PerPenning
Likes
248
Antal inlägg
501
Följare
54
Medaljer
0
Stad
Lund
Om användaren
Tid är pengar, pengar är makt, makt över din tid! För vad är pengar om du saknar tid att använda dem? Får du verkligen ut tillräckligt per penning spenderad? Jag är en knappt femtio år gammal pappa och make med två barn i skolålder, villa, bilar, amorteringar och kostnader - ganska lik många andra i det hänseendet. Vad Per däremot under senare år har insett är att en privatekonomi med mer trygghet, utrymme och frihet är något värdefullt att sträva mot. Många mer än Per behöver sätta sig ned och fundera igenom vilka prioriteringar som är viktigast och vilka som egentligen inte spelar någon roll. För egen del har Per insett att det värdefullaste han äger - tiden - byter han bort mot pengar. Dessa pengar är därför synnerligen värdefulla. Per vill att de ska ge god utväxling - han vill ha mer nytta och glädje per penning spenderad.
Kontakt email

RSS

RSS feed
22 juli 2016

Kampen med banken

 

Ett dopp i havet med familjen, ett pass på gymmet i ensamhet och en bedårande afton på altanen. Svensk sommar är min sommar. Jag behöver inte alls fly landet, inte ens om det regnar. Det blir inte bättre än så här i Sverige så jag reser hellre iväg under depressiva höst- eller vinterdagar.

 

Lyssnade på Emilia Linds sommarprat med tårar i ögonvrån under träningen - vackert, sakligt och eftertänksamt av en ung människa med en livssorg som följeslagare. Sommar i P1 sparar jag i min mobiltelefon för att lyssna på under hela hösten.

 

Brevbäraren överlämnade ett irriterande brev från Handelsbanken om att vår ränterabatt är på väg att löpa ut. Kontaktade dem i ett lite surt e-mail att vi vill behålla den framförhandlade räntan. Blir det något kuckel så får vi göra som förra året - boka in ett möte på det lokala bankkontoret och med rynkade pannor tråka ut tjänstemannen tills vi får som vi vill. Jag kompromissar inte med storbanken och deras trams - som kund sedan 1996 borde de inte vara så tramsiga utan med avslappnade i sin attityd.

 

En påtagligt för stor banksektor har vi i Sverige - i runda tal 400 % av BNP - och alla vill tjäna pengar på oss. Handelsbanken, exempelvis, vill att vi ska spara i deras mediokra och dyra fonder. De gör också vad de kan för att via avgifter tvinga oss att sluta använda kontanter och andra dyra tjänster samt att låta oss betala för sådant vi numera gör själva - och det kräva dator, mobil och internetanslutning.

 

En skojig insändare i Sydsvenskan menar att bankavgifter borde ses som svarta inkomster. Hon drar en parallell till ungdomar, i detta fall scouter, som hade en loppmarknad. Eftersom inte alla människor har Swish eller för den delen mobilt bankid så behövdes växelpengar i form av mynt. Banken skulle ha 10 kronor per myntrör och 16 kronor per sedelbunt. Sedan skulle de ha ytterligare 7 procent för att återinsätta pengarna efter loppisen.

 

Jag förstår att banken är en affärsverksamhet - men det hindrar inte mig från att ge dem fingret och bespotta deras, i mina ögon, orimliga avgifter. Därför har vi heller inte en bank utan nyttjar dem på bästa sätt utifrån deras företräden - bolån hos Handelsbanken och sparande hos Avanza. Buffert hos Sevenday och lite annat i spridda skurar. Trogen kund? My ass!

 

Läs även andra bloggares åsikter om intressant?

Taggar (blogg): 
27 juni 2015

Prata med handen

Dags att lägga om ett av våra bolån här under sommaren. Lägger ett mail till banken och föreslår några datum för ett möte. Inget svar. Blir lite irriterad.

Ringer istället till banken. Pratar med en kvinnlig tjänsteman. Hon berättar för mig att banken faktiskt har så många bolånekunder att det hart omöjligt går att ha personliga möten med var och en. Jaha, säger jag. Vad föreslår du då? Jag skickar en offert på mailen idag, blir svaret.

Det går några dagar. Ingen offert dyker upp. Jag blir mer irriterad. Jag mailar tjänstemannen ifråga och undrar var den tar vägen. Nästa dag kommer offerten utan någon direkt ursäkt för förseningen. Den är dålig på gränsen till usel och avslutas med orden att villkoren kan komma att ändras om marknadsräntorna gör det. Nu är jag direkt sur.

Handelsbankens kontor utanför mitt jobb gör skrytsam reklam om alla kontor som de har landet kring och hur de värdesätter det personliga mötet. Sådan kvalificerad bullshit! Banken ombud, i det här fallet tjänstemannen, betedde sig arrogant och oengagerad. Jag bjuder inte in till den dansen.

Jag har putsat på mitt svar. Om vi inte får den rabatt som vi begär ska vi boka ett personligt möte med tjänstemannen ifråga och därmed ge henne en ovanligt tråkig eftermiddag tillsammans med herr och fru Penning. Trivs vi inte med denna dam kommer vi att begära en annan personlig bankman. Punkt.

Storbankerna levererar dåliga och dyra tjänster samt produkter. Att spara i storbanken är ett hån, utbudet och courtagenivåer för aktier är skrattretande och webbtjänsterna mediokra. Storbanken lever farligt på sikt, det kanske är dags att ta tag i det här? Vem är lojal och trogen med en partner som är loj och ointresserad?

Alla lever vi på ett eller annat sätt av kunden. Det gäller även storbanken. Det gäller även Handelsbanken.

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (104)
Sep (9)

Taggar