Fantastiska Farbror Fri
Likes
298
Antal inlägg
1270
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed
23 augusti

Vi har börjat luta åt enkelhet...

Om du är ny på bloggen föreslår jag att du börjar här med lite läs och lyssningstips!

I ett samhällle präglat av ett utbudsöverflöd är det väldigt lätt att ständigt vilja ha "mer-mer-mer", "större-större-större" och "finare-finare-finare". Jag ser framför mig att man småspringer lätt framåtlutat med vikten på tårna nära att ramla framåt och med armarna utsträckta alltid redo att roffa åt sig maximalt av allt som bjuds. 

Jag kan helt klart känna igen mig i känslan att alltid vilja ha mer. När jag för några år sedan såg någon som hade en finare bil än mig, ett större hus eller något annat så kände jag en stark känsla av att det ville jag också ha. Visserligen hade jag även då närvaron att göra medvetna val och i många fall så valde vi bort för att vi såg att det fanns ett större syfte i att köpa frihet för pengarna. 

Under de senaste åren har dock enkelheten och alla de positiva effekter som kommer av den rotat sig djupare i oss och helt plötsligt känns det som om vi istället går genom livet med vikten mer jämt fördelad och i ett bekvämt promenadtempo. Vi fortsätter målmedvetet att röra oss framåt och väljer omsorgsfullt de få saker och upplevelser som får komma in i vårt liv. Några specifika exempel när jag känner detta är

Bilen - som jag erkände i inledningen hade jag tidigare en önskan om att äga dyrare och häftigare bilar. Idag ser jag bilen i första hand som något nödvändigt ont. Jag är dessutom avundsjuk i första hand på dem som har lyckats designa ett liv helt utan bil eller dom som har riktigt små/billiga/gamla bilar som kostar riktigt lite. Vi kommer troligen inte byta vår bil utan istället ha den i många...många...många år men lutningen finns där mot något mindre, billigare, enklare eller kanske helt utan. 

Bostaden - Vi har troligen aldrig varit så nöjda med vår bostad som vi är idag och det trots att vi har ett mindre hus med äldre standard än tidigare. Dessutom när vi på semestern testade att bo i en lägehet med mycket enkel standard och i en campingstuga så lutade vi åt att detta på vissa sätt var ännu skönare än vårt eget boende då det fanns mindre att "fixa med". Vi är nöjda med vårt boende men trots att det är enkelt så lutar vi åt mer enkelhet snarare än mer,större, finare.  

Det finns mängder med andra exempel på tillfällen när jag känner den här lutningen mot mer enkelhet. När vi rensar ut hemma och har loppis blir det enklare och enklare att göra sig av med grejer. Garderoben har jag nu vid flera tillfällen gått igenom och vid varje tillfälle lyckas jag minska antalet plagg med 30% och ändåär känslan att jag har mer brukbara kläder än någonsin tidigare. 

Hur ser det ut för er andra, känner ni fortfarande önskan efter mer, större, finare eller börjar ni också luta åt enkelhet? 

Taggar (blogg): 
2 juni

Fredagsfunderingen - Dags för ransonering?

I ett litet samhälle som där vi bor så träffar man ofta samma människor, det är på biblioteket, vid förskolan eller barnens träning. Vi försöker cykla så ofta det någonsin går medan de flesta åker bil. 

Många reflekterar nog inte över att de åker så mycket bil på stäckor under några kilometer men en och annan brukar kommentera att "man borde verkligen cykla..men". Många famljer behöver eller vill ha bil för lite längre resor och tyngre transporter och därför tror jag förslaget att leva utan bil eller med bara en bil ligger långt bort för många. När bilen väl står där på uppfarten så är det så enkelt att använda den 2 tons permobilen även när gång eller cykel skulle vara ett mer lämpligt transportmedel.

Dessa faktum fick mig förra veckan att fundera på om man skulle kunna utveckla ett form av personligt ransoneringssystem för att komma runt detta. Att kunna ha ett verktyg som bilen men utan att använda det i överflöd. 

Tänk att du idag använder bilen alla dagar i månaden i snitt två gånger om dagen.  Det skulle bli sammanlagt 60 resor på en månad. Säg då att du skulle besluta att du får avända bilen 45 gånger nästa månad sedan 30 och 15 de kommande månaderna. Bilresor skulle därmed bli en begränsad resurs och tankan att använda dem väl skulle uppstå. "Jag ska åka 1 km till affären och köpa mjölk...tar nog cykeln inte värt att ta bilen" - "Jag ska åka 5 mil och hämta brädor...värt att ta bilen" . Om detta ska funka bygger det så klart på att man respekterar sin egen ransonering vilket kanske kan vara svårt för någon som har svårt att låta bli att ta bilen idag...vad vet jag. Men ibland kan ju faktiskt den här typen av hjälpmedel hjälpa på traven till nya tankar. Lite som en annan variant på köpstopp på områden där man kanske inte vill gå ner till noll konsumtion av praktiska skäl. 

Ransonering skulle kunna fungara på andra saker som är trevliga men skadliga för plånbok/hälsa/miljö några möjliga områden är: 

  • Alkohol
  • Godis
  • Snackas/Chips
  • Hämtmat
  • Restaurangbesök
  • Kött

Vad tror ni andra, skulle frivillig ransonering kunna fungera som en tankeställare för att ändra beteenden kring konsumtion?

 

Taggar (blogg): 
1 april

Vi måste köpa ny större bil...hjälp oss!

Familjen Fri har sedan ett par år tillbaka haft en praktisk 7-sitsig VW Caddy som funkat bra förr oss men nu känner vi att vi behöver köpa något större. Alla sportaktiviteter gör att vi knappt får plats och vi behöver dessutom högre markfrigång och ska jag vara ärlig så behöver vi också något lite mer ståndsmässigt. Den där Caddyn är ju rätt praktiskt men så där särskillt sexig är den ju inte...Nedan några av de bilar som vi har tittat på...vad tycker du? 

April April....vi behöver ingen ny bil nu eller de närmaste 10 åren. Vår nuvarande Caddy är egentligen en överdådig lyx som vi kostar på oss. Med dragkrok, möjlighet till takbox och en liten men stark dieselmotor så kan den ta oss och omåttliga mängder packning på de mest fantastiska äventyr. 

Ha en trevlig 1:a April Lördag! 

Taggar (blogg): 
6 mars

Tillbaka till verkligheten - Spara 70% på maten och 80% på boende och transport!

Det märktes att många var på sportlov förra veckan och troligen är det väl så att man inte gärna läser sparbloggar när man bränner iväg 150 spänn på en kladdig hamburgare i sportlovsbacken. Vilken tur då att du nu är tillbaka i verkligeheten och kan ta tag i att bygga ett liv som du inte behöver åka på semester ifrån. 

Vi var också i backen men vår tillkommande kostnad för detta var i det närmste noll då vi bor nära och redan har säsongskort. Vi packade matsäck och njöt i fulla drag av åkningen både på lördagen före lovet i strålande sol och på tisdagen som började regnigt men sen artade sig riktigt hyfsat. Å så i lördags var vi tillbaka igen då med rikliga mängder nysnö.

 

Detta länkar ganska väl in till förra veckans ämne nämligen boende och hur man kan spara stort på detta. Om du missade det hittar du hela boende- och transportveckan här! Besparingspotential på 70-80% beskrivs i 5 delar. 

För några veckor sedan gjorde vi det samma med maten och visade hur vi klarar oss på 70% mindre än normalfamliljen. Matveckan i 5 delar finner du är

Nu kör vi en ny fantastiskt fri och sparsam vecka!! 

Taggar (blogg): 
3 mars

Boende & Transportvecka #krossabudgeten - 80% - Fundering och summering!

Då har vi gått igenom ännu en vecka med #krossabudgeten och denna gång är det boende och transportkostnaderna som har fått sig en känga. Om man tillämpar dessa tankesätt är jag övertygad att det går att spara uppåt 80% av budgeten för en medelinkomstfamilj om man verkligen vill men utan att vara särskilt extrem ska de flesta kunna plocka ut åtminstone 50% ur en normalbudget. 

  • Intro - översikt och startpunkt (måndag)
  • Grundkurs - Var? (tisdag)
  • Fortsättningskurs - Hur? (onsdag)
  • Fördjupningskurs - Optimera! (torsdag)
  • Summering - Fredagsfundering och summering av veckan! (idag)

Precis som vi konstaterade under matveckan så handlar det om att börja i rätt ände med designen av livet. Om man bor i ett för stort och dyrt boende, kör två dyra bilar långa avstånd varje dag och sen försöker trimma kostnaderna på margnalen är risken att detta ger mycket lite och att man i slutändan ger upp för de få hundra eller tusenlappar som man sparar är inte värt besväret med denna höga grundläggande kostnadsnivå. Eller med andra ord sjuk ineffektiv design löses inte med kosmetiska förändringar. 

Jag har ju redan gått igenom de olika stegen under veckan så istället för att upprepa detta kan jag visa hur det ser ut för oss och hur designen av vårt liv hjälper oss att hålla dessa kostnader låga. 

  1. Vi bor på en mindre ort med det mesta inom gång och cykelavstånd. Villan kostade 2 miljoner i inköp och är i bra skick i sin konstruktion och har ett effektivt värmesystem. Vi kommer behöva gör en del uppdateringar men detta kan vi ta i vår egen takt och göra en hel del själva vilket sparar pengar. Vår totalkostnad för boende ligger på knappt 5 000 men eftersom vi har möjlighet att hyra ut en stuga på tomten så har vi också en hyrseintkäkt på 3 000kr. Nettokostnaden blir därför 2000 kr. 
  2. Tyvärr innebar den senaste flytten att frun just nu pendlar vilket innebär att kostnaden för bilen rusar upp i hela 4 000 kr i månaden. Vi accepterar detta under en begränsad tid eftersom hon planerar att sluta till sommaren och då kommer kostnaden gå ner under 2 000 kr.

Alltså

  • 9 000 kr (bruttokostnad boende och transport)
  • -3 000 kr (hyresintäkt boende)
  • -2 000 kr (lägre kostnad då pendling upphör)
  • =4 000 kr (slutlig nettokostnad boende och transport) 

4 000 * 300 = 1,2 Miljoner i kapital krävs för att finansiera detta i evighet att jämföra med 6 Miljoner (20 000 * 300) för den nivå där vi började veckan.

Nu är detta lite av ett extremt exempel då vi både utgår ifrån en relativt hög kostnadsinvå  från början och att vi som famlj jobbat med optimering av kostnader udner ett antal år men ändå. Om en famlj väljer att spara mellanskilnaden 20 000 - 4000 = 16 000 kr i månaden (80% sparandkvot) så tar det knappt 6 år att få ihop tillräckligt kapital för att betala för boendet i all evighet. (om du undrar hur matematiken fungerar så kolla här).

Nu har vi testat maten och denna vecka boende och transport följande återstår: 

  • Kläder, elektronik och övrig (delvis nödvändigt..men kan också bli superdyrt)
  • Resor, semester, boende i annat land (vi vill väl alla uppleva världen?)  
  • Fritid och underhållning (Välja och välja bort)
  •  

Hur ser det ut hos er? Hur mycket lägger ni på boende och transport? Vad är det som drar upp kostnaderna? Vad är era bästa spartips?  

2 mars

Fördjupningskurs - Boende & Transportvecka #krossabudgeten - 4(5) Optimera!

(Nedanstående inlägg innehåller några affiliatelänkar och om du använder någon av dessa så får jag ett litet tillskott för att fortsätta driva den här bloggen och andra projekt)

Nu är vi då framme vid det sista steget i sparande processen vilket är optimeringen. Detta är ironiskt nog var många börjar när de vill spara pengar men om man valt att bo och transportera sig på ett ineffektivt sätt för att sedan försöka optimera så är risken att det ger för lite och att man dörför ger upp och faller tillbaka i gamla slösaktiga vanor. 

För den som värderar frihet högre än det mesta så är det dock värt att optimera och det kan helt klart göra 10-20% ytterligare på boende och transportkostnaden efter att man gjort valen kring var och hur man ska bo vilket vi diskuterade i de två tidigare avsnitten i denna serie. 

Optimering handlar om att få samma sak till läger pris samt att anpassa beteenden för effektivitet. Här kan olika typer av jämförelsesiter som elskling och compricer vara till stor hjälp. Du kan även få hjälp att jämföra försäkringar genom konsumenternas.se och du kan troligen förhandla boräntan med banken. Nedan kommer några spartips som vi tillämpar.

  • Minimera behovet av försäkringar - Genom att inte äga saker som man egentligen inte behöver så kan man minska behovet av försäkringar och genom att dessutom ha stora marginaler i ekonomin gör att man kan öka självrisken vilket medför sänkta premier. Detta är desstom skönare för de få gånger som något mindre händer så kan du helt enkelt ta ut några kronor från sparkontot och ersätta det som är trasigt elelr har försvunnit. Jag brukar årligen jämföra mina försäkringar med övriga erbjudanden på marknaden och senast jag kollade upp bilen så var ICA försäkring billigast (affiliate). 
  • Minimera elförbruknining och hitta ett bra pris - det viktigaste är att inte bo för stort och att ha ett effektivt värmesystem men därefter så kan man optimera genom att sänka värmen inomhus (vi håller cirka 18 grader inomhus på vintern). El handlas till ett marknadspris så så länge du har ett rörligt pris och inte väljer den sämsta leverantören så är den troligen ok..det går att trimma lite ytterligare genom att ta vara på olika typer av "öppningserbjudanden" från nya leverantörer men frånga är om man orkar byta om och om igen? 
  • Förhandla boränta - det viktigaste är att ha ett så billigt boende som möjligt men om du har en bra ekonoi och relativt låg belåning (speciellt om du har ett ganska dyrt boende) säg 2,5 miljoner i lån på ett hus som är värt 5 miljoner så har du mycket goda möjligheter att förhandla boränta. Om du har investeringar på minst 2,5 miljoner och högst 50% belåning så kan du blir Private Bankig kund hos Nordnet (affiliate) och få mycket förmålig ränta utan att behöva förhandla. Om du inte är där ännu så kommer det gå snabbt när du tillämpat denna guide:-)
  • Att använda bilen är ett misslyckande - för att minska bilåkandet till ett minimum så tycker jag at det är ett bra "mindset" att se varje användning av bilen som ett misslyckande. Inte så att du behöver gråta blod men bara en sån där grundläggande känsla av...va faaan går inte det här att lösa på nått annat sätt?
  • Ta det lungt! - Att ge sig av i god tid till olika aktiviteter sparar pengar direkt genom att bränsleförbrukningen och i den mån man åker till en plats där det förekommer parkeringsavgifter kan man välja den billigaste eller helt avgiftsfria parkeringen på 15 minuters gångavstånd. Det ger också indirekta besparingar då bilen slits mindre, däcken räcker längre och risken för böter och olyckor minskar enormt när man inte inte är ute i sista sekunden och hetsar i trafiken. 
  • Bra praktiska kläder för alla väder - kan verka vara ett konstigt spartips att köpa kläder men om man vill minska risken att man råkar ta bilen när det egentligen inte behövs så är det bra att kunna vara rätt klädd för vädret. Ett tips här är att titta på kläder avsedda för arbete utomhus då dessa ofta är mer prisvärda än "fritidskläder" för samma kvalitet. En webbutik som har en hel del bra grejer till "outlet priser" är Ullared Lantmän (affiliate). 
  • Gör alla "småsaker" själv - Det kommer alltid komma saker kring hus och bil som man inte kan göra själv så som större bilreparationer, eller elarbeten coh rörmokeri hemma. Därför är det bra att ha som utgångspunkt at göra allt "smått" som man kan göra själv. Byta däck, skotta snö, måla, städa, byta packningar etc etc. Det gör att du utan att spränga banken har råd att hyra in folk för det som du faktiskt inte klarar av själv. Eftersom dessa småsaker är ofta återkommande så kan de många gånger utgöra en större kostnad än de större arbetena över tid. 
  • Jämför kostnader för olika lösningar - en sak som är enkel att göra är att fastna i en tanke (detta gör jag också) och tänka "vi behöver ett badrum på övervåningen" eller "vi behöver ett till sovrum" istället för att utgå i från behovet. "vi behöver kunna göra oss rena och vi behöver varsitt krypin att sova i. Olika lösningar på samma problem kan ha väldigt olika kostnader. Detta kan också gälla när något går sönder hemma...köpa nytt, reparera, köpa begagnat eller helt enkelt inte ersätta..värt att tänka på!  
  • Säg upp och minska ner abonemang - nu är det väl inte så många som har fast telefonabonemang längre men har du det så fundera på om det behövs. När det gäller bredband köp inte mer kapacitet än du behöver, det går alltid att uppgradera när det behövs. Mobilabonemang blir ju för del flesta en nödvändighet om man inte har fast telefoni och där har vi valt Hallon (affiliate) som var billigast när vi kollade men ju verkar Vimla (affiliate) ha ännu bättre priser speciellt om man är en familj med större barn då man får rabatt när man ansluter fler familjemedlemmar. 
  • Skaffa kreditkort - förutsatt att du har kontroll på din ekonomi och betalar av hela beloppet i slutet av varje månad så kan det vara en bra affär att skaffa ett bra kreditkort. Vi har Preem Mastercard som ger 1% tillbaka (att använda på macken eller få insatt på kontot) på alla köp utanför bensinhandeln. Det blir några hundra i kvartalet..så verkligen inte mycket men en pengar för ingenting tar man ju gärna emot. Senast vi köpte bil gjorde vi det på kreditkortet och då är ju inte 1% helt försumbart. 

 

Detta är bara några exempel på hur man kan effektivisera kring boende och transport. Det finns långt mycket fler exempel och du får gärna bidra med dina egna i kommentarerna, så uppdaterar jag listan med det som känns relevant! 

1 mars

Fortsättningskurs Boende & Transportvecka #krossabudgeten - Hur?

När vi gjort det viktigaste valet av var vi ska bo och leva så kommer vi till det näst viktigaste vilket är hur du ska bo och transportera dig. Det egentliga boehovet är ju tak över huvudet och transport till det du vill och måste göra. Om du är ensamstående så kan du kanske överväga att vara inneboende och att klara dig med en cykel men om vi för detta exempel utgår ifrån att du har familj så kanske det är mer relevant att tänka sig lägenhet/villa och kollektivtrafik alternativt bil. 

För boendet så kan man utgå ifrån några viktiga saker: 

  • Lägenhet eller hus? Om du väljer att bo centralt i en större stad så är det antaglien bara lägenhet som är ett alternativ. Men om du bor på en mindre ort så handlar det väldigt mycket om intresse. Den som vill fixa lite själv och kanske vill odla och sitta i trädgården på fritiden bör välja ett hus medan den som vet med sig att den absolut aldrig vill lyfta en pensel, bära ved eller skotta bör välja lägenhet. Visst kan man hyra in skickliga hantverkare till vissa specialjobb men om man ska göra det i tid och otid blir villan dyr. 
  • Hyra eller köpa? Även här kan det hända att det inte finns något val. Bristen på hyresrätter är stor i stort sett överallt i landet...ironiskt nog även i ren avfolkningsbyggd. Om alternativen finns så är det generellt tidshorisonten som bör avgöra. Det är många gånger billigare att äga sitt eget boende men om man inte tror att man ska bo kvar på platsen under en längre tid så tar man en onödig risk med att lägga in ett stort kapital (alternativt låna till) ett boende. På kort sikt kan bopriser gå både upp och ner kraftigt. Numera är det så länge sedan vi hade en nedgång så fördelarna med att hyra har nästan glömts bort. 
  • Så litet som möjligt - en sjuka är att man funderar på "hur stort har vi råd med" men  här rekomenderar jag att man börjar i andra änden och tänker "hur litet kan vi trivas med". Större yta ger oftast högre inköpspris, och driver sedan uppvärmingskostnader, underhållskostnader med mera. Ett 30% större boende kommer över tid kosta 30% mer...
  • Flexibilitet och möjlighet till flera användningar/uthyrning - det kan vara väldigt bra att fundera på om det går att använda boendet flexibelt. Går det att hyra ut när du åker på semester, finns det ett rum med egen ingång som kanske kan hyras ut permanent? Vårt boende omfattar tillexempel cirka 150 kvm varav 25 kvadrat utgörs av en stuga på tomten. För närvarande hyr vi ut stugan men om vi i framtiden behöver den som boende till ett tonårsbarn, kontor eller liknande så kan vi över tid vara flexibla med denna yta. Vi har även tänkt att fixa vårt hus under de kommande åren så att vi kan hyra ut eller göra husbyten under semestertider eller längre perioder när vi befinner oss utomlands. 
  • Utveckla innåt/Smarta lösningar - När boendet är litet så är det så lätt att önska sig större eller fundera på att bygga ut..men extra yta innebär också dyrare boende och mer jobb. Om man väljer att bo så litet som möjligt så behöver man istället vara lite mer kreativ med ytorna. (Detta avsnitt borde egentligen skrivas av fru fri som är den kreativa av oss). Vi funderar tillexempel på att göra varsin liten sovalkov för barnen och ett stort gemensamt allrum istället för varsitt pyttelitet eget rum...vi har även tittat på att inreda ett sovloft. 
  • Avstå lyxrenovering - företag som vill sälja byggmaterial, hantverkstjänster och övrig inreding får oss att tro att allt vi gör i boendet är "investeringar" det låter ju så bra men att byta "kök" eller "badrum" eller riva ut och ersätta alla golv i huset om det som redan finns är funktionsdugligt är inget annat än kapitalförstöring. Att uppdatera och göra boendet till sitt eget räcker det ofta med några färgburkar och mindre uppdateringar som inte behöver kosta så mycket. Om man dessutom låter detta ta lite tid så känner man av vad man faktiskt vill ha.
  • Kolla på skicket på källare, tak och värmesystem - det viktigaste i ett hus är att det inte är problem i källare (fukt), tak (läckage) och att värmesystemet är välfungerande och effektivt (värmeväxlare och vattenburet är i de flesta fall det bästa). Detta är långt mycket viktigare än om du gillar färgen på väggarna i köket eller om det luktar nybakta bullar...det är dock ofta det senare som får mest uppärksamhet vid en visning. 

 

Och för transport är det detta som är viktigast:

  • Kan/Vill vi klara oss utan bil? - Den absolut största besparingspotentialen finns ju för det som kan tänka sig att klara sig helt utan bil. För den som behöver bil någon enstaka gång är det nästan alltid billigare och bättre att hyra då man får en modern, fungerande och nyservad bil med fräscha däck som du bara hämtar betalar för några dagar och lämnar tillbaka. Enkelt, problemfritt och troligen billigare.  
  • Ha alltid fungerande cyklar och kärra - Om du inte har bil så är cykeln din bästa vän och med en kärra blir det en riktig arbetshäst. Det finns även olika typer av transportcyklar men för egen del föredrar jag kärra både för att det är billigare och för att jag kan lämna den när jag bara nöjescyklar. Vi har säkert spenderat 10-12 tusen på cyklar de senaste åren vilket kan tyckas slösaktigt men det är ändå vad det kostade att bara byta bromsar och serva bilen för lite sedan. Då har vi sammanlagt ett 10-tal cyklar i familjen. Cyklar går ofta att köpa begagnade men ibland behövs reservdelar..har du inte en lokal handlare som du vill stödja så går det att köpa på tillexempel Cykelkraft.se (affiliate länk)
  • Köp bil billigt och äg mycket länge - för den som ändå beslutar att den behöver en bil så finns det i stort sett ingen ursäkt att någonsin köpa en bil för mer än runt 50-100 tusen och att sedan köra den i 10 år. Det viktigaste är dock inte inköpspriset utan att man väljer en bra bil och har den länge. 
  • Gör en liten bil större - det finns många smarta lösningar för att göra en lite bil större så som tackbox och box för dragkroken. Dessa extragrejer gör att en familj kan klara sig med en mindre bil än annars. 
  • Bränsle, Service, Försäkring, Reparation, Skatt - man bör innan man skaffar bil undersöka den allmänna prisbilden för dessa saker. En "lyxigare" bil kan ibland verka ha samma pris som en lite enklare bil men om den sedan har högre bränsleförbrukning, dyrare service och reparationskostnader, höga försäkringspremier och skatt så kan det bli dyrare än det först verkar. När jag för några år sedan tittade på service kostnaderna mellan en Skoda och motsvarande Audi (samma motor, samma storlek) så skillde det 50%..det samma gällde försäkringen. Bränsleförbruking och skatt var jämförbar. 

 

Det är svårt att beräkna potentialen i att välja hur man bor och transporterar sig men lågt räknat minst  20% om man lägger samman boende och transport.  Om vi utgår från detta så  bör det med detta enkla design steg kunna sänka kostnaden till 8 000 i månaden för boende och transport vilket skulle motsvara ett kapital på 2,4 MSEK (8 000 * 300) mycket pengar men ändå en bra bit under hälften så mycket som utgångspunkten för denna vecka! 

Var bor du? Funderade du på dessa faktorer när du valde boende?

28 februari

Grundkurs Boende & Transportvecka #krossabudgeten - Var ska du bo?

Den största anledningen till att många misslyckas med att spara några betydande summor på boende och transport är att man börjar i fel ände. Man köper ett dyrt boende ofta på en plats som kräver omfattande biltransport till och från arbete och fritidsaktiviteter och sen försöker man pruta lite på bilförsäkringen, köra bränslesnålt och förhandla boränta och hitta lägsta elpriset. Inget fel med dessa grejer men det är överkurs inte grundkurs och ger i slutändan inga stora pengar. Istället så bör ett riktigt sparande börja i design stadiet med var man ska bo för att få maxima effektivitet och dessutom maximal njutning och fritid. 

Det bästa är om man kan designa ett liv där biltransport tillhör ovanligheterna genom att bo så att 95% av allt man behöver och vill göra går att lösa till fots. Då kan man välja att antingen inte alls ha bil eller ha en billig men pålitlig bil som används sällan för resor på fritiden. Som bonus så kan du genom att gå och cykla  kombinerat med att bära lite ved och/eller matpåsar ibland skippa gymkortet för ökade besparingar. 

Här skulle jag vilja slå ett slag för den så utskällda småstaden. Många som bor i storstad drömmer om att flytta "ut på landet" men det är inte alltid så väldigt effektivt då det som tidigare lades på boende nu istället läggs på många och långa biltransporter. Att sätta sig i bilen för att det saknas mjölk i kylskåpet är långt ifrån optimalt. Att istället undersöka möjligheterna att bo och jobba i en liten eller medelstor stad med ett grundläggande utbud av service, skola upp till gymnasienivå och en hyfsad lokal arbetsmarknad kan ur detta perspektiv vara en riktig vinstlott. Visst lönerna kan vara något lägre men i förhållande till möjligheten att köpa ett billigt boende och kunna gå till jobb, skola, affär mm så är det i de flesta fall lönsamt så väl som trivsamt. 

Om du ändå vill eller behöver bo i en storstad så fundera över möjligheten att verkligen "bo i stan" kontra att bo utanför och pendla in. På pappret kan det verka vara en besparing med billigare boende en bit ut men när man lägger till bil/tåg/buss kostnader så äts ofta denna vinst upp. Om man till det lägger någon eller några extra timmar pendling om dagen så är det knappast värt det ens om det ekonomiskt blir en liten vinst. 

Det är svårt att beräkna potentialen i att välja var man ska bo men den är minst 40% om man lägger samman boende och transport. Den som väljer att bo centralt kan helt avstå från bil och på så vis kompensera för lite högre boendekostnader. Den som bor på en mindre ort eller utanför stan kanske kan lägga lite grann på dyrare transporter då det kompenseras av lägre boendekostnader. Om vi utgår från detta så  bör det med detta enkla design steg kunna sänka kostnaden till 12 000 i månaden för boende och transport vilket skulle motsvara ett kapital på 3,6 MSEK (10 000 * 300) mycket pengar men betydligt mindre än de 6 MSEK som var utgångspunkten för denna vecka! 

Var bor du? Funderade du på dessa faktorer när du valde boende?

27 februari

Boende & Transportvecka #krossabudgeten - Intro

För ett par veckor sedan hade vi en temavecka här på bloggen som visade hur en vanlig familj kunde spara 70% eller mer på matbudgeten och denna vecka tänkte jag att vi skulle ta oss an Boende och Transport dessa två är så beroende av varandra så vi tar dem i samma vecka. Jag hade tänkt mig att det skulle se ut något sånt här

  • Intro - översikt och startpunkt (idag)
  • Grundkurs - Var? (tisdag)
  • Fortsättningskurs - Hur? (onsdag)
  • Fördjupningskurs - Optimera! (torsdag)
  • Summering - Fredagsfundering och summering av veckan! (fredag)

 

Det är inte ovanligt att en medelinkomstfamilj lägger 10 000 i månaden på boende (i villa) och lika mycket på transport (två bilar). Detta inkluderar (lyx) renoveringar och värdeminskning på två nyare bilar. Denna vecka ska vi titta på hur vi kan dra ner detta med upp till 75% för en vanlig familj.   En viktig poäng här är att tänka funktionerna "boende och transport" och inte "villa och bil" då det binder in tanken i fasta lösningar. 

Grundförutsättningarna för den här veckan är som följer:

Detta är en guide där det mesta är brett tillämpbart men inte allt passar alla. Den som tillämpar allt tycker att frihet har ett högre värde än lyx och bekvämlighet...eller annorlunda uttryckt tycker att frihet är den största lyxen. Detta är ingen slutlig och komplett guide utan ett levande dokument, om ni kommer med bra förslag så kan jag lägga till och dra ifrån i dessa inlägg. Jag tänker sedan att de ska kunna leva länge som en guide till lägre boende- och transportkostnader. 

Under denna temavecka så kommer alla månadskostnader att räknas upp med 300 ggr för att få en siffra på hur mycket kapital som behövs för att vara fri och bebehålla denna nivå på konsumtion. Startpunkten är alltså 2*10 000 * 300 = 6 MSEK. (om du undrar över den matematiken kolla gärna här). 

 Då är jag redo att krossa boende- och transportbudgeten! Är ni?​

21 februari

Vi gav bort bilen - vilken lycka!

Sedan vi flyttade förra sommaren så har det gnagt i mig att vi har två bilar på uppfarten medan vi egentligen bara hade nytta av en. Visst rullade bil nummer två några få mil då och då men egentligen så klarar vi utan den. 

Den äldre av bilarna (som vi nu har givit bort) var sedan länge avskriven och närmade sig 12 år och 24 000 mil varav 10 år och 18 000 mil i vår ägo. Dock fungerade den och den var mycket bränslesnål varför vi inte riktigt fick ändan ur vagnen och sålde den. Men även en bil som fungerar bra och är pålitlig innebär en belastning om man inte har så mycket nytta av den så även i detta fall. Det var snart  dags för en större service och man vet ju också att bilar kan gå från fullt fungerande till fullständiga vrak över natt om det vill sig illa. Detta får man bara acceptera om man behöver en bil men om man kan klara sig utan är det en onödig stress och risk. Därför blev jag så glad när vi hittade en lösning.

En släkting behövde en bil då hennes hade blivit utdömd vid senaste besiktningen (reparationer behövdes som kostade flerfaldigt mot vad bilen var värd och körförbudet inföll typ omedelbart). Vi kom därför överens om att hon fick ta över vår bil mot att hon betalade oss merkostnaden för att pendla i den andra bilen fram till sommaren. Bränsle, service och försäkringskostnader går upp något vilket motsvarar en utgift på 5 000 kr. Vi ser det som om vi gav bort bilen men att vi får ersättning för våra merkostnader under 5 månader i vår med 1 000 kronor i månaden.

Det viktigaste dock är att både mottagaren och  vi är så nöjda, vilket supergrej, att kunna hjälpa någon som bor så till att bil är nödvändigt och samtidigt för oss att inte bara slippa bilen men även slippa processen med att sälja, diskutera pris etc. Få bära ut de extra däcken ur garaget och få mer plats. Kort sagt en befrielse på alla sätt. 

Har du nyligen gjort dig av med något på ett vis du varit mycket nöjd med? 

Taggar (blogg): 

Sidor

Blog Archive

Blog Archive
2017 (191)
Sep (16)

Taggar