Aktieinkomster
Likes
787
Antal inlägg
1324
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
21 september 2016

Framtiden flyttar in på den svenska telekommarknaden

Jag har den senaste tiden vid ett par tillfällen skrivit om bolaget, Wifog. Ni hittar min bolagsgenomgång här och min kommentar om bolagets mest spännande kvartalsrapport någonsin här.

I de tidigare inläggen har jag nämnt att Wifog har haft ett väldigt stort samarbete med Tele2 på gång och nu har faktiskt det trätt i kraft på riktigt. Med andra ord har nu Wifog alltså på allvar börjat ta framtiden in på den svenska telekommarkanden och jag tror att de föregående kvartalet som klassades om det mest spännande i bolagets historia så här långt inte kommer vara någonting alls mot vad som komma skall nu.  

I stora drag går det här samarbetet ut på att Tele2:s kunder får möjligheten att bli av med hela eller delar av sin telefonräkning via Wifogs tjänster, vilket kan handla om poäng på shopping som kan utnyttjas, poäng via marknadsundersökningar och poäng via att titta på reklam m.m. och då på så sätt kan alltså kunderna finansiera sina mobilräkningar via dessa intjänade poäng.

Wifogs vd, Peter Håkansson sa enligt mig någonting riktigt bra i och med att det här samarbetet sjösattes. Han sa nämligen att ”det SAS Eurobonus har gjort för affärsresenärer vill och kommer Wifog göra för alla svenskar med mobiltelefon” och kollar man på hur lyckat SAS Eurobonus faktiskt blev och är så ser framtiden helt klart ljus ut för Wifog.

 

Det vore väldigt roligt att höra era tankar om den här förändringen som är på väg att ske på t.ex. telekommarkanden, vad tror ni om den? Tror ni att den verkligen är framtiden? Diskutera gärna vidare det med mig i kommentarsfältet här nedanför.

 

David 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
31 augusti 2016

Wifog- ”Det mest spännande kvartalet så här långt”

Tidigare i veckan, i måndags närmare bestämt släppte Wifog sin delårsrapport och eftersom att jag under förra helgen publicerade min bolagsgenomgång med en tillhörande vd-intervju om just Wifog så tänkte jag att det vore intressant att även kommentera rapporten.

Ni som vill ta del av den kompletta rapporten där ni kan läsa om alla konkreta siffror med mera hittar den här men jag tänkte fokusera på några huvudområden som jag tycker var mest intressanta.

 

Högt tempo och rakt uppåt:

Wifogs vd, Peter Håkansson som jag för övrigt intervjuade här sa att det andra kvartalet nu under år 2016 var det mest spännande kvartalet någonsin för bolaget och det är svårt att säga någonting annat. Under den tiden har Wifog slutit ett avtal med Tele2 gällande att låta deras kunder helt eller delvis betala sina mobilräkningar via Wifog. Utöver det slöts även ett avtal med Aon Sweden för att ta fram nya försäkringslösningar och där med fortsätter Wifog att ge sig in på nya områden.

Dessutom är Wifog just nu ett av tre företag som fortfarande är med i en anbudsprocess med en av Sydostasiens största mobiltelefon-operatörer, med över 100 miljoner användare. Även om den processen är långtifrån klar och att det inte alls är säkert att just Wifog och deras tjänster väljs ut så är det här helt klart ett bevis på att Wifogs tjänster är väldigt eftertraktade, ligger helt rätt i tiden och passar väldigt bra även på global nivå.  

 

”Affärsmodellen håller”:

En av de viktigaste sakerna som Wifog släppte fram i sin kvartalsrapport var att det nu är solklart att bolagets affärsmodell håller och som sagt även kan fungera väldigt bra på global nivå. Det kan vi tydligt se via de två nya samarbetsavtalen som jag pratade om här ovanför och det känns som att dess kan vara startskottet på någonting mycket större.

Även den tekniska biten är viktig inom ett bolag som Wifog och den ser också ut att hålla. Framförallt så är det nu bevisat att allt kan skalas upp snabbt och säkert och det kommer vara en viktig komponent inför framtiden.

 

Mycket på gång:  

Wifog har nu alltså helt klart mycket på gång och det känns som att det ordentliga startskottet då allt kommer att börja skalas upp i ett väldigt högt tempo är nära. Bolaget själva säger att om de bara kan komma åt en bråkdel av de kunder som finns inom de nya samarbetsavtalen så kommer man kunna bli kassaflödespositiva och bara en sådan sak gör att framtiden för bolaget ser riktigt intressant ut.

Självklart finns det även en hel del frågetecken som fortfarande och ett av dem är t.ex. läget angående den eventuella affären i Asien som jag också pratade om tidigare här i inlägget. Självklart kommer det vara tråkigt om en sådan affär inte går igenom och minst lika roligt och spännande om den gör det men det viktiga att tänka på i ett sådant läge är att man måste fortsätta ge ett bolag som Wifog tid för då kommer de kunna upprepa sådana affärer som de med t.ex. Tele2 och Aon och då ser framtiden väldigt ljus ut.

När någonting ser bra ut för ett lite mindre tillväxtbolag så brukar jag säga att framtiden knackar på dörren men i Wifogs fall skulle jag vilja omformulera mig lite och säga att det är Wifog som knackar på dörren och nu är framtiden och marknaden redo för den här typen av bolag.     

 

Vad har ni för intressant att säga om Wifogs senaste rapport?

 

David 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
27 augusti 2016

Bolagsgenomgång: Wifog- nytänkande på hög nivå

Jag har nyligen kollat på det spännande och intressanta bolaget, Wifog samt även haft turen att ställa några relevanta frågor direkt till bolagets vd, Peter Håkansson. Här nedanför hittar ni både bolagsgenomgången och intervjun och det vore även väldigt roligt att höra vad ni har att säga om bolaget så släng gärna iväg en kommentar med era tankar här nedanför.

 

Wifog affärsidé:  

Wifogs affärsidé går ut på att erbjuda annonsfinansierade tjänster som t.ex. mobilsurf, telefoni, SMS-tjänster och möjligheterna till att köpa alltifrån biobiljetter till glass och olika presentkort med mera. Hela modellen fungerar så att kunderna tjänar in poäng via att ta del av annonser och poängen kan sedan användas till att finanserna några av de ovanstående sakerna.

En intressant detalj i hela Wifogs affärsidé är att man i realtid kan följa sitt poängsaldo och på så sätt väldigt enkelt se hur möjligheterna ser ut just för stunden gällande t.ex. mobilsurf eller någonting annat. Det hela förklaras väldigt enkelt i videoklippet här nedanför och i alla fall jag tycker att det här är en riktigt intressant affärsidé som har potential att ta alltifrån hela telekombranschen till shoppingindustrin in i en nya era för även om branscherna ligger långt fram redan idag så var det ett bra tag sedan det kom in någonting riktigt nytt och nytänkande och sådant behövs alltid.      

 

 

Snabbfakta om Wifog:  

  • Cirka 65 miljoner i börsvärde
  • Aktien har stigit med nästan 45 % i år
  • Aktien handlas på Nasdaq First North i Sverige
  • Wifogs tjänster är unika på den svenska marknaden
  • Wifog håller just nu på att positionera sig för att bemöta efterfrågan på marknaden för mobilannonsering via t.ex. nya tjänster med mera

 

Intervju med Wifogs vd, Peter Håkansson: 

 

Wifogs affärsidé innehåller mycket nytänkande hur kläcktes idén från första början?

Embryot var en utvecklad och modern version av gamla ”Gratis-tel” och ”FreePhone” där man blev avbruten av reklaminslag under, innan och efter samtal. Det var i längden outhärdligt ur ett användarperspektiv, men konceptet ”sponsored data” likväl som ”sponsored media” är väldigt tilltalande och med smarphones kan man göra användarupplevelsen hur bra som helst.
 

Hur tycker du att det här nya alternativet när det kommer till tele-abonnemang har tagits emot av marknaden?
  
Mitt väldigt ärliga svar är att vår incitaments-, aktivitets-, lojalistsplattform är suverän och de flesta som använder den gör vågen. Vår operatörstjänst har inte hållit måttet däremot. Därför slöt vi avtal med Tele2 så att Comviqs och Tele2s användarbas kan använda Wifogs plattform och bli av med sina räkningar. Vi fasar samtidigt ut Wifog Mobile och inriktar oss på det vi är bäst på och överlåter med varm hand operatörskapet åt de etablerade aktörerna.
 

Hur ser ni på konkurrensen? Är de ”klassiska” telekomföretagen era största konkurrenter?

Tvärt om faktiskt! Operatörerna är våra bästa vänner. Vårt avtal med Tele2 är det första i en serie av liknande avtal som vi räknar med att sluta.
Vi behöver volym för att kunna skapa värden för användarna och för våra partners – för e-handlare och återförsäljare, för annonsörer, för de som köper data och användarundersökningar och för andra partners. Operatörerna har stora användarbaser men ofta ganska lågt kundengagemang. Vi kan aktivera och engagera deras användare och därmed bidra med värden för konsumenterna, för operatörerna och för oss själva.

Vi har flera roller och har därför flera konkurrenter. Alla som säljer reklamytor tävlar ju om samma reklamkaka, alla som tillhandahåller marknadsundersökningar och testpaneler och databaserade analysunderlag erbjuder något som kan liknas vid vad vi tillhandahåller, liksom alla de som genererar leads och avslut mot kommission för on- och off-linehandel.  Men konkurrens är bra!

 

Hur snabbt tror du att marknaden vänjer sig vid sådana här nya alternativ och vad satsar ni på för tillväxt?
 
Vi märker ett snabbt ökande intresse, inte minst från operatörshåll runt om i världen och gammelmedias problem leder till behov av nya kanaler. Dessutom kan vi erbjuda något som är helt och hållet är på konsumentens villkor och nytta. Alla vi vanliga människor får tillgång till vårt eget konsumentvärde vid vardagliga aktiviteter – om och när vi vill. Det känns fräscht och ligger i tiden.

Det dyker ju upp liknande initiativ på olika håll vilket ju bekräftar den bilden. Ett exempel är Australiensiska Unlockd, som tillhandahåller en teknik för mobil annonsering – vilket ju är ett av våra intäktsben, fick just in Murdoch som ägare och har fått fin uppmärksamhet runt om i världen. Jag tror och hoppas att fler och kanske lite mer sofistikerade lösningar än just Unlockd.

Vi är rustade för snabb tillväxt på nya marknader och har stor nytta av de skalfördelar en stor samlad användarbas ger vad gäller teknikutveckling och partneravtal.
Ju fler vi är, desto bättre förmåga att tjäna pengar har vi och desto mindre kostnad per användare...

 

Vad är ert nästa stora steg om vi både kollar på den närmsta tiden och ungefär 5 år framåt?

Tillväxt, tillväxt, tillväxt! Nya marknader, utökad funktionalitet och förbättrad användarnytta eller fler sätt för våra användare att tjäna pengar, fler bra sätt att göra av med dem på och fler människor som gör det.

 

Jag vill nu slutligen rikta ett stort tack till Wifog och deras vd, Peter Håkansson för att de och han ville ställa upp och svara på dessa frågor så att den här intressanta bolagsgenomgången kunde bli komplett. Som sagt så vore det väldigt roligt att fortsätta prata om och diskutera Wifog i kommentarsfältet här nedanför så var inte blyga nu.   

 

David 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (147)
Oct (2)

Taggar