigt” att öppna nya appar…
Som om inte detta vore nog har bolaget många järn i elden. Utmanaren till Zoom och dennas peers - Messenger Rooms - släpptes relativt nyligen och erbjuder videosamtal med upp till femtio deltagare och det är ingen som helst tidsbegränsning på samtalen.
Utöver detta har de även sin konkurrent – Facebook Dating - till appar såsom Tinder, som ägs av Match Group Inc. Dock verkar de inte lyckas att bli en like till Match Groups flaggskepp, men kanske får vi se att ”skam den som ger sig” är gällande?
Att de även fokuserar på att ge sig in på andra geografier och deras köp i det indiska Jio Platforms, som är deras näst största förvärv någonsin, visar hur de kämpar för att inte bara behålla sin position, utan även för att få den att växa:
”In a blog post, FB said the sizable investment “underscores our commitment to India, and our excitement for the dramatic transformation that Jio has spurred in the country. In less than four years, Jio has brought more than 388 million people online, fueling the creation of innovative new enterprises and connecting people in new ways. We are committed to connecting more people in India together with Jio.” […] Tech and media companies are pushing into India, attracted by the sheer size of the market and the rapid adoption of digital technologies. Over the past five years, Facebook said, more than 560 million people in the country have gained access to the internet. The purchase of the Jio Platoforms stake is one of the biggest deals Facebook has ever done, second only to the company’s acquisition of WhatsAppp in 2014 for $19 billion.
Per den 31 mars 2020 hade bolaget 2,6 miljarder(!) aktiva användare, vilket är en höjning om 10 % (YoY). I en undersökning svarade de tillfrågade om de besöker butiker/e-shops via Instagram och här svarade 60 % "ja" samt att det uppskattar att bli yipsade om andra/liknande produkter. Vidare berättar undersökningar att cirka 200 miljoner användare dagligen besöker minst en butik via Instagram.
Ett bra och viktigt nyckeltal i SaaS-bolag likt Facebook, Netflix med flera är "ARPU", vilket står för Avarage Revenue Per User. Sedan 2011 har denna ökat med cirka 25 % per år(!). Jag upprepar: 25 procent per år!
Hur har det sett ut rent finansiellt för skolkatalogen till bolag? När data från Börsdata studeras framkommer att det finns en orsak till att aktien handlas kring ATH under denna pandemitid.
Jag äger inte denna aktie och har aldrig känt ett ”behov/vill ha”, men när Zuckenberg nu börjar att flytta vissa av schackbrädets pjäser börjar min nyfikenhet växa än mer. Äger du Facebook? Varför/varför inte? Vill du läsa vidare finns bra artiklar på såväl Motley Fool som Seeking Alpha.