Aktieinkomster
Likes
786
Antal inlägg
1318
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
5 december 2016

ICA Gruppen blev just ännu mer intressant

ICA Gruppen är ett företag som jag i princip alltid har gillat. Jag ser en enorm styrka i att sälja produkter som vi människor måste köpa i princip varje dag för att överleva och en bättre affärsidé än så är enligt mig svårt att hitta. Många har på senare år tyckt att ICA Gruppen har nått sin topp då de har blivit ledande i Sverige och misslyckats med t.ex. en norge-expansion men det har inte stört mig. Jag tycker att en direktavkastning från utdelningarna på 4-5 % per år har varit fantastik och en sakta men säker tillväxt i Sverige i och med att vårt land växer har passat min utdelningsportfölj perfekt och gör det även fortfarande.

Men för några veckor sedan läckte det ut uppgifter om att ICA Gruppen höll förhandlingar om att förvärva den litauiska livsmedelskedjan IKI och det var ett tillräckligt intressant rykte för att ICA Gruppens aktie skulle handelstoppas på börsen i Sverige. Nu i dagens läge har ICA Gruppen bekräftat förhandlingarna men sagt att de är långt ifrån klara.

Om vi tar oss en liten titt på IKI så har de 200-300 livsmedelsbutiker i Litauen fördelade i över 70 städer. De omsätter cirka 5 miljarder kronor om året och det tycker jag skulle vara ett väldigt intressant och även lagom förvärv för ICA Gruppen.

På något undermedvetet sätt så är det något sådant här som jag har gått och väntat på hos ICA Gruppen för även om jag är nöjd med mitt innehav så som bolaget är idag så kan jag inte säga något annat än att en utlandsexpansion skulle vara väldigt välkommen. En sådan satsning skulle passa min långsiktiga strategi perfekt för om det är något som jag kan och är beredd att ge mina innehav så är det tid. Därför ska det bli väldigt intressant att se vart dessa förhandlingar kommer ta vägen eller vad tycker ni?

 

David 

Taggar (blogg): 
20 juni 2016

Analys: ICA Gruppen- Kostsamt men framåt

I det senaste veckobrevet blev ICA Gruppen veckans företag och nu tänkte jag att det skulle passa bra att även dela med sig av den bolagsgenomgången här på bloggen. Om ni vill ha sådana här bolagstips med mycket mera löpande varje vecka så kan ni anmäla er till utskicken helt gratis här.

 

Den här veckans företag i veckobrevet blev alltså ICA Gruppen som vi både tycker står inför stora utmaningar och en väldigt intressant framtid och som dessutom värderas ganska så attraktivt just nu.

 

Renodlar:

För ett tag sedan meddelade ICA Gruppen att de har inlett en process där de ska renodla sin verksamhet och enbart satsa på kärnverksamheten som är dagligvaror och på saker som kan kopplas samman med den verksamheten. Det har redan nu medfört att ICA Gruppen är på väg att bli något mycket större än ”bara” den största dagligvarukedjan i Sverige.

I många ICA-butiker eller i alla fall i anslutning till dem kan man nu för tiden hitta alltifrån apoteksvaror (till stor del tack vare deras köp av Apotek Hjärtat) till heminredning (via deras köp av Hemtex) och även om många har varit skeptisk till den här utbyggnaden av affärsmodellen och affärsområdena så har den här något amerikanska modellen där man ska kunna handla allt på ett och samma ställe tagits emot väldigt bra så det kan helt klart vara sådana här satsningar som kommer kunna ta ICA Gruppen till nästa nivå på en annars ganska så trögväxande marknad.     

 

Effektivisering:

En annan sak som kommer kunna lyfta ICA Gruppen i längden är den pågående digitaliseringen av hela dagligvarumarkanden. Även om marknaden inte direkt växer bara för att människor börjar handla mat med mera på internet så medför det här i längden att ICA Gruppen kommer kunna effektivisera sina processer och dra ned på kostnaderna ganska så rejält och det här är en faktor som underskattas ganska så markant av marknaden.

Även om kampen på internet har hårdnat rejält bara under de senaste månaderna så har just ICA Gruppen här många fördelar. De har t.ex. en lång erfarenhet av verksamheter på internet och dessa kunskaper kan de nu använda sig av nu när även dagligvarudelen ska till internet på allvar.    

 

Tålamod krävs:

Man ska dock inte sticka under stollen med att det är väldigt långsiktiga processer som ICA Gruppen nu har inlett, både gällande renodlingen av verksamheten och digitaliseringen. Det kommer ta många år innan allt kan kopplas samman och flyta på lika bra som dagligvaruhandeln har gjort under alla år men det är också just det som gör att potentialen inom ICA gruppen stiger och i alla fall enligt oss är högre än hos t.ex. Axfood.

Dagens värdering känns som sagt också ganska så attraktiv och ICA Gruppen är ett sådant bolag som man ska passa på att köpa när det mer eller mindre ratas av marknaden. Om man har tålamod och kan hålla huvudet kallt så under en längre tid så kan det helt klart vara intressant att nu börja kolla på ICA Gruppen men tålamod är verkligen A och O här. Det har vi t.ex. klart och tydligt fått se idag när bolaget meddelade att de kommer sälja av inkClub med en förlust på ungefär 30 miljoner kronor. Men om man som vi tror på gruppen ur det längre perspektivet kan man under tiden ta del av direktavkastningen från utdelningarna på nästan 4 % varje år och bara det känns väldigt attraktivt.    

 

 

David 

14 maj 2016

Axfood eller ICA Gruppen? Valet kan bli viktigare än någonsin...

Dagligvarumarkanden i Sverige har sett ungefär likadan ut under en väldigt lång tid. Det gäller både aktörerna och deras marknadsandelar m.m. men nu är någonting stort på allvar på gång att ske på den här annars väldigt klassiska marknaden.

 

Internet tar över:

Den stora förändring som är på gång på dagligvarumarkanden är såklart att flytten från de gamla klassiska matbutikerna till internet är i full gång. Marknaden för dagligvaror på internet växer med ungefär 30-40 % i årstakt och än finns det mycket att hämta då sådana här verksamheter idag bara utgöra några fåtal procent av den totala dagligvarumarkanden.

Även om hela dagligvarumarkanden aldrig kommer att flytta till internet helt och hållet så tror jag att fördelningen med tiden kommer vara väldigt annorlunda än vad den är idag. På lång sikt tror jag faktiskt att de här typen av handel och konsumtion kan komma att ske till över 50 % på internet, kanske till och med en bra bit mer och då ser man tydligt den enorma potentialen då dagens siffra som sagt bara är några ynka procent.

Vissa hävdar att de inte kommer bli någon skillnad för dagligvarukedjorna då kundantalet fortfarande kommer vara detsamma och att marknaden egentligen inte växer bara för att de flyttar ut på internet. Där anser jag att man gör en stor felbedömning, för även om man har rätt gällande kundantalet så kommer internet och digitaliseringen av den här typen av försäljning och konsumtion kunna medföra att aktörerna kan genomföra en rad effektiviseringar och besparingar och det är där jag anser att den stora potentialen för aktörer som t.ex. ICA Gruppen och Axfood finns.

Vi har redan nu fått se hur lönsam digitaliseringen kan vara för många branscher om man agerar rätt från början och ger satsningarna tid. Men vi har också fått se hur den kan orsaka stora problem, som t.ex. inom banksektorn där de svenska bankerna nu sitter på enorma IT-satsningar för flera miljarder som nu håller på att bli föråldrade och nu blir de omsprungna av mindre aktörer, i alla fall på den digitala fronten. Allt behöver alltså inte bara vara frid och fröjd med digitaliseringen och det är en viktigt detalj att tänka på, inte minst gällande just t.ex. ICA Gruppen om Axfood som fortfarande är inne i ett ganska så tidigt skede av dessa processer.        

 

Både Axfood och ICA gruppen satsar nu:

Om vi kollar på ICA Gruppen och Axfood som är de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige så har båda inte varit lika positivt inställda till internet. ICA Gruppen har däremot redan från början sagt att de ska bli störst även på internet men Axfood har varit lite mer tillbakadragna och i princip sagt att deras verksamhet fungerar bra som den är.

ICA Gruppen har i dagens läge redan kommit en bit på vägen och idag kan man handla på nätet från strax under 200 ICA-butiker vilken kan jämföras med den kompletta skaran som består av över 1 300 butiker.

Mot förmodan har nu även Axfood vi Willys-butikerna tagit sig online, vilket man som sagt inte trodde för inte alls så länge sedan. Men nu har bolaget tvärvänt och säger istället att de vill finnas där deras kunder finns vilket låter väldigt logiskt. Willys satsning är dock lite mer blygsam och omfattar idag endast cirka tre butiker fördelat på Stockholm och Göteborg men om dessa tester som man ändå får se det som blir lyckade så är det inte en alltför vild gissning att Willys kommer att skala upp det hela ganska så snabbt.

Just nu kan vi alltså se mer och mer konkreta satsningar från de två jättarna i Sverige och det tycker jag bådar väldigt gott för oss investerare.

 

Vem blir vinnaren?

Den stora frågan som nu då har dykt upp är vem av dessa två aktörer som kommer bli den riktigt stora vinnaren? Det är väldigt svårt att svara på och till och med att spekulera om. Det man kan se är att ICA Gruppen kanske har snäppet bättre kompetens kring sådana här processer samt även viljan till att göra förvärv på ett annat sätt en vad Axfood har.

Men det finns även en hel del frågetecken inom ICA Gruppen och det är att själva butikerna drivs av enskilda handlare som själva får bestämma om det vill vara med på den här online-satsningen eller inte. Det kan rent teoretiskt skapa en hel del tillväxtproblem för ICA på internet framöver, i alla fall om det skulle visa sig att många handlare väljer att tacka nej.

Även Axfood kommer med stor sannolikhet att stöta på problem och ett som vi antagligen kan se redan nu är att de i början inte visade någon vilja alls till att finas på internet till att nu mer eller mindre tvingas in på marknaden. Sådana satsningar brukar oftast vara väldigt riskabla och dessutom ska heller inte faktorn att de nu ligger en bra bit efter de andra aktörerna underskattas.

 

Det går att hedga sig:

Möjligheterna på den här relativt nya marknaden är alltså enorma med tanke på att dagligvaruhandeln på internet som sagt bara består av några ynka procent av den totala marknaden, rättare sagt till och med enbart 1,7-1,9 %. Men även om möjligheterna är stora så finns det även en hel del frågetecken om man kollar på de stora aktörerna som t.ex. ICA Gruppen och Axfood. Frågar ni mig så är det dock just dessa bolag som jag tror kommer ta över även den här marknaden i längden, om inte på egen hand så via olika förvärv av mindre aktörer. Av just den anledningen har jag valt att på ett sätt hedga mig så att jag inte behöver försöka välja ut den vinnande aktören redan nu. Jag har nämligen investerat i både via min utdelningsportfölj och ur ett långsiktigt perspektiv för jag tror att även om de blir de stora vinnarna eller inte så kommer internet bli det fenomen som tar dessa bolag till en helt ny nivå och in i en ny era och den resan vill jag vara med på.

Sedan får man heller inte glömma bort att det som sagt finns andra intressanta och mindre aktörer på marknaden. På börsen i Sverige är ett alternativ bolaget MATSE som bland annat driver Mat.se och även där är det mycket som pekar åt rätt håll. Jag tror dock som sagt att de stora jättarna kommer börja köpa upp de här mindre bolagen men det återstår som sagt att se.

 

Jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med att vara exponerad mot den här snabbväxande marknaden både via ICA Gruppen och Axfood. Hur ser ni på det och hur ser er exponering ut?

 

 

Trevlig lördagskväll!
David 

Taggar (blogg): 
8 april 2016

Vem vinner kampen om den nya dagligvarumarknaden?

 

Marknaden för dagligvaruhandeln har sett ungefär likadan ut under en väldigt lång tid men nu håller internet på att bidra till en ganska stor förändring. Antalet personer som handlar t.ex. mat på internet ökar hela tiden och det är en sektor inom e-handeln som fortfarande är relativt ny och där det fortfarande går att plocka åt sig marknadsandelar.

ICA Gruppen har varit väldigt tydliga med att de kommer att satsa även på den här marknaden och de har visat att de vill plocka åt sig en så stor marknadsandel som möjligt.

Däremot har konkurrenten Axfood haft en lite mer annorlunda inställning till den nya marknaden på internet. Även om de också har visat att de kommer satsa på mat på internet så  tror de att det kommer vara svårt att uppnå lönsamhet i en sådan verksamhet och speciellt utanför storstäderna.

Den stora frågan är om kampen mellan ICA Gruppen och Axfood kommer att fortsätta på samma sätt på den här nya marknaden? Jag tror att så kommer bli fallet men den kommer nog ske mer i tysthet. Just arbetet med dessa ny etableringar sker överlag väldigt mycket i skymundan från både ICA Gruppens och Axfoods sida och det är i dagens läge väldigt svårt att bedöma både hur långt de kommit och hur konkurrensen verkligen ser ut. 

Jag har i alla fall både ICA Gruppen och Axfood i min utdelningsportfölj och jag är spänd inför bådas kommande satsning online. Om jag skulle gissa på vilken aktör som kommer ta sig framåt mest inom de närmsta åren efter den information som vi har tillgång till idag så tror jag att ICA Gruppen ganska så snart kommer springa ifrån. Det kan man t.ex. få fram via att Axfood:s VD sa ”att i en sådan ny verksamhet på internet måste man skjuta in massa pengar, vår verksamhet klarar sig bra utan det och generar vinster år efter år”. Det ligger helt klart någonting i det han säger men för att växa så måste man vilja och våga investera pengar. Men Axfood har faktiskt varit ett företag som under många år varit tydliga med att snabb tillväxt och snabba vinster inte är någonting för dem och det får man acceptera, annars bör man inte vara aktieägare i bolaget.

 

Vad tror ni om mat på internet under de kommande åren och ur just ICA Gruppens och Axfoods perspektiv?

 

David

Taggar (blogg): 
10 februari 2016

Ökade i Betsson och ICA Gruppen

Förra veckan ökade jag på mitt innehav i Betsson och det kan ni läsa mer om här. Igår valde jag att köpa ännu fler aktier då jag tycker att värderingen känns väldigt attraktiv i dagens läge. Rapporten som kom förra veckan visade visserligen upp ett svagt resultat men det fanns förklaringar till det och dessa bådar väldigt gott inför framtiden och överlag tycker jag att Betsson visar upp en bra stabilitet, bra utdelning samt en bra tillväxt och potential på lång sikt framöver och det är också därför jag väljer att köpa på mig ännu fler aktier.

Idag kom även ICA Gruppen in med sin rapport och den var faktiskt sämre än väntat på de flesta punkterna. Men återigen så anser jag inte att den är så dålig så att en nedgång på nästan 14 % är berättigad. Dessutom föreslår styrelsen en höjning av utdelningen från 9,50 kronor till 10 kronor och idag motsvarar det en direktavkastning på nästan 4 %. Så allt var alltså inte bara dåligt och det här glappet medförde att jag valde att köpa på mig fler aktier även i ICA Gruppen. Jag är även beredd att köpa lite mer om den fortsätter nedåt under de kommande dagarna.

Jag tycker att investeringarna via min privata utdelningsportfölj och vidarebyggnationen av den har fått en flygande start så här långt i år. Ur det långsiktiga perspektivet tycker jag att jag har kommit över aktier i flera bolag till väldigt attraktiva priser. Det här bådar även gott inför den kommande utdelningssäsongen i Sverige och även inför alla kommande utdelningsperioder också för den delen.

Ett tufft börsklimat behöver inte alltså inte vara negativt utan efter en hel del år på marknaden så tycker jag snarare att det bara är positivt att tuffare perioder kommer ibland så att man kan få ner priserna på aktier lite, vad tycker ni?  

 

David      

7 januari 2016

Ica Gruppen är på god väg att bli störst även på internet

 

En av de stora anledningarna till att jag har Ica Gruppen i min utdelningsportfölj är för att jag både idag och tidigare har sett den stora potentialen som finns på internet. Marknaden för dagligvaror på internet växer markant varje år och den är idag värd flera miljarder kronor årligen. Just Ica Gruppen har från ett ganska så tidigt skede varit tydliga med att de ska bli störst även inom det här området i Sverige och nu verkar de vara på god väg och de har mycket intressant på gång.

Först och främst vill jag bara nämna att Ica Gruppen redan nu har börjat få ut sina tankar och idéer gällande dagligvarumarkanden på internet och de började testa på att ansluta olika fysiska butiker sakta men säkert redan under år 2015. Nu under år 2016 kommer det här med stor sannolikhet att börja dra igång på allvar och senast häromdagen gick bolaget ut med en unik nyhet gällande det här.

Det Ica Gruppen nu vill göra och kommer göra förutom att erbjuda färdiga matkassar och en allmän e-handel för sina dagligvaror är att man ska kunna klicka på ett recept på internet och då automatiskt få alla ingredienser till sin varukorg. Det här är det ingen annan som gör i dagens läge och även om det kanske inte låter som någon jättestor grej så tror jag starkt på den här idéen. När jag är och handlar och jag tror faktiskt att de flesta gör det så handlar jag efter vad jag har tänkt att laga för mat. Självklart händer det att jag slänger ner spontana grejer i korgen också men i de flesta fall när jag går till affären så vet jag vad jag ska ha till kanske 90 % och vad jag ska använda dessa varor till. Därför skulle jag helt klart uppskatta att enbart klicka på ett recept på internet och sedan köpa dessa produkter och antingen få dem hemlevererade eller hämta färdiga kassar i respektive butik.

Jag tror att det är just sådana här innovativa idéer som verkligen kommer göra skillnad framöver och som kommer leda till framgång. Därför blev jag väldigt glad och inspirerad när det var just Ica Gruppen som kom med den här nyheten för några dagar sedan och jag är väldigt nöjd och förväntansfull med mitt innehav nu under år 2016 och även i längden framöver.

 

Vad tror ni om framtiden för dagligvarumarkanden på internet? Tror ni som jag att det är där framtiden finns eller är ni mer skeptiska?

 

 

David          

Taggar (blogg): 
4 december 2015

Blir året 2016 då vi börjar se förändringarna hos ICA Gruppen?

Nu har ICA Gruppen presenterat sina strategiska prioriteringar för nästa år och de nya sakerna som kom in på ”att-göra-listan” är att mer på allvar få in specialvaror i sortimentet, att digitalisera butikerna samt att utöka satsningarna på IT. Det som företaget har valt att inte längre fokusera på är egna utökade lösningar inom logistik, outsourca olika IT-projekt samt att de kommer satsa mindre på att utvecklingen av egna varor.

Det som jag ser som mest anmärkningsvärt i den här nya planen är ICA Gruppen på allvar ska få in specialvaror i det vardagliga sortimentet. Det kan t.ex. handla om produkter från Hemtex samt apoteksvaror från Apotek Hjärtat. Hur, var och när det här kommer att ske är idag svårt att säga då det t.ex. är betydligt lättare att få in produkterna från Hemtex än t.ex. apoteksvaror från Apotek Hjärtat och det på grund av olika tillstånd med mera. Men i vilket fall så tycker att det ska bli väldigt intressant att se hur ICA Gruppen kommer driva den här utvecklingen. Jag har redan från början ansett att det är exakt sådana här nyheter som behövs för att ta bolaget till nya och högre nivåer och även om många andra är emot både köpet av Hemtex och Apotek Hjärtat så gillar jag förvärven och jag är positivt inställd till framtiden.

Den andra detaljen som jag reagerade på var att fokus ska riktas mot att digitalisera butikerna och att satsa ännu mer på IT. Det här är såklart en väldigt bred formulering och även ett brett område men om man slår ihop det med vad ICA Gruppens sagt förut så tolkar jag det som att fokus bland annat ska riktas mot t.ex. e-handel. ICA Gruppen har tidigare sagt att de ska bli en av de största inom dagligvaruhandel på internet inom de närmsta åren och det ser alltså ut som att år 2016 blir året då den utvecklingen drar igång på allvar. Gällande den andra IT-biten så har ICA Gruppen redan idag kommit väldigt långt med sina system och så vidare och det ska bli intressanta att se vad de har för utvecklingsplaner även där under det kommande året.

Jag tror slutligen att år 2016 kommer bli ett riktigt intressant år för ICA Gruppen. Det är svårt att säga någonting om aktien då det tar ett tag innan man börjar så resultat av sådana här utvecklingsprocesser så det är inte säkert att vi kommer få se några jättestora resultat (från dessa nya prioriteringar) under år 2016. Däremot kommer vi antagligen att få se en hel del nya koncept, upplägg och system med mera och bara det tycker jag ska bli väldigt intressant. Jag är en långsiktig investerare så jag har inte bråttom utan jag följer mer än gärna bolagets resa mot nya nivåer.

 

David     

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (141)
Sep (9)

Taggar