Redaktionen
25 Jul, 2023
Intervju med Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics

Intervju med Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics

Uppdaterad:
25 Jul, 2023

Positiv utveckling och innovationsnominering. Omsättningen i början av året har börjat ta fart och Railway Metrics and Dynamics (RMD) har deltagit i ett par betydelsefulla mässor inom järnvägen. Dessutom har innovationsportföljen fått en nominering till ett europeiskt innovationspris. För mindre företag är det inte ovanligt att tillväxten inom försäljning kan ta lite längre tid än förväntat, men detta kan vara början på en brant stigande kurva för försäljningen (läs analysen 8/5-23). Samtidigt har bolagets systemlösning ökat i omfång. 

För att hålla oss uppdaterade om den senaste periodens händelseutveckling i bolaget och vägen framåt, har vi haft möjlighet att intervjua Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics.

Observera att intervjun genomfördes den 3 juli 2023. Beroende på när du läser detta kan viss information ha blivit inaktuell. Om du vill diskutera med andra investerare i Railway Metrics and Dynamics kan du gärna klicka på länken nedan. 

Intervjufrågor

Under Q1 2023 deltog RMD i två betydelsefulla mässor, nämligen Train & Rail i Stockholm och Transport Logistic i München där bolaget mötte stort intresse för sin befintliga och kommande teknikportfölj. När kommer nästa tillfälle att nätverka på mässor och har ni några planer inom en snar framtid?

Det blir inte i närtid, men vi kommer säkerligen att ställa ut på mindre mässor under hösten och vintern som kommer.

RMD har nyligen nominerats till det prestigefyllda europeiska innovationspriset ERCI Innovation Awards tillsammans med branschkollegan Strainlabs. Vad betyder denna typ av erkännande och kvalitetsstämpel för ert innovationsarbete och försäljningsstrategi?

Ja det är en stor händelse och en kvalitetsstämpel som visar att vår plattformsstrategi ligger helt rätt i tiden när Europa nu påbörjar full digitalisering av järnvägen. Vår plattform är ett unikt ekosystem som bäst beskrivs som ett så kallat system i systemet. Enkelt förklarat är det en samling av uppgiftsorienterade och unikt dedikerade system, som tillsammans skapar ett nytt, mer komplext system som erbjuder ännu mer funktionalitet och prestanda än vad summan av de ingående systemen klarar var för sig. (Se bilden)

Jan Lindqvist VD Railway Metrics and Dynamics intervju
RMDs systemlösning

I maj rapporterade RMD att deras järnvägskameror har implementerats i ett unikt pilotprojekt med den schweiziska godsvagnsleverantören Wascosa. Syftet med projektet är att optimera användningen av ballast. Kan du ge mer information om detta affärsområde och när vi kan förvänta oss resultatet av projektet?

Vi borde se resultatet av det projektet och en utveckling som är extremt spännande sen höst eller tidig vinter.

Hur ser RMD:s strategi ut för att öka omsättningen?

Genom att bygga vidare på vår plattform enligt strategin ”System i systemet” kan vi skapa flera olika produkter och tjänster som attraherar olika kundgrupper, samtidigt som de jobbar tillsammans.

Det är med system i system som kan vi höja farten på digitaliseringen på riktigt. Eftersom vi jobbar med öppen standard kan bolaget samarbeta med alla andra system i Europa.

Ibland blir andra system en del av vårt och ibland blir vår plattform en del i något större. Nyttan av systemen är inte enbart för individuella vagnsägare, utan för hela systemet. Det är riktig digitalisering.

Kan du beskriva vilka produkter som för närvarande ingår i RMD:s produktportfölj och används på operativa tåg, samt vilka produkter som förväntas komma till inom en snar framtid och befinner sig i ett tidigt utvecklingsstadium?  

Vi har utvecklat och breddat våra produkter (sensorer) enligt strategin ”System i systemet” (se bilden) under de senaste åtta månaderna. Det har skett i rekordtempo tillsammans med svenska Trafikverket för att anpassa dem både till den rullande materiel och infrastruktur.

Själva hjärtat i vår systemplattform är PMU-sensorn. Den identifierar i realtid rörelsemönster och mäter acceleration i tre dimensioner. Alla dessa rörelser verifieras mot unika algoritmer. Ju mer data som samlas in – och ju fler PMU:er som installeras – desto bättre blir analysen och desto effektivare blir systemet.

PMU-sensorn finns i olika versioner. Den nya basversionen med solcell (se bild nedan) rullas ut nu parallellt med den äldre versionen (som sitter på över 100 vagnar). I september kommer också PMU-sensorer för pantografer (strömavtagare) och för lok.

Railway Metrics and Dynamics intervju VD
RMDs PMU med solcell

Järnvägskameran i sin basversion testas nu hos flera kunder med stor framgång. Det är en riktigt spännande produkt. Vi planerar också att utveckla en version med lite fler funktioner som kunderna efterfrågat, som mikrofon och högtalare samt maskinläsning av signaler, men det blir en långsiktig satsning.

jan lindqvist rmd intervju
RMDs backkamera

Lastlåssensorn är fortfarande under utveckling men beräknas vara klar tidigt i höst. Den sensorn är också väldigt spännande och blir en viktig del för att höja säkerheten via IoT inom järnvägen.

rmd intervju med vd lindqvist
RMDs lastlåssensor

Viktsensorn har i studier visat att den patentsökta tekniska lösningen fungerar väldigt väl. Vi tar fram protyper under hösten har redan flera förfrågningar.

Hjulprofilsensorn har vi sökt patent på och den kommer att utvecklas under 2024. Den sensorn kommer att revolutionera underhållet av järnvägshjul.


Vi uppskattar att du har tagit dig tid att svara på våra frågor. Vi ser fram emot att få ta del av den kommande kvartalsrapporten som förväntas offentliggöras den 25 augusti 2023.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.