PerPenning
Likes
251
Antal inlägg
521
Följare
54
Medaljer
0
Stad
Lund
Om användaren
Tid är pengar, pengar är makt, makt över din tid! För vad är pengar om du saknar tid att använda dem? Får du verkligen ut tillräckligt per penning spenderad? Jag är en knappt femtio år gammal pappa och make med två barn i skolålder, villa, bilar, amorteringar och kostnader - ganska lik många andra i det hänseendet. Vad Per däremot under senare år har insett är att en privatekonomi med mer trygghet, utrymme och frihet är något värdefullt att sträva mot. Många mer än Per behöver sätta sig ned och fundera igenom vilka prioriteringar som är viktigast och vilka som egentligen inte spelar någon roll. För egen del har Per insett att det värdefullaste han äger - tiden - byter han bort mot pengar. Dessa pengar är därför synnerligen värdefulla. Per vill att de ska ge god utväxling - han vill ha mer nytta och glädje per penning spenderad.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Kranka blekheten

 

Det finns säkert någon synnerligen mänsklig psykologisk förklaring. Ibland säger man eftertankens kranka blekhet - när man menar att hastiga, ogenomtänkta beslut leder till oro och ångest. Vad tusan har jag gjort, helt enkelt. Uttrycket kommer förresten ifrån Hamlet och dess lite längre variant, för oss som vill verka lite extra viktiga och pseudointellektuella, lyder: Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över.

 

Jag och frugan tog igår en tur till en bilhandlare för att där kika på en bilmodell som jag grundligt gjort research på och varande av god byggkvalitet - faktiskt utnämnd till årets bil mer än en gång. Målsättningen var egentligen den att frun skulle prova den så att hon kunde ge sitt godkännande att bilen var i sin ordning. Men väl i butiken och efter provkörningen kom den där underliga känslan krypande - vi skulle kanske slå till, nu med en gång? Shoppinggenen aktiverades.

 

Bilen vi provade var inte i den prisnivå vi hade tänkt oss utan betydligt högre: 109 tusenlappar. Lik förbaskat så står vi där i butiken och jämför denna vagn med en nyare, likadan som kostade ytterligare 20 tusen mer! Äh, det är ju en liten kostnad för en 2 år nyare bil och hälften så många mil på mätaren?

 

Den var som ny, den där dyrare droskan. 129 000 kronor kändes som ett fynd. Att den var så fin, påpekade säljaren, var att den gått som privatleasing vilket i sig gör att dessa bilar ofta är i bättre skick än företagsleasing. Det beror på att varje repa eller bula i bilen kostar när kontraktet är över. Vad betalade de då, undrade jag. Ja, sa säljaren, för denna bilen var månadskostnaden 2 495 kronor. Oj, nästan nittiotusen kronor på 3 år? Då känns ju 129 tusen som hittat!

 

Fru Penning räddade situationen med att barskt påminna mig om dels syftet med besöket och vår ursprungliga prisnivå. Jag kände mig just då besviken men idag så oerhört tacksam. All min rationalitet var som bortblåst igår - betänk vad lite eftertanke kan betyda.

 

Just nu tittar vi på bilar upp till nittiotusen kronor - en nivå som vi tänkte från början. Nittontusen kronor mindre eller trettionio beroende på vilken bil vi kommit hem med igår. Och då hade vi stått där - med eftertankens kranka blekhet.

 

Jag har kollegor på jobbet som kör fantastiska bilar - det skulle jag också vilja. Det är förmånsbilar de valt att ta ut mot löneavdrag. Det är inte ovanligt med 4 eller 5 tusenlappar i kostnad per månad. Kul i stunden att köra, surt att lönen minskar och riktigt illa att tjänstepensionen påverkas negativt. Det är inte värt det, inte i något hänseende.

 

Så vad är sensmoralen? Jo, att aldrig ta beslut i stunden som allvarligt påverkar din privatekonomi. Tänk efter, sov på saken och räkna efter. Lite inte på din hjärna och vad dopamin kan göra med den.

 

Läs även andra bloggares åsikter om intressant?

Anonymous's picture
David (ej registrerad)

Varför tittar du inte på äldre bilar med ännu lägre prislapp? Eller behåller den bil ni redan har? Varför köpa hos handlare och inte privatköp, här finns många tusenlappar att spara?

Jag köper en kombi för 10-15k, det är lite olika hur många år det är värt att hålla de i liv men den senaste köptes för knappt 10k, såldes efter 3 år för 5k då det krävdes rostlagning undertill och det har jag fått nog av i min ungdom. Detta är bilar som är >10 år gamla när jag köper dom, så de är bra utrustade och har hög säkerhet. Uppskattar att jag lägger 2 dagar per år i reparation på de. Reparerar/servar givetvis själv, reparationerna är oftast såna som du har även på en bil som är 5 år gammal som exempelvis byte av bromsar.

Bränsleekonomi är det klart svårt att slå de nyare vagnarna, ett bra incitament att köra mindre men det gör ni säkert redan idag. 

En annan stor fördel för egen del det är att man behöver inte vara så himla rädd om bilen då värdeminskningen är försumbar. Jag servar såklart den, byter däck etc. men den får ingen lackbehandling och för den som har mindre barn behöver man inte heller börja gråta när den råkar göra en repa på den eller sparkar runt med smutsiga skor.

 

 

Anonymous's picture
anonym. (ej registrerad)

Stämmer det verkligen att tjänstepensionen påverkas? Arbetsgivaren betalar väl arbetsgivaravgift och tjänstepension baserat på lön innan avdrag.

PerPenning's picture
251
521
54
0
PerPenning

Tack David, nu tittar vi även på privatmarknaden. Vill inte ha en för gammal bil då det hela tiden händer mycket kring, som du nämner, bränsleekonomi men även säkerhet. Tyvärr har jag varken kunskap eller intresse för att mecka själv. Lackskador och annat slitage bryr jag mig inte alls om - det är förhandlingsutrymme på priset.  En viktig poäng, som du hanterar väl, är att våra fossilbilar är på väg ut ur bilden - dumt att köpa för dyra bilar därav.

Tack Anonym, som jag förstått det - ja. Läs följande artiklar. Har du någon annan information?

http://www.ptk.se/ptk-bloggen/tjanstebilen-minskar-din-tjanstepension/

 

 

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (113)
Oct (7)

Taggar