Prosus - framtiden är säkrad?
För nästan exakt ett år sedan, eller för att vara exakt; den 22/6 2019, skrev jag ett inlägg om Naspers och deras planerade avknoppning Prosus. Efter diverse administrativa motgångar kom denna att ske och medan förstnämnda kom att stanna kvar på den sydafrikanska börsen, kom den sistnämnda att introduceras på den nederländska dito den 18 november 2019.
Således är Prosus fortfarande barnet, men relativt såväl det nederländska som DJ och OMX GI:s index har detta ”barn” visat att ordspråket ”gammal är äldst” kan ifrågasättas. Självklart är det för tidigt att säga, men när jag studerar de bolag som ryms under investmentbolagets paraply finner jag det troligt att här finns en mycket fin uppsida, vilket även herrarna bakom podden ”Game of Stocks” anser (avsnitt 13 från den 11/10/ 2019 & avsnitt 27 från 18/12 2019).
På Avanza, där Prosus' aktie finns att köpa, står följande beskrivning om bolaget: Prosus är ett investmentbolag. Bolaget innehar idag fokus på att bygga digitala konsumentverksamheter. Affärsidén är att långsiktiga äga sina innehav genom aktiv delaktighet i den globala diversifierade portföljen av bolag. Bolagets innehav är uppdelade i affärssegmenten e-handel & internet, och teknik. Bolaget har sitt huvudkontor Hoofddorp, Nederländerna. Som görs synligt är att det tycks vara ett sorts Kinnevik (med tillägget att VD tycks veta vad han önskar och vill…).
I sitt prospekt beskriver sig bolaget enligt följande (mina fetstilmarkeringar):
"The Group is a global consumer internet group operating across a variety of platforms and geographies, and is one of the largest technology investors in the world. The Group’s businesses and investments serve more than 1.5 billion people in 89 markets, and are the market leaders in 77 of those markets. The Group’s consumer internet services span the core focus segments of Classifieds, Payments and Fintech as well as Food Delivery, plus other online businesses including Etail and Travel. The Group aims to build leading companies that create value by empowering people and enriching communities. The Group has grown by investing in, acquiring and building leading companies. The Group typically focuses on large consumer trends where it tries to identify changes early, invests in and adapts proven business models for the highgrowth markets it is focusing on, and leverages its skills and local knowledge and position to build, businesses that have scale and benefit from local network effects. The Group believes that its platforms offer customers fast, intuitive and secure environments in which to communicate and conduct transactions. The Group focuses on several markets that present above-average growth opportunities (when compared to mature markets) due to their economic growth, scalability and fast-growing, mobile internet penetration levels. The Group’s businesses and investments primarily operate in China, India, Russia, Central and Eastern Europe, North America, Latin America, Southeast Asia, the Middle East and Africa. The Group has developed strong brands in these markets, and believes that those global and local brands are an important way for it each of its businesses to differentiate itself from its competitors, thereby driving organic traffic through consumer word-of-mouth."
Genom att äga Prosus får du ett indirekt ägande i bolag såsom Tencent (som jag har skrivit om tidigare), Delivery Hero, Kiwijobs, ifood et cetera. Likt fallet med Investor får du hela paketet till en rabatt om ca 20-21 %, då substansen just nu värderas högre än Prosus aktie. Du får än mer rabatt om du köper Naspers (telefonorder) på den sydafrikanska börsen, då sistnämnda har en del i Prosus. Mer om detta kan du läsa på denna länk.
Självklart har Covid-19 påverkat bolaget samt de underliggande sådana och via såväl skriftlig som verbal form har bolaget kommunicerat hur de lagar för att möta de oförutsedda utmaningar som har kommit att uppstå. Utdrag från detta är bland annat nedan:
”Importantly, the Group believes that it faces this challenging period from a position of relative financial strength and with sufficient liquidity to both navigate the changing environment and seek out new opportunities. The Group closed its financial year on 31 March 2020 with more than US$4 billion in net cash and a US$2.5 billion undrawn revolving credit facility in place. Prosus's bond offering in January 2020 successfully priced US$1.25 billion 3.680% notes (due 2030) to raise proceeds to redeem its US$1.0 billion 6.000% notes that were due in July 2020. The Group has no debt maturities due until 2025.”
Observera att de har 4 miljarder USD i nettokassa. Detta motsvarar många barkbrödslimpor, halva mazariner och diskmaskinstabletter samt många flaskor av såväl Hernö Gin som valfria drycker ur LVMH:s produktkatalog.
Här får du, som investerare, ingen utdelning i form av reda pengar, utan den betalning som du får stavas ROIC samt ROC. När Naspers studeras framkommer att tillväxten har varit, och fortsätter att så vara, inget annat än fantastiskt, ja magisk. Nedan bild är tagen från Avanza, där Placeras skribent, Pär Ståhl, har skrivit om nämnda och Tencent.
Beträffand eutdelningar står det i prospektet att läsa:
"The Company does not have a defined dividend policy and, as such, there are no restrictions on, or a target range for, the payment of dividends. The Company does not intend to declare or pay dividends before the end of its current fiscal year, ending 31 March 2020. The Company may, however, declare and pay dividends in the future. The Board will generally consider dividend declarations annually during the month of June when it finalises the annual accounts of the Company. The ability and intention of the Company to declare and pay dividends in the future: (i) will mainly depend on its financial position, results of operations, capital requirements, investment prospects, the existence of distributable reserves and available liquidity and such other factors as the Board may deem relevant; and (ii) are subject to numerous assumptions, risks and uncertainties, many of which are beyond the Company’s control."
Att addera till till såväl Naspers som Prosus är det faktum att mycket av dess utveckling beror på Tencents enorma utveckling... Ömsom kan ägandet i Tencent ses som en styrka, givet att man tror att denna Goliat till bolag kommer fortsätta växa likt en hydras huvud, ömsom en svaghet, då bolaget nästan "är" Tencent. En förhoppning från alla, såväl investerare som ledning, tror jag är att övriga bolag kan växa lite mer för att ta bort beroendet av tiocentaren. Dock tycks denna önskan vara den fjärde och vad de tre första gick till vet i tusan.
Jag lockas av investmentbolag och tror att de, likt historien förtäljer, kommer fortsätta prestera överavkastning relativt sitt jämförelseindex. Jag har i skrivande stund Investor, Industrivärden, Svolder, Öresund, Creades, Wendel samt Grope BBB. Förvisso har vissa av dessa en viss exponering mot teknik, digitalisering, spel et cetera, men detta måste ändå bedömas som i det minsta laget. Via att äga Prosus får jag det som jag söker och till en rabatt om cirka 20 %.
Susbtansrabatt. Erfaren ledning. Intressanta bolag som jag själv inte skulle klara av att följa och fullt ut förstå mig på. Skuldfria. Bred geografisk spridning... much to like. Det som "skaver" är den betydande andelen i Tencent. Förstå mig rätt, ty jag vill ha exponering mot bolaget, men vill jag ha så mycket? Även om jag tror att detta är ett av de mer "rena" bolagen, dvs. raka motsatsen mot t.ex. Luckin Coffee, går det inte att negligera det faktum att den dagen, timman, minuten eller sekunden Xi Jinping "känner för det", kan han inte bara sätta en, utan många käppar i bolagets kugghjul.
Jag har ännu ej köpt och skall fortsätta läsa, men det lockar. Helt klart.
Äger du Prosus? Varför/varför inte? Vilka för- respektive nackdelar ser du med detta bolag?