
Blog Archive
Taggar
Other

Om Nowonomics
Nowonomics AB är ett svenskt fintechbolag grundat år 2015 vars spar-applikation Nowo erbjuder digitala substitut till traditionella spartjänster. Nowo verkar för långsiktigt värdeskapande till sina medlemmar och erbjuder komplement till pensionssparandet. Nowo vill med sin plattform och dess funktioner sänka trösklarna till optimal privatekonomi genom att enkelt integrera det med vardagen.
Nowo | Sparplattformen
Navet för plattformen är Nowos sparapp som kan liknas med motsvarande passiva intäkter fast för sparande. Idag sammanför applikationen element om fondförvaltning, återbäring vid handel (s.k. ”cashbacks”), affiliate-nätvek och användarvänligt sparande. Funktionerna är kopplade till ditt befintliga bankkort och ditt konto på Nowos app. Sammantaget fungerar Nowos komponenter som ett flertal ränta-på-ränta snurror i bakgrunden av vardagen.
Autospar – autospar är en funktion där du överför en fast procentsats på varje kortköp till ditt sparande i Nowo Global Fund. Detta ett cykliskt sparande där du sparar mer under de perioder du är mer frikostig och vice versa.
Dagspar – dagspar är en funktion där du väljer en liten summa som dagligen överförs från ditt betalkort till ditt sparande i Nowo Global Fund.
Snabbspar – snabbspar är den funktion där du kan överföra pengar från anslutet kort till sparkontot hos Nowo.
Nowoknappen - Nowoknappen är en möjlighet att få återbäring när du handlar från någon av Nowos anslutna butiker. Nowo får provision på varje köp via deras affiliatelänkar och den summan delas mellan Nowo och medlemmen. Medlemmar får återbäringen insatt i sparandet i Nowo Global Fund.
Nowo shop – Nowo shop är den samlingsplats på plattformen som sammanför butiker och kampanjer för återbäring.
Nowo sparbonus – Sparbonusen initierades januari 1 2022 och är ett program för att incentivera långsiktigt sparande. Beroende på hur mycket kapital man sparar i Nowo Global Fund kan man få upp till 2% extra i avkastning på sin insättning utöver den vanliga avkastningen.
Enkäter – Nowo-medlemmar kan svara på enkäter mot ersättning.
Nowo Global Fund | QQM Fund Management AB
Nowos fond Nowo Global Fund förvaltas sedan 1 april 2022 av QQM Fund Management AB, ett dotterbolag till Nowonomics. Bolaget ägs till 72% och är en internationellt prisbelönt fondförvaltare som uppmärksammats av bland annat BarclayHedge, HedgeNordic och HFM European Quant Awards. Utöver globalfonden förvaltar QQM även QQM Equity Hedge vilket är en aktiebaserad hedgefond inom kategorin Equity Market Neutral som genom långa och korta positioner verkar för att eliminera systematisk risk.
Unik avgiftsstruktur. Nowo Global Fund är en aktivt förvaltad blandfond vars portfölj består av aktier och ränteprodukter. Globalfonden är prestationsbaserad vilket innebär att så länge fonden följer eller underpresterar relativt sitt globala jämförelseindex (50 % MSCI All Country Index NDTR (SEK) och 50 % OMRX Treasury Bill Index), ligger den fasta förvaltningsavgiften på 0,0%. Nowo tillämpar även en high water mark-princip vid sin förvaltning vilket innebär att förvaltningsavgiften om 20% vid överprestation realiseras först när en tidigare toppnotering överträffas. Detta innebär således att förvaltningsavgiften uteblir om fonden faller tillbaka under index under handelsdagen. I enlighet med att sänka trösklarna till sparande är intag och uttag avgiftsfria.
Fonden har haft en årlig snittavkastning sedan start omkring 12% och har högsta betyg hos Morningstar, vilket delas ut till de 10% bäst presterande fonderna inom sin kategori. Fonden har även blivit tilldelad 5 hållbarhetsglober av Morningstar. För att få ett betyg krävs det åtminstone 3 års historik.
Fonden förvaltas av Ola Björkmo, VD, förvaltare och partner, och Jonas Sandefeldt, förvaltare och partner. Ola har en bakgrund som VD för Öhman Kapitalförvaltning, samt som grundare och förvaltare av hedgefonden Manticore hos Brummer & Partners. Även Jonas har en gedigen bakgrund inom finansmarknaden som bland annat analytiker hos Brummer & partners och Öhman.
Affiliate-Nätverk | Affiligreat AB
Nowos affiliate-nätverk sker inom dotterbolaget Affiligreat. Affiligreat verkar för att bredda förmånerna till de medlemmar som använder sig av Nowos tjänster.
Ledning & Styrelse | Nowonomics
Nowonomics VD Rutger Selin har en lång bakgrund från den finansiella marknaden från bland annat Handelsbanken, den schweiziska banken EFG och SPP Spar AB. På ledningsnivån kompletteras han spetskompetenser inom digital marknadsföring och IT-produkter riktade mot bank- och finanssektorn.
Nowonomics styrelse består av ordförande Sven Estwall, med breda erfarenheter av ledande befattningar hos Eurocard, Visa, SEB och ICA-banken. Därutöver sitter sitter styrelseledamöterna Pernilla Hurtig och Sten Andersen, som tillför blandade erfarenheter inom försäljning, bank och företagsledning, där den sistnämnda haft ledande positioner inom bland annat WPP, Unilever och ATG. Nowonomics sista ledamot är affärsjournalisten och entreprenören Pingis Hadenius - medialt uppmärksammad för böcker om privatekonomi och nära samarbete med Isabella Löwengrip
Investerare | Nowonomics
Bland Nowonomics större aktieägare finns Capitator AB, Mangold AB samt Egonomics AB med innehav om ca 16,6%, 13,7% och 8,7% respektive. Vidare utmärks ägarlistan av hög representation av ledande befattningshavare och styrelseledamöter vilket ger positiva signaler om långsiktigt engagemang i bolaget. Ägarrepresenationen från personer med insyn i verksamheten ger sig till uttryck dels i aktieinnehav, dels i teckningsoptioner.
Kort om Nowonomics
Ordförande: Sven Estwall
VD: Rutger Selin
CFO: -
Lista: Nordic SME Sweden
----------------------------------------
Disclaimer
Denna publikation (nedan ”Publikationen”) har sammanställts av TradeVenueAB (nedan ”TV”) exklusivt för TV:s kunder. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser kan således inte garanteras. TV kan låta medarbetare från annan avdelning eller analyserat bolag (nedan ”bolaget”) läsa fakta eller serier av fakta för att få dessa verifierade. TV lämnar inte i förväg ut slutsatser eller omdömen i Publikationen. A°sikter som lämnats i Publikationen är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av Publikationen och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer att vara i enlighet med åsikter framförda i Publikationen.
Informationen i Publikationen ska inte uppfattas som en uppmaning eller råd att ingå transaktioner. Informationen tar inte sikte på enskilda mottagares kunskaper och erfarenheter av placeringar, ekonomiska situation eller investeringsmål. Informationen är därmed ingen personlig rekommendation eller ett investeringsråd.
TV frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på denna Publikation. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Placeringen kan öka eller minska i värde eller bli helt värdelös. Att en placeringhistoriskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden.
Den i Publikationen lämnade analysen har utförts i enlighet med villkoren för tjänsten ”IR-paketet” som TV utför åt analyserat bolag. TV erhåller ersättning för nämnda tjänst från det analyserade bolaget. TV betalar ersättning till den analytiker som har sammanställt Publikationen. Publikationen får inte spridas till eller göras tillgänglig för någon fysisk eller juridisk person i USA (med undantag av vadsom framgår av Rule15a –16, SecuritiesExchange Actof1934), Kanada eller något annat land som i lag fastställt begränsningar för spridning och tillgänglighet av materialets innehåll.
Varken TV eller de personer som sammanställt denna publikation har innehav (varken långa eller korta) i analyserat bolags emitterade finansiella instrument överstigande 0,5 % av det analyserade bolagets aktiekapital.
Analytikern som har sammanställt denna publikation äger inga aktier i bolaget.
INBooks » Snabbanalys inför INBooks Emission
Snabbanalys INBooks Emission
Marknaden för digitala bokföringssystem är som marknadsledande Fortnox visat mycket het. INBooks även det med rötter i Växjö är ett av de bolag som vill vara med och ta en del av kakan i denna expansiva bransch. Sedan starten 2019 har stora resurser lagts ned på att skapa marknadens mest lättanvända bokföringssystem dels för småföretagare med ringa bokföringskunskap och dels för revisionsbyråer som medger att dessa kan ägna sig åt mer kvalificerade tjänster med högre marginaler. För INBooks gäller det nu att kapitalisera på sina unika produkter och stora resurser kommer nu att satsas på marknadsföring.
Läs mer om INBooks emission
→ Ta del av INBooks teckningserbjudande
INBooks verksamhet
INBooks är ett SaaS-bolag som har utvecklat mycket användarvänliga digitala bokförings- och affärssystem som tillhandahålls via en prenumerationsmodell. De två kundsegment som INBooks riktar in sig på är småföretagare med upp till fem anställda samt redovisningsbyråer.
För det förstnämnda segmentet erbjuder INBooks en heltäckande bokföringslösning tillsammans med värdeadderande moduler. Och med sin användarvänlighet vänder man sig till företag där bokföringskunskapen är låg.
För redovisningsbyråerna används INBooks produkt som ett stödsystem för att strömlinjeforma de administrativa funktionerna och ge redovisningskonsulten möjligheter att prioritera de mer värdeskapande momenten i bolagsstyrningen.
INBooks ledning- och styrelsenivå utmärks av omfattande erfarenheter inom IT-sektorn från seniora befattningar. Mikael Folkesson, VD, blev tillsatt 2019 och kommer senast från ledningsnivån i Fortnox. Mikael är en av bolagets större enskilda investerar och kommer vara viktig komponent för bolaget fortsätta värdeskapande med sin insyn i marknaden och dess konkurrenter. Vidare signalerar utbredda teckningspositioner och aktieinnehav om ett långsiktigt engagemang från ledande befattningshavare.
Marknaden för den typ av bokförings- och stödsystem som INBook har utvecklar har fått ett kraftigt uppsving de senaste åren och har snarast påverkats positivt av pandemin. Av de ca 1,2 miljoner aktiva svenska företagen förra året utgör INBooks målgrupp – vad avser storlek på bolagen - botten av pyramiden vilket motsvarar potentiellt 90% av aktörerna. Av dessa 1,2 miljoner företag är ca 75% definierade som enmansföretag och ca 20% mikroföretagare. INBooks har därmed goda förutsättningar att kapitalisera på en stor del av denna växande marknad genom att prioritera företag som befinner sig i ett tidigt skede för att sedan skala upp tjänsteerbjudandet och marginalerna. Redovisningsbyråerna följer trenden i näringslivet och det har i snitt tillkommit ca 600 aktörer netto årligen sedan 2010.
Föreslagen nyemission
Styrelsen i INBooks har beslutat om att genomföra en nyemission för att stärka sitt rörelsekapital. En framgångsrik emission innebär att bolaget bedöms kunna fortsätta den snabba expansionen de kommande 12 månaderna. Emissionslikviden kommer främst användas till satsningar inom försäljningsarbetet. Vi har prognostiserat att ca 27 MSEK används till det. Resterande är för att vidareutveckla och bredda de molnbaserade modulerna. Teckningserbjudandet görs tillgängligt för allmänheten med syftet att sprida aktieägandet vilket kommer underlätta vid den planerade ansökan om notering till NGM Nordic SME under Q2 2022.
INBooks enskild största investerare är Astorunite Stock Ledger AB, AB Svenska Värden 1915 och Dividend Sweden AB som innehar ca 30%, 21% respektive 8% av aktie- och röstkapitalet. Resterande 40% av aktiekapitalet är spritt på de ca 6 800 st som har blivit tilldelade aktierna i utdelning från INBooks större aktieägare.
Vid fulltecknad nyemission tillförs INBooks en emissionslikvid om ca 23,2 MSEK efter avdrag för emissionskostnader. Om samtliga teckningsoptioner utnyttjas kommer detta att resultera i ytterligare likvida medel om ca 36,4 MSEK (netto) givet en aktiekurs om 0,8 SEK.
INBooks pre-money värdering uppgår till ca 106 MSEK, vilket motsvarar ett värde om ca 0,8 SEK per aktie. Värderingen och därmed prissättningen av teckningserbjudandet kan ställas i relation till INBooks senaste nyemission juni 2021 som skedde till kursen 0,6 SEK. Erbjudandet är via utestående teckningsförbindelser garanterat till ca 90% av emissionslikviden. Bakom garantiåtagandet står Dividend Sweden och Crafoord Capital Partners med 7 MSEK respektive 12,8 MSEK. De icke säkerställda teckningsförbindelserna uppgår till 4,1 MSEK och är utställda av övriga storägare i INBooks samt personer i ledande ställning.
Teckningserbjudandet i INBooks omfattar ett maximum om 33 000 000 units där respektive unit består av:
→ En (1) aktie
→ En (1) teckningsoption av serie TO1
→ En (1) teckningsoption av serie TO2
Teckningsoptionerna erhålls vederlagsfritt, och ger innehavaren rätt att teckna ytterligare två aktier, en (1) under hösten 2022 och en (1) under våren 2023 (se specifikationen nedan).
Sammantaget innebär teckningserbjudandet att INBooks nyemission samt teckningsoptioner som högst kan resultera i en ökning av antalet aktier om 3 x 33 000 000 = 99 000 000 under det kommande året. Idag uppgår bolagets aktiekapital till ca 3,3 miljoner fördelat på ca 132,3 miljoner aktier. Utspädningseffekten vid en fullteckning av nyemissionen samt ett fullt utnyttjande av teckningsoptionerna motsvarar ca 42%.
Framtid och prognos för INBooks
INBooks har sedan 2019 på ett imponerande sätt etablerat samarbeten och fått till stånd produktintegrering med en rad ledande banker och myndigheter. Under samma period har personalstyrkan ökat kraftigt och bara under förra året fördubblades den i förhållande till motsvarande period förra året och uppgår nu till 19 anställda.
Intäkterna i verksamheten är ännu blygsamma och uppgick under år 2021 till ca 0,3 MSEK. Samtidigt som INBooks satsat stort inför framtiden med stora nedlagda utvecklingskostnader och betydligt större personalkostnader. Räkenskapsåret 2021 redovisade därför bolaget en förlust om nästan 17 MSEK där dessutom nästan 7 MSEK av utvecklingskostnaderna hade aktiverats.
Med den ökade marknadsföring som den planerade nyemissionen ger möjlighet till bedömer vi att det finns betydande möjligheter att avsevärt höja intäkterna. Vi har i nedanstående matris gjort olika bedömningar av effekterna av framtida potentiell marknadsföring. Matrisen speglar den inre produkten från förväntad räckvidd och omvandlingsfrekvens på försäljningssatsningarna, givet för industrin genomsnittliga CTA-nivåer vid digital marknadsföring utan att beakta möjliga synergier mellan verksamhetsgrenarna. Antalet aktörer och estimerad omsättning är proportionell mot den polade mängden av redovisningsbyråer och småföretagare viktade för INBooks Företags och INBooks Flows prisbild.
Om vi utgår från att varje marknadsföringskrona ger en ROI på i snitt 2.98% i årliga intäkter - motsvarande CAGR om ca 160% - skulle det redan år 2023 innebära att INBooks har ca 2 MSEK i intäkter till en justerad P/S om ca 76 x. Med tanke på de relativt openetrerade segment som INBooks valt att rikta in sig på och den konkurrenskraftiga produkten bedömer vi att det är en rimlig prognos. Att bolag i branschen såsom Bokio och Dooer nyligen sålts till Visma med en indikerad värdering kring 70-90 x försäljningen - trots stora förluster- visar på värderingarna i branschen.
Skulle INBooks lyckas med den av oss prognostiserade intäktsökningen och intresset från större aktörer att positionera sig på denna expansiva marknad kvarstår framstår ovanstående teckningserbjudande som mycket intressant.
→ Klicka här för att läsa mer om INBooks verksamhet
→ Varför investera i INBooks? Se klippet här
Kort om INBooks
Ordförande: Per Gunnarsson
VD: Mikael Folkesson
CFO: Cornelia Svangård
----------------------------------------
Disclaimer
Denna publikation (nedan ”Publikationen”) har sammanställts av TradeVenueAB (nedan ”TV”) exklusivt för TV:s kunder. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser kan således inte garanteras. TV kan låta medarbetare från annan avdelning eller analyserat bolag (nedan ”bolaget”) läsa fakta eller serier av fakta för att få dessa verifierade. TV lämnar inte i förväg ut slutsatser eller omdömen i Publikationen. A°sikter som lämnats i Publikationen är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av Publikationen och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer att vara i enlighet med åsikter framförda i Publikationen.
Informationen i Publikationen ska inte uppfattas som en uppmaning eller råd att ingå transaktioner. Informationen tar inte sikte på enskilda mottagares kunskaper och erfarenheter av placeringar, ekonomiska situation eller investeringsmål. Informationen är därmed ingen personlig rekommendation eller ett investeringsråd.
TV frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på denna Publikation. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Placeringen kan öka eller minska i värde eller bli helt värdelös. Att en placeringhistoriskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden.
Den i Publikationen lämnade analysen har utförts i enlighet med villkoren för tjänsten ”emissions-paketet” som TV utför åt analyserat bolag. TV erhåller ersättning för nämnda tjänst från det analyserade bolaget. TV betalar ersättning till den analytiker som har sammanställt Publikationen. Publikationen får inte spridas till eller göras tillgänglig för någon fysisk eller juridisk person i USA (med undantag av vadsom framgår av Rule15a –16, SecuritiesExchange Actof1934), Kanada eller något annat land som i lag fastställt begränsningar för spridning och tillgänglighet av materialets innehåll.
Varken TV eller de personer som sammanställt denna publikation har innehav (varken långa eller korta) i analyserat bolags emitterade finansiella instrument överstigande 0,5 % av det analyserade bolagets aktiekapital.
Analytikern som har sammanställt denna publikation äger inga aktier i bolaget.
Bonzun: VD-intervju med Bonnie Roupé
I samband med den pågående företrädesemissionen i Bonzun har vi fått en möjlighet att intervjua VD och grundare Bonnie Roupé. Bonnie är en internationellt uppmärksammad samhällsentreprenör som är kanske mest känd för inmarschen på den kinesiska marknaden år 2014 med den digitala barnmorskan Kexuema vilket sådde fröet för nuvarande Bonzun. Bonzun grundades år 2012 men adderade ytterligare en verksamhetsgren i samband med noteringen tillika “omvända förvärvet” av Papilly AB (publ.) mot slutet av 2021. Idag söker Bonzun kapital för den fortsatta marknadslanseringen av tjänsteutbudet. Integration och expansion står för dörren när Bonzun går för tung marknadssatsning och aggressiv tillväxt.
→ Ta del av teckningserbjudandet här:
↓ Intervjufrågor:
----------------------------------------
- Vilka andra bolag skulle du vilja likna Bonzun med?
- Ni beskriver Kou Dai Yun Yu (tidigare Kexuema) som en “goodwillapplikation”. Kan ni gå in lite mer på vad detta innebär, samt hur ni kommer använda Kou Dai Yun Yu för att stärka övriga verksamhetsgrenar?
- Vilka huvudsakliga möjligheter till synergier såg du vid fusionen med Papilly?
- Varför ska man investera i Bonzun?
- Vilka förhoppningar har du för första helåret 2022 på börsen med den nya Bonzun-strukturen?
- Vilken/vilka marknader kommer ni att prioritera under det kommande verksamhetsåret?
- Vilka huvudsakliga lärdomar tar du med dig från resan med Kou Dai Yun Yu till Bonzun ivf och Bonzun evolve?
- Vad är bakgrunden till Bonzuns tillkomst?
- Bonzun-aktien har haft en tuff utveckling sedan notering. Vilka huvudsakliga aspekter tror du att kapitalmarknaden underskattar?
----------------------------------------
1. Bonzun är ett unikt och ungt bolag på börsen med ett tydligt digitalt avtryck. Vilka andra bolag skulle du vilja likna Bonzun med?
Bonzun är ett rent SaaS-bolag (“Software as a Service”), vi har molnbaserade tjänster som säljs som en prenumerationsmodell. Jag vet att vi ofta jämförs med bolag inom digital hälsa men dessa är ofta tjänstebolag som inte är tekniktunga. De bolag som liknar Bonzun sett till skalbarhet och affärsmodell skulle jag säga är Zendesk och Chartmogul och om jag måste välja ett bolag inom digital hälsa skulle jag säga Athenahealth. Det globalt sett mest kända svenska SaaS-bolaget är Spotify men de verkar inom en helt annan industri.
2. Ni beskriver Kou Dai Yun Yu - lanserades år 2014 under namnet Kexuema - som en “goodwillapplikation”. Kan ni gå in lite mer på vad detta innebär, samt hur ni kommer använda Kou Dai Yun Yu för att stärka övriga verksamhetsgrenar?
Kou Dai Yun Yu är vår virtuella barnmorska i Kina. Vi upptäckte att mödravården inte är redo för en SaaS-modell men att vi kunde använda teknikplattformen till våra andra tjänster. Så när Bonzun gjorde en pivot till en mer nischad tjänst - IVF behandlingar - valde vi att även låta den ursprungliga tjänsten finnas kvar eftersom den har så stor impact. Det är tack vare den vi kan vara så snabbfotade och skalbara i vårt patientstöd då plattformen redan är genomtestad av miljontals användare i Kina och vi har lärt oss enormt mycket på den resan. Och vem vet, kanske blir mödravården redo i framtiden och då finns vi där som alternativ. I nuläget fungerar den som en dörröppnare för oss, utan den skulle vi inte finnas med i WHOs kataloger (“World Health Organization”) över teknikleverantörer de rekommenderar eller lyftas fram som goda exempel på digital hälsa. Och sen är det förstås en fördel att redan ha en närvaro i Kina sedan länge när det är dags att lansera vår IVF tjänst även i Kina.
3. Vilka huvudsakliga möjligheter till synergier såg du vid fusionen med Papilly?
Jag lät hela Bonzuns team genomgå Papillys program för minskad stress, eftersom vi är ett snabbväxande bolag så är personalens uthållighet A och O. Jag älskar programmet och såg potentialen i att göra Papillys tjänster till en helt renodlad SaaS-modell. Tidigare såldes stressprogrammet i liten skala tillsammans med föreläsningsserier och terapitimmar men vi såg vilket otroligt genomslag programmet kan få om man fokuserar på det digitala KBT-stödet enbart samt riktar in sig på en större företagsmarknad. Då kan all personal i ett företag genomgå programmet online och på så sätt få bukt på sina sjukskrivningar och höja produktiviteten. Vilket företag skulle inte vilja prenumerera på en sådan tjänst? Vårt arbete med Papillys stressprogram som numera heter Bonzun Evolve har framför allt skett med utgångspunkten att göra programmet mer skalbart och att sälja det som med en SaaS-modell till företag för att förebygga stress och bidra till ett hållbart arbets- och privatliv.
4. Varför ska man investera i Bonzun?
Vi har redan investerat över 25 000 timmar i utvecklingstid på vår mjukvara och lagt resurser på att bygga organisation. Användarna älskar vår produkt, vi har hittat vår affärsmodell så nu börjar vår tillväxtresa. Ett SaaS-bolag kan behöva en del utvecklingstid för att hitta rätt, men när det väl sitter så tar det fart. Att vi dessutom löser några av samhällets stora problem är ju dessutom en enorm bonus. Värdet av ett bolag kan ju också sägas vara summan av alla problem man löser.
5. Vilka förhoppningar har du för första helåret 2022 på börsen med den nya Bonzun-strukturen?
Min förhoppning för första helåret på börsen är att vi ska kunna visa marknaden hur snabbt det går att skala upp vår tjänst, hur bolagets ansträningingar ger många nya nöjda betalande kunder och hur lönsamt det är att driva ett SaaS-bolag när man väl har hittat rätt.
6. Ni har satt aggressiva tillväxtmål med målsättningen att bli en global ledare för tjänster inom digital hälsa, vilken/vilka marknader kommer ni att prioritera under det kommande verksamhetsåret? Samt varför just dessa?
Under 2022 kommer vi fokusera på USA, Kanada, England och Sverige men också se till att få ett fotfäste i Kina även för vår IVF tjänst. Anledningen till att vi börjar med dessa marknader är att vi ser en bra tillväxt där och då kommer vi skala upp desto mer. USA är ju en tillväxtmarknad vad gäller IVF, där genomförs fortfarande färre IVF behandlingar per capita än i Europa, endast 250 000 behandlingar per år och behandlingarna är dyra, de kostar i snitt 120 000 kr vilket kan jämföras med t ex Norden där en IVF behandling i snitt kostar 30 0000 kr.
7. Vilka huvudsakliga lärdomar tar du med dig från resan med Kou Dai Yun Yu till Bonzun ivf och Bonzun evolve?
Det vi framför allt har lärt oss av resan med Kou Dai Yun Yu är vad som krävs av ett globalt bolag. Hur man kan bortse från kulturella skillnader och hålla sig till likheterna bland annat genom att ta datadrivna beslut. När man som svensk entreprenör ska lansera en tjänst för kinesiska konsumenter går det inte att bara lita på sin magkänsla. Vi satsade på att testa tre nya saker i veckan under en period och sedan läsa av data och fokusera i större skala på det som fungerade. Vi har också lärt oss vad som krävs av en organisation för att fortsätta vara effektiv när man skalar upp sin användarbas. Allt ifrån integrerad kundtjänst med AI (“Artificiell Intelligens”) som lär sig svara på de mest basala frågorna så vi kan finnas där för våra användare, till att vara förutseende i teknikutvecklingen så att allt alltid fungerar. Och kanske det viktigaste, att alltid ta datadrivna beslut. Att ha en konsumenttjänst i Kina med miljontals användare gav oss enorma lärdomar, i allt från hur man bygger intuitiva tjänster till hur vi kan optimera vår marknadsföring.
8. Vad är bakgrunden till Bonzuns tillkomst?
Jag startade Bonzun för att jag ansåg att digital hälsa var underutvecklad, sjukvården hade inga verktyg för att ta sig an ny teknik och de teknikbolag som fanns fokuserade på underhållning och spel. Jag tyckte, och tycker fortfarande, att det behövs ett teknikbolag som är helt fokuserad på evidensbaserad pålitlig mjukvara. I min dröm är även offentlig sektor kund till Bonzun, men vi gräver där vi står och börjar med den privata sektorn som har en annan möjlighet till inköp av innovativ mjukvara.
9. Bonzun-aktien har haft en tuff utveckling sedan notering. Vilka huvudsakliga aspekter tror du att kapitalmarknaden underskattar?
Det har varit ett negativt sentiment generellt för teknik och tillväxtbolag under 2021, vilket medfört att många av dessa bolag, inte minst på amerikanska Nasdaq-börsen, sett kraftigt sjunkande aktiekurser. Jag tror man underskattar hur lång tid det kan ta för ett SaaS-bolag att bygga sin tjänst och hur fort det går att skala upp när man har hittat rätt. Vi lanserade ju en IVF tjänst precis innan pandemin när alla IVF behandlingar i hela världen pausades. Det är först nu som marknaden har öppnat upp och nu är vi helt redo att leverera en helt överlägsen teknisk lösning till våra kunder, IVF klinikerna. Under tiden har vi sålt tjänsten direkt till patienter men jag tror marknaden underskattar hur nära vi är ett genombrott.
→ Ta del av teckningserbjudandet här:
→ Läs den senaste analysen på Bonzun här:
----------------------------------------
Sammanfattning av Bonzuns Företrädesemission:
Teckningsperiod: 17 - 31 januari
Teckningskurs: 2,50 SEK per unit, motsvarande 1,25 SEK per aktie.
Aktieägare i Bonzun erhåller en (1) uniträtt per aktie som innehas på avstämningsdagen den 13 januari 2022.
Tre (3) uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit bestående av två (2) nyemitterade aktier och en (1) teckningsoption av serie 2022/2023:1
Handel med uniträtter sker på Nasdaq First North Growth Market under perioden 17 - 26 januari 2022.
----------------------------------------
Kort om Bonzun
Ordförande: Håkan Johansson
VD: Bonnie Roupé
CFO: Olof Hermelin
Lista: First North Growth Market
----------------------------------------
Bonzun är ett internationellt SaaS-bolag som är verksamma inom gränssnittet mellan HealthTech- och FemTech-sektorn. Bolagets övergripande affärsidé bygger på att samla och kanalisera evidensbaserad forskning för att förebygga ohälsa vilket konkretiseras i tjänsteportföljen Bonzun ivf, Bonzun evolve samt Kou Dai Yun Yu (tidigare Kexuema).
Bonzun ivf - applikation som fungerar som komplement till IVF-behandlingar för att öka sannolikheten för en positiv utgång
Bonzun evolve - digital tjänst för stresshantering, självledarskap och individuell utveckling
Kou Dai Yun Yu - digital barnmorska för gravida på den kinesiska marknaden
Bonzun ivf och evolve riktar in sig i första hand till B2B (IVF-kliniker och företag) och i andra hand till D2C (direkt till slutkonsumenten). Tjänsterna varierar något i sina affärsmodeller beroende på respektive marknadssegmentet men bägge har digitala skalfördelar med utgångspunkten att addera tilläggstjänster för att uppnå en god marginalutveckling. WHO-backade och prisvinnande Kou Dai Yun Yu beskrivs av Bonzun som en “goodwillapplikation” och kommer inte erhålla några resurser under kommande verksamhetsår. I stället är den internationellt erkända digitala barnmorskan tänkt att ge Bonzun en kunskapsbank samt skapa förutsättningar till synergier med övriga tjänster. I synnerhet vid ett förväntat marknadsinträde på den kinesiska marknaden.
IVF-marknaden växer för närvarande globalt med uppskattningsvis 6-7%. Mot bakgrund av den allt mer utbredda negativa fertilitetutvecklingen är det ett område som har förutsättningar att växa än snabbare i framtiden. Att stressprevention håller på att växa fram som en av de viktigaste frågorna inom sjukvården framgår om inte annat av sjukskrivningstalen inom detta område. Självledarskap och individuell utveckling är områden som också blir allt viktigare för att hantera.
Vi bedömer att Bonzun har en god position med det tidigare upparbetade varumärket Kou Dai Yun Yu vars konkurrensfördelar och upparbetade expertis nu kan användas på Papillys tidigare verksamhet evolve men framförallt Bonzun ivf.
Bonzun Aktie: Motiv och bakgrund till föreslagen nyemission
I oktober 2021 noterades Bonzun på First North Growth Market efter det omvända förvärvet av det noterade Papilly AB. Fusionen grundades på en värdering om 110 MSEK av Bonzun och 60 MSEK av Papilly. Bonzun inledde sin verksamhet år 2012. Företaget är mest uppmärksammat för den populära gravidappen Kou Dai Yun Yu och IVF-appen med nedladdningar i 95 länder - en tjänsteportfölj vilket nu även innefattar evolve från tidigare Papilly. För att stärka sin globala marknadsställning via bland annat ökade säljaktiviteter, fortsatta produktutvecklingen och öka rörelsekapitalet avser Bonzun nu in nytt kapital om ca 14,1 MSEK samt via teckningsoptioner vid en positiv kursutveckling ha möjlighet att ta in ytterligare medel.
Bonzun har haft en tuff inledning på börsen och tappat en substantiell mängd av börsvärdet i jämförelse med värderingen som uppskattades i samband med förvärvet samt det sammanslagna börsvärde om 90 MSEK som noterades vid stängning av Bonzun-aktiens första handelsdag. Den utbredda pessimismen från kapitalmarknaden är inte alltför ovanlig för förhoppningsbolag med bakgrund mot osäkerheten vid prognostiseringsarbetet även om vi är anser att börsnedgången varit lite väl i överkant sett till bolagets meriter samt den lilla tid den nya strukturen fått att bevisa sig. Bonzuns nuvarande värdering (pre-money) uppgår till ca 25 MSEK, vilket bygger på en aktiekurs om 1,48 SEK och utestående aktier om ca 16,9 miljoner.
Teckningskursen för en unit uppgår till 2,50 SEK. Denna unit ger rätt till två nyemitterade aktier samt en vidhängande teckningsoption som kan aktiveras under perioderna 12 - 26 september 2022 och 13 - 27 mars 2023. Teckningsoptionen ger rätt att teckna en ny aktie till ett inlösenpris om antingen (1) 70% av den volymvägda genomsnittskursen för aktien under perioderna 24 augusti – 7 september 2022 och 22 februari - 8 mars 2023, eller (2) ett max- och minimumpris om 4,50 SEK och 2,50 SEK per aktie respektive.
Vid fulltecknad emission ökar antalet aktier med ca 11,2 miljoner till ca 28,2 miljoner och likvida medel med ca 11,2 efter emissionskostnader. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna ökar antalet aktier ytterligare med maximalt 5,6 miljoner till 33,4 miljoner, vilket skulle motsvara en tillförsel av likvida medel om maximalt 25,4 MSEK.
Bonzun har erhållit emissionsgarantier om ca 14,1 MSEK, primärt från Dividend Sweden, BGL Management och Erik Penser Bank. Vidare finns det utestående teckningsförbindelser om ca 1,9 MSEK från VD Bonnie Roupé och Erik Mitteregger (via bolag) vilket innebär att 100% av emissionen är säkerställd.
Integration och expansion står för dörren
Bonzun befinner sig i en expansiv fas med den nyligen genomförda börsintroduktionen bakom sig. De stora vinsterna från samgåendet mellan Bonzun och Papilly kommer under 2022 förhoppningsvis att komma fram. Det gemensamma bolaget har kommunicerat ut en tung marknadssatsning med målsättningen att uppnå aggressiv tillväxt. I bakgrunden av den globala expansionen fortsätter omvandlingsarbetet av Papillys verksamhetsgren som drar fördel av såväl marknadsföring som integrering och IT-kompetenser inhouse.
Efter en framgångsrik emission har Bonzun resurser (likvida medel kommer uppgå till ca 13 MSEK) att på allvar vara med i det mycket expansiva området för digital rådgivning inom hälsa. Ett område som i spåren av pandemin fått sitt stora genombrott. Bonzuns portfölj av tjänster har möjlighet att lösa många av dagens utmaningar för en ny generation av människor uppvuxna i en digital tidsålder. Med Bonzuns skalbara affärsplaner för internationell expansion inom sina nischområden med värdeadderande tilläggstjänster finns förutsättningar att skapa ett mycket lönsamt bolag. Än så länge är Bonzuns omsättning förhållandevis liten (ca 600 TSEK under de tre första kvartalen förra året) men utvecklingen under framförallt det tredje kvartalet visar på en mycket snabb ökning av försäljningen. Stora utvecklingskostnader tynger också för närvarande bolagets verksamhet. Förlusten under de första nio månaderna förra året uppgick till ca 6,8 MSEK.
Bonzun VD och grundare Bonnie Roupé har varit avgörande för skapandet av bolaget och etablerande av dess marknadsställning. Hennes egna erfarenheter efter att ha drabbats av havandeskapsförgiftning ledde till en applikation som har hjälpt miljontals gravida på den kinesiska marknaden. Trots Bonzuns än så länge begränsade storlek har det ändå lett till att företaget har uppmärksammats av bland annat WHO, UNICEF, SIDA samt ett flertal affärstidningar. Bolaget backas upp av välkända affärsänglar såsom Fredrik Wester, Hellen Wohlin Lidgard och Erik Mitteregger.
Värderingen av framgångsrika företag inom digital hälsa är mycket höga och drar till sig mycket kapital från både svenska och internationella placerare. Det är bara att peka på nätläkaren Kry som i sin senaste finansieringsrunda tog in 2,65 MdSEK på en värdering av 17 MdSEK. När bolaget tog in kapital I början av 2020 låg värderingen på 9 MdSEK. Även andra företag som Doctrin och Doktor.se har varit mycket framgångsrika på mycket höga värderingar med omsättningar och resultat om ca [31,1 : - 61,8] och [547,5 : - 89,4] MSEK respektive för verksamhetsåret 2020.
Bonzun är fortfarande i vad som får betraktas som ett uppstartsskede men har genom Kou Dai Yun Yu redan fått internationell publicitet och lockat erfarna investerare till sig. Bonzun har med inriktingen mot IVF-behandlingar och stresshantering kommit in på två mycket starkt växande områden inom digital hälsa. Med ett börsvärde på enbart 25 MSEK och en stor kassa borde förutsättningarna vara mycket goda för att på ett par års sikt nå en helt annan värdering.
Ta del av teckningserbjudandet här: https://investor.bonzun.com/emissionen/
Sammanfattning av Bonzuns Företrädesemission:
Teckningsperiod: 17 - 31 januari
Teckningskurs: 2,50 SEK per unit, motsvarande 1,25 SEK per aktie.
Aktieägare i Bonzun erhåller en (1) uniträtt per aktie som innehas på avstämningsdagen den 13 januari 2022.
Tre (3) uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit bestående av två (2) nyemitterade aktier och en (1) teckningsoption av serie 2022/2023:1
Handel med uniträtter sker på Nasdaq First North Growth Market under perioden 17 - 26 januari 2022.
----------------------------------------
Kort om Bonzun
Ordförande: Håkan Johansson
VD: Bonnie Roupé
CFO: Olof Hermelin
Lista: First North Growth Market
----------------------------------------
Disclaimer
Denna publikation (nedan ”Publikationen”) har sammanställts av TradeVenueAB (nedan ”TV”) exklusivt för TV:s kunder. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser kan således inte garanteras. TV kan låta medarbetare från annan avdelning eller analyserat bolag (nedan ”bolaget”) läsa fakta eller serier av fakta för att få dessa verifierade. TV lämnar inte i förväg ut slutsatser eller omdömen i Publikationen. A°sikter som lämnats i Publikationen är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av Publikationen och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer att vara i enlighet med åsikter framförda i Publikationen.
Informationen i Publikationen ska inte uppfattas som en uppmaning eller råd att ingå transaktioner. Informationen tar inte sikte på enskilda mottagares kunskaper och erfarenheter av placeringar, ekonomiska situation eller investeringsmål. Informationen är därmed ingen personlig rekommendation eller ett investeringsråd.
TV frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på denna Publikation. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Placeringen kan öka eller minska i värde eller bli helt värdelös. Att en placeringhistoriskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden.
Den i Publikationen lämnade analysen har utförts i enlighet med villkoren för tjänsten ”IR-paketet” som TV utför åt analyserat bolag. TV erhåller ersättning för nämnda tjänst från det analyserade bolaget. TV betalar ersättning till den analytiker som har sammanställt Publikationen. Publikationen får inte spridas till eller göras tillgänglig för någon fysisk eller juridisk person i USA (med undantag av vadsom framgår av Rule15a –16, SecuritiesExchange Actof1934), Kanada eller något annat land som i lag fastställt begränsningar för spridning och tillgänglighet av materialets innehåll.
Varken TV eller de personer som sammanställt denna publikation har innehav (varken långa eller korta) i analyserat bolags emitterade finansiella instrument överstigande 0,5 % av det analyserade bolagets aktiekapital.
Analytikern som har sammanställt denna publikation äger inga aktier i bolaget.
H&D Wireless: analys inför företrädesemissionen
Om H&D Wireless:
Hitech & Development Wireless Sweden Holding AB (“H&D Wireless”) är ett svenskt teknikbolag vars fokus inom realtidspositionering (RTLS/ML) och IoT innebär att deras produkter är viktiga i övergången mot den smarta fabriken. Produktportföljen omfattar den hård- och mjukvara som appliceras på utrustning för att digitalisera värdekedjan genom att integrera informationsprocesser M2M. I nästa steg används och publiceras den genererade datan internt för att optimera både analysobjektet och annan anslutande verksamhet. H&D Wireless teknik inom IoT och automatisering fördelas över områdena hårdvara, uppkoppling och värdeadderande tjänster.
Bakgrund och motiv:
Styrelsen i H&D Wireless beslutade i slutet av december 2021 att genomföra en nyemission om ca 11,6 MSEK till följd av övergripande förändringar i H&D Wireless affärsmodell och organisation. H&D Wireless har sedan bolaget grundades år 2009 sålt över en miljon trådlösa produkter inom IoT och M2M men satsar nu på att komplettera tidigare hårdvara och moduler med egenutvecklad mjukvara och molntjänster. Målsättningen är att skala upp storleken på affärerna genom att erbjuda helhetsprojekt och SaaS-tjänster vilket innebär att H&D Wireless stegvis ska övergå till att verka som samarbetspartner med kundanpassade lösningar. Emissionslikviden avses användas för försäljnings och marknadsföring samt färdigställande av pilotprojekt och utveckling av mjukvaror.
Företrädesemissionen avses ske på en teckningskurs om 0,20 SEK per aktie som ökar antalet aktier till ca 232 miljoer. Erbjudandet inrymmer befintliga garantiförbindelser om ca 86% från en rad investerare såsom Dividend Sweden, Gerhard Dal, Selandia Capital med flera. Vidare har ledande befattningshavare inklusive nuvarande VD och grundare Per Bergsten gjort teckningsåtaganden, vilket ökar den garanterade andelen av emissionen till 91%. Teckningsperioden pågår mellan 10 januari - 24 januari 2022.
Med H&D Wireless nuvarande värdering (noterat på First North Growth Market) uppgår börsvärdet (pre-money) till ca 36 MSEK baserat på nuvarande antal aktier om ca 174 miljoner och en börskurs på 0,21 SEK.
Nystart för H&D Wireless
H&D Wireless har sedan noteringen år 2017 inte levt upp till marknadens förväntningar och förlorat en mycket stor andel av börsvärdet. Anledningen till nedgången och den utbredda pessimismen har varit en långdragen kommersialiseringsprocess där svårigheter att sälja sina produktlösningar har kantats av en svag kassa och upprepade nyemissioner. Aktiemarknaden har enligt vår mening som så ofta underskattat svårigheterna och tidsåtgången för att etablera sig på en marknad – även om den i sig utmärks av stark tillväxt. Det är också viktigt att poängtera att H&D Wireless under de senaste åren byggt upp samarbeten med stora väletablerade kunder som bland annat Avnet, Ericsson, Parker-Hannifin, Scania, Swegon, Volvo Cars och Volvo Penta och har nu ett gott nätverk i marknaden. Samarbeten som kan komma vara mycket viktiga i bolagets framtida utveckling.
Den pågående pandemin har avsevärt försvårat bolaget möjligheter att på ett effektivt sätt marknadsföra sina produkter och tjänster. Under årets första tre kvartal omsatte bolaget 9,4 MSEK med en rörelseförlust om 20,7 MSEK, vilket omsättningsmässigt var en betydande nedgång i förhållande till föregående år. Under kvartal 3 skedde dock en vändning där omsättningen återigen började förbättras och rörelseförlusten avsevärt krympte. Det visar enligt vår mening på den potential som finns när pandemins negativa effekter försvinner. Dessutom har bolaget sedan offentliggörandet av Q3-rapporten etablerat partnerskap och erhållit volymorder från NPX Semiconductors NV och Atlas Copco respektive.
Inför 2022 bedömer vi dock att den viktigaste drivkraften för H&D Wireless är den ompositionering som enligt ovan nu sker vilken möjliggör att bolaget kan ansvara för fullskalig implementering av produkterna hos kunderna. Vi bedömer inte bara att H&D Wireless kan erhålla betydligt högre marginaler på denna typ av order utan även att själva ordervärdet generellt kan stiga avsevärt. Den nyligen erhållna MoU från ett multinationellt företag är ett första tecken på att denna strategi börjar på effekt. Kapitalmarknaden reagerade positivt vid offentliggörandet av samarbetsavtalet med en kursrusning om ca 60%. I PM:et antyder H&D Wireless orderstorlekar om ca 20 MSEK i närtid och 200 MSEK över en tre till femårsperiod vilket med marginalantaganden om 15-20% hade inneburit ett signifikant värdetillägg sett till det nuvarande börsvärdet. Beskedet och avtal i denna miljonklass är linje med bolagets långsiktiga målsättning att komplettera modulförsäljningen och indikerar en stor potentiell uppsida i aktiekursen.
Med en nettolikvid om ca 10 MSEK efter avdrag för emissionskostnader samt existerande likvida medel om drygt 7 MSEK vid utgången av kvartal 3 finns förutsättningar att inte bara klara av förväntade förluster under några kvartal till, där ökade marknadsförings- och produktutvecklingskostnader kommer att tynga. Det finns även förutsättningar att klara av den ökning av rörelsekapitalbehovet som förväntas under 2022 till följd av omsättningsökningen.
Vi bedömer det som fullt realistiskt att H&D Wireless- inom något eller några kvartal - kassaflödesmässigt kommer att redovisa ett positivt resultat med den omsättningsutveckling som ligger i korten med den nya strategin och slutna avtal. Med en av oss förväntad omsättning under 2021 om 15 MSEK värderas varje försäljningskrona till under 3x, vilket är långt under snittet för de flesta bolag i denna bransch. Skulle försäljningen ta fart enligt ovan skulle inte bara värderingen i sig öka men troligtvis också den multipel som nuvarande värdering bygger på.
→ Klicka här eller på bilden nedan för att ta del av H&D Wireless teckningserbjudande:
Kort om H&D Wireless Sweden Holding AB
Ordförande: Christer Färegård
VD: Per Bergsten
Lista: Nasdaq First North Growth Market
----------------------------------------
Disclaimer
Denna publikation (nedan ”Publikationen”) har sammanställts av TradeVenue AB (nedan ”TV”) exklusivt för TV:s kunder. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser kan således inte garanteras. TV kan låta medarbetare från annan avdelning eller analyserat bolag (nedan ”bolaget”) läsa fakta eller serier av fakta för att få dessa verifierade. TV lämnar inte i förväg ut slutsatser eller omdömen i Publikationen. Åsikter som lämnats i Publikationen är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av Publikationen och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer att vara i enlighet med åsikter framförda i Publikationen.
Informationen i Publikationen ska inte uppfattas som en uppmaning eller råd att ingå transaktioner. Informationen tar inte sikte på enskilda mottagares kunskaper och erfarenheter av placeringar, ekonomiska situation eller investeringsmål. Informationen är därmed ingen personlig rekommendation eller ett investeringsråd.
TV frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på denna Publikation. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Placeringen kan öka eller minska i värde eller bli helt värdelös. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden.
Den i Publikationen lämnade analysen har utförts i enlighet med villkoren för tjänsten Emissionspaket som TV utför åt analyserat bolag. TV erhåller ersättning för nämnda tjänst från det analyserade bolaget. TV betalar ersättning till den analytiker som har sammanställt Publikationen.
Publikationen får inte spridas till eller göras tillgänglig för någon fysisk eller juridisk person i USA (med undantag av vad som framgår av Rule15a –16, SecuritiesExchange Actof1934), Kanada eller något annat land som i lag fastställt begränsningar för spridning och tillgänglighet av materialets innehåll.
Varken TV eller de personer som sammanställt denna publikation har innehav (varken långa eller korta) i analyserat bolags emitterade finansiella instrument överstigande 0,5 % av det analyserade bolagets aktiekapital.
Analytikern som har sammanställt denna publikation äger inga aktier i bolaget.