
VD-intervju med Rutger Selin på Nowonomics
NGM Company Insights är ett samlat initiativ där ett urval tillväxtbolag noterade på Nordic Growth Market får möjlighet att presentera sin verksamhet och sina strategiska prioriteringar. I denna intervju medverkar Nowonomics, som berättar om bolagets affärsmodell, utveckling och fokus framåt genom vd Rutger Selin.
Intervju med Nowonomics
1. Förvaltat kapital växer snabbt och överstiger 1 miljard. Vad driver denna utveckling?
Det är en kombination mellan dels organisk tillväxt via våra medlemmars löpande sparande och dels strategiska fondförvärv som fondbolaget gjort i syfte att öka investeringsmöjligheterna för våra medlemmar. Vi ser löpande över liknande investeringar.
2. Kan du förklara er affärsmodell och hur ni skiljer er från traditionella pensionsförvaltare och banker?
Vår affärsmodell består av att erbjuda en komplett infrastruktur för de sparare som traditionella banker normalt inte vänder sig emot. Vår sparapp erbjuder många olika alternativa sparsätt och som framförallt anpassar sig utifrån spararens egna förutsättningar. Det är nog den största skillnaden. Vi vill också demokratisera sparandet och tillgängliggöra möjligheterna till ett ekonomiskt självförtroende även för de som historiskt och traditionellt kanske inte förstått att även de kan spara. Genom detta har vi skapat väldigt lojala medlemmar som uppskattar oss och därmed väljer att spara och investera i Nowo Global Fund.
3. Era fonder finns nu på Avanza och Nordnet. Hur viktigt är detta för er tillväxt och hur ser distributionsstrategin ut framöver?
Självklart är det viktigt. Inte bara för vår tillväxt utan även som en trovärdighet och en kvalitetsstämpel för vår Fond som har högsta betyg hos Morningstar. Ur ett tillväxtperspektiv är det också viktigt då vi kommer ut och kan konkurrera med andra fonder mot en annan målgrupp än den vi traditionellt riktat oss mot. Vi har sett en god tillväxt via både Avanza och Nordnet givet att det är otroligt många fonder som slåss om uppmärksamheten på dessa plattformar. En bra fond kommer att hittas och investeras i och det vi kan göra är att fortsätta förvalta våra andelsägares pengar på bästa sätt.
4. Ni har lanserat Sparmål som gör det möjligt att spara till annat än pension. Hur viktig är denna produktutveckling för att bredda er målgrupp?
Det är ett viktigt strategiskt steg för oss.. Vi analyserar hela tiden vår situation och är lyhörda kring vad våra medlemmar önskar. För oss är detta ett naturligt steg då vi ser att våra medlemmar är lojala i sitt sparande till pensionen så vill vi såklart erbjuda ett sparande till andra mål också och inte tvinga våra medlemmar att dela upp sitt sparande på olika plattformar när de är så nöjda med vår produkt. Givetvis vill vi då kunna erbjuda våra medlemmar ett samlat sparande alldeles oavsett syfte.
5. Nyligen övertog ni nischfonden MetaSpace Fund. Vad gör detta till ett viktigt strategiskt steg och hur ser ni på möjligheten till liknande affärer?
Arbeta ännu mer med mjukvara och kunna skapa fler möjligheter att arbeta med att (internt i vår back-end) skräddarsy och skapa mervärde för olika kunder på ett enkelt och effektivt sätt.
6. Ni nämner ambitioner att expandera till övriga Europa. Hur ser den långsiktiga tillväxtstrategin ut geografiskt och vad gör Nowonomics till en bra investering?
Pensionsfrågan är i allra högsta grad en fråga för alla invånare i Europa. En åldrande befolkning tillsammans med en låg nativitet är redan nu ett stort problem för många länder och det ser inte ut att ändras utan tvärtom bli än värre. Då är det otroligt viktigt att alla inser att man måste ta större eget ansvar för sin framtida ekonomi. Precis som i Sverige är det väldigt många ute i Europa som inte har eller tror att de kan ha ett eget privat långsiktigt sparande. Det vill vi kunna erbjuda och vi har visat i Sverige att vi kan. Att kunna erbjuda personer ute i Europa möjligheten att sätta upp ett sparmål, till pensionen eller för all del till något annat, är en väldigt kittlande möjlighet som vi ser fram emot att realisera.
7. Vad kommer bli den viktigaste milstolpen de kommande 12 till 18 månaderna?
Vi går snart in i en ny tillväxtfas för att verkligen trycktesta strategin med att erbjuda Sparmål. Vår målsättning är att vi ska se en tydlig effekt av inflödet av nya medlemmar som i sin tur kommer öka inflödet till våra fonder än mer. Målet med detta är så klart att skapa en trygg och lönsam grundaffär. Som vi kommunicerat så räknar vi med förlust under 2026 givet en större marknadsföringsaktivitet men att detta ska ta oss till en stabil operationell break even och lönsamhet. Därefter så är målet såklart att fortsätta växa och sedan på allvar att realisera målsättningen om att etablera oss på någon ytterligare europeisk marknad.
Läs mer om NGM Company Insights
