Aktieinkomster
Likes
786
Antal inlägg
1315
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
7 juni 2016

Dagens snackis: En fullskalig e-handel för mat

Dagens snackis blev idag att dagligvaruföretaget Axfoods matvarukedja, Hemköp kommer lanserar en e-handel redan nu efter sommaren. Där ska kunderna kunna beställa varor samt färdigplanerade matkassar.

Axfood sa för några månader sedan att de skulle ta sig in på den digitala marknaden och att man hade inlett ett fåtal tester. Dessa tester såg då dock ganska så små ut så att en sådan här fullskalig lansering kom så pass fort blev verkligen en riktig snackis idag.

Nu blev även Axfood som börsbolag ett ännu mer intressant case på lång sikt, eller vad tycker ni?

 

Trevlig kväll!
David 

14 maj 2016

Axfood eller ICA Gruppen? Valet kan bli viktigare än någonsin...

Dagligvarumarkanden i Sverige har sett ungefär likadan ut under en väldigt lång tid. Det gäller både aktörerna och deras marknadsandelar m.m. men nu är någonting stort på allvar på gång att ske på den här annars väldigt klassiska marknaden.

 

Internet tar över:

Den stora förändring som är på gång på dagligvarumarkanden är såklart att flytten från de gamla klassiska matbutikerna till internet är i full gång. Marknaden för dagligvaror på internet växer med ungefär 30-40 % i årstakt och än finns det mycket att hämta då sådana här verksamheter idag bara utgöra några fåtal procent av den totala dagligvarumarkanden.

Även om hela dagligvarumarkanden aldrig kommer att flytta till internet helt och hållet så tror jag att fördelningen med tiden kommer vara väldigt annorlunda än vad den är idag. På lång sikt tror jag faktiskt att de här typen av handel och konsumtion kan komma att ske till över 50 % på internet, kanske till och med en bra bit mer och då ser man tydligt den enorma potentialen då dagens siffra som sagt bara är några ynka procent.

Vissa hävdar att de inte kommer bli någon skillnad för dagligvarukedjorna då kundantalet fortfarande kommer vara detsamma och att marknaden egentligen inte växer bara för att de flyttar ut på internet. Där anser jag att man gör en stor felbedömning, för även om man har rätt gällande kundantalet så kommer internet och digitaliseringen av den här typen av försäljning och konsumtion kunna medföra att aktörerna kan genomföra en rad effektiviseringar och besparingar och det är där jag anser att den stora potentialen för aktörer som t.ex. ICA Gruppen och Axfood finns.

Vi har redan nu fått se hur lönsam digitaliseringen kan vara för många branscher om man agerar rätt från början och ger satsningarna tid. Men vi har också fått se hur den kan orsaka stora problem, som t.ex. inom banksektorn där de svenska bankerna nu sitter på enorma IT-satsningar för flera miljarder som nu håller på att bli föråldrade och nu blir de omsprungna av mindre aktörer, i alla fall på den digitala fronten. Allt behöver alltså inte bara vara frid och fröjd med digitaliseringen och det är en viktigt detalj att tänka på, inte minst gällande just t.ex. ICA Gruppen om Axfood som fortfarande är inne i ett ganska så tidigt skede av dessa processer.        

 

Både Axfood och ICA gruppen satsar nu:

Om vi kollar på ICA Gruppen och Axfood som är de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige så har båda inte varit lika positivt inställda till internet. ICA Gruppen har däremot redan från början sagt att de ska bli störst även på internet men Axfood har varit lite mer tillbakadragna och i princip sagt att deras verksamhet fungerar bra som den är.

ICA Gruppen har i dagens läge redan kommit en bit på vägen och idag kan man handla på nätet från strax under 200 ICA-butiker vilken kan jämföras med den kompletta skaran som består av över 1 300 butiker.

Mot förmodan har nu även Axfood vi Willys-butikerna tagit sig online, vilket man som sagt inte trodde för inte alls så länge sedan. Men nu har bolaget tvärvänt och säger istället att de vill finnas där deras kunder finns vilket låter väldigt logiskt. Willys satsning är dock lite mer blygsam och omfattar idag endast cirka tre butiker fördelat på Stockholm och Göteborg men om dessa tester som man ändå får se det som blir lyckade så är det inte en alltför vild gissning att Willys kommer att skala upp det hela ganska så snabbt.

Just nu kan vi alltså se mer och mer konkreta satsningar från de två jättarna i Sverige och det tycker jag bådar väldigt gott för oss investerare.

 

Vem blir vinnaren?

Den stora frågan som nu då har dykt upp är vem av dessa två aktörer som kommer bli den riktigt stora vinnaren? Det är väldigt svårt att svara på och till och med att spekulera om. Det man kan se är att ICA Gruppen kanske har snäppet bättre kompetens kring sådana här processer samt även viljan till att göra förvärv på ett annat sätt en vad Axfood har.

Men det finns även en hel del frågetecken inom ICA Gruppen och det är att själva butikerna drivs av enskilda handlare som själva får bestämma om det vill vara med på den här online-satsningen eller inte. Det kan rent teoretiskt skapa en hel del tillväxtproblem för ICA på internet framöver, i alla fall om det skulle visa sig att många handlare väljer att tacka nej.

Även Axfood kommer med stor sannolikhet att stöta på problem och ett som vi antagligen kan se redan nu är att de i början inte visade någon vilja alls till att finas på internet till att nu mer eller mindre tvingas in på marknaden. Sådana satsningar brukar oftast vara väldigt riskabla och dessutom ska heller inte faktorn att de nu ligger en bra bit efter de andra aktörerna underskattas.

 

Det går att hedga sig:

Möjligheterna på den här relativt nya marknaden är alltså enorma med tanke på att dagligvaruhandeln på internet som sagt bara består av några ynka procent av den totala marknaden, rättare sagt till och med enbart 1,7-1,9 %. Men även om möjligheterna är stora så finns det även en hel del frågetecken om man kollar på de stora aktörerna som t.ex. ICA Gruppen och Axfood. Frågar ni mig så är det dock just dessa bolag som jag tror kommer ta över även den här marknaden i längden, om inte på egen hand så via olika förvärv av mindre aktörer. Av just den anledningen har jag valt att på ett sätt hedga mig så att jag inte behöver försöka välja ut den vinnande aktören redan nu. Jag har nämligen investerat i både via min utdelningsportfölj och ur ett långsiktigt perspektiv för jag tror att även om de blir de stora vinnarna eller inte så kommer internet bli det fenomen som tar dessa bolag till en helt ny nivå och in i en ny era och den resan vill jag vara med på.

Sedan får man heller inte glömma bort att det som sagt finns andra intressanta och mindre aktörer på marknaden. På börsen i Sverige är ett alternativ bolaget MATSE som bland annat driver Mat.se och även där är det mycket som pekar åt rätt håll. Jag tror dock som sagt att de stora jättarna kommer börja köpa upp de här mindre bolagen men det återstår som sagt att se.

 

Jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med att vara exponerad mot den här snabbväxande marknaden både via ICA Gruppen och Axfood. Hur ser ni på det och hur ser er exponering ut?

 

 

Trevlig lördagskväll!
David 

Taggar (blogg): 
20 april 2016

Dagens rapporter: Vad tycker ni?

På listan här nedanför ser ni vilka bolagsrapporter som kommit eller kommer komma in idag och det vi framförallt kan se är att flödet av storbolagsrapporter börjar komma igång ordentligt nu.

Jag själv kommer självklart gå igenom rapporterna från Betsson, Axfood och MTG då jag har dessa bolag i min utdelningsportfölj. Men jag kommer även rikta ett stort fokus mot ABB:s rapport då jag eventuellt är på väg att plocka in det bolaget till just min utdelningsportfölj.

 

Vilka kollar ni på idag och vad tycker ni om de rapporter som kommit in?

 

Trevlig lunch!
David 

 

Taggar (blogg): 
8 april 2016

Vem vinner kampen om den nya dagligvarumarknaden?

 

Marknaden för dagligvaruhandeln har sett ungefär likadan ut under en väldigt lång tid men nu håller internet på att bidra till en ganska stor förändring. Antalet personer som handlar t.ex. mat på internet ökar hela tiden och det är en sektor inom e-handeln som fortfarande är relativt ny och där det fortfarande går att plocka åt sig marknadsandelar.

ICA Gruppen har varit väldigt tydliga med att de kommer att satsa även på den här marknaden och de har visat att de vill plocka åt sig en så stor marknadsandel som möjligt.

Däremot har konkurrenten Axfood haft en lite mer annorlunda inställning till den nya marknaden på internet. Även om de också har visat att de kommer satsa på mat på internet så  tror de att det kommer vara svårt att uppnå lönsamhet i en sådan verksamhet och speciellt utanför storstäderna.

Den stora frågan är om kampen mellan ICA Gruppen och Axfood kommer att fortsätta på samma sätt på den här nya marknaden? Jag tror att så kommer bli fallet men den kommer nog ske mer i tysthet. Just arbetet med dessa ny etableringar sker överlag väldigt mycket i skymundan från både ICA Gruppens och Axfoods sida och det är i dagens läge väldigt svårt att bedöma både hur långt de kommit och hur konkurrensen verkligen ser ut. 

Jag har i alla fall både ICA Gruppen och Axfood i min utdelningsportfölj och jag är spänd inför bådas kommande satsning online. Om jag skulle gissa på vilken aktör som kommer ta sig framåt mest inom de närmsta åren efter den information som vi har tillgång till idag så tror jag att ICA Gruppen ganska så snart kommer springa ifrån. Det kan man t.ex. få fram via att Axfood:s VD sa ”att i en sådan ny verksamhet på internet måste man skjuta in massa pengar, vår verksamhet klarar sig bra utan det och generar vinster år efter år”. Det ligger helt klart någonting i det han säger men för att växa så måste man vilja och våga investera pengar. Men Axfood har faktiskt varit ett företag som under många år varit tydliga med att snabb tillväxt och snabba vinster inte är någonting för dem och det får man acceptera, annars bör man inte vara aktieägare i bolaget.

 

Vad tror ni om mat på internet under de kommande åren och ur just ICA Gruppens och Axfoods perspektiv?

 

David

Taggar (blogg): 
7 april 2016

Tre ökningar i utdelningsportföljen

Nu under veckan har jag shoppat lite på börsen i Sverige och i USA via min utdelningsportfölj och det har så här långt blivit tre ökningar och det i Microsoft, Altria Group och Axfood. Dessa tre affärer var förhållandevis stora då jag har letat köplägen i just dessa aktier under en ganska lång tid nu så jag såg till att slå till ordentligt och även om jag inte blev helt nöjd till 100 % så är jag ändå övertygad om att dessa affärer kommer vara bra på lång sikt.  

Om jag ska ge er en snabb genomgång om varför jag ökade i just dessa tre bolag så var det ju för det första på grund av att jag tyckte att jag hittade köplägen och för att jag helt enkelt villa investera mer pengar just i dessa företag.

Sedan gällande Microsoft så tycker jag att det på ett väldigt bra sätt fortsätter att ta in bolaget i nästa era och det via allt ifrån ett ökat fokus mot de områden som går bra och via nya försäljningsmetoder m.m. Microsoft är ett av de ledande teknik- och IT-företagen i världen och jag tror starkt på hela den löpande omstruktureringen om man kan kalla det så i kombination med satsningar på nya områden kommer ta bolaget in i en nya era och även en väldigt lönsam sådan.

Altria Group har jag i min portfölj för att de gång på gång under åren har visat att de kan anpassa sig efter en marknad som hela tiden förändras, att de kan sälja sina produkter i stort sett oavsett vad samt för att marknaden fortfarande suktar efter deras produkter. I alla bolag speglas dock inte sådana här saker i aktien löpande men det tycker jag att det gör hos just Altria Group och det uppskattar jag som investerare och det i kombination med en direktavkastning på mellan 3-4 % tycker jag är svårt att slå.

Axfood har avslutningsvis under tidigare år varit en väldigt älskad aktie men nu den senaste tiden gått till att blivit lite mer ifrågasatt. Jag anser dock att den stabila kärnan finns kvar och det i kombination med satsningar på mat på internet och liknande tycker jag gör att Axfood fortfarande är ett väldigt intressant bolag, även om sådana nya satsningar sker mycket i skymundan så finns de där och det ser jag som ett stort plus.

 

Vad tycker ni om dessa tre företag? Det vore roligt att få lite olika synvinklar på saker och ting!

 

David  

Blog Archive

Blog Archive
2017 (139)
Sep (7)

Taggar