Aktieinkomster
Likes
786
Antal inlägg
1320
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
23 augusti

En dold utmaning för företagen i vår digitala värld

I dagens tekniska samhälle är det många företag som är helt beroende av att vi hittar just dem på internet när vi söker efter t.ex. en vara eller en tjänst. Ett företag kan vara överlägset bättre och billigare jämfört med sina konkurrenter men om de inte klarar av den tekniska utmaningen att fronta sig på internet så att kunderna hittar till dem så kommer kunderna i vilket fall gå till en av konkurrenterna och det är många företag som inte klarar av just den tekniska utmaningen. 

 

Vad är sökoptimering:

Sökoptimering eller SEO som man oftast säger handlar om just den tekniska utmaningen som jag pratade om här ovanför. SEO går ut på att just optimera hur bra och högt upp en webbsida visas och frontas i olika sökmotorer, som t.ex. Google. 

Tillvägagångsätten vid SEO kan vara alltifrån t.ex. köpta sökord, utplacerade länkar och artiklar med mycket mera men det hela handlar i stora drag om att ge websidan ett så högt värde som möjligt och på så sätt placera den högre upp bland sökresultaten. 

 

Bolag på börsen som påverkas:

Även om det här med SEO ses som ett nytt fenomen av många företag så är det väldigt många som påverkas av det, både medvetet och omedvetet. Ett väldigt tydligt exempel på ett bolag på den svenska börsen som måste jobba med just SEO för att överhuvudtaget överleva är Catena Media vars verksamhet går ut på att via egna webbsidor marknadsföra spelbolag med mera på internet.

Eftersom att det handlar om just spel på internet som t.ex. casino, poker och beting med mera så har Catena Media stått inför en större utmaning en många andra företag när det kommer till SEO. Det beror på att världens största sökmotor, Google är väldigt hårda med bland annat spelsajter men trots det har Catena Media lyckats väldigt bra via att använda sig t.ex. länkar och artiklar istället för köpt sökord. 

 

Case från verkligheten:

Om ni finner det här med sökoptimering intressant och vill veta mer om vilken sorts utmaning det här är för de flesta företag så kan jag varmt rekommendera att ni kollar in videon från analysfirman, Redeyes årliga gambling-seminarium här.

I videon medverkar bland annat en av grundarna till Catena Media samt en representant från företaget, Top Dog som är experter på just SEO. Tillsammans pratar de om både utmaningarna och möjligheterna på internet och vi får här en väldigt klar bild av vilken stor roll SEO faktiskt spelar, både för företag som Catena Media och andra bolag inom helt olika branscher.  

 

I sammarbete med Top Dog,
David

  

Taggar (blogg): 
20 juni 2016

Analys: ICA Gruppen- Kostsamt men framåt

I det senaste veckobrevet blev ICA Gruppen veckans företag och nu tänkte jag att det skulle passa bra att även dela med sig av den bolagsgenomgången här på bloggen. Om ni vill ha sådana här bolagstips med mycket mera löpande varje vecka så kan ni anmäla er till utskicken helt gratis här.

 

Den här veckans företag i veckobrevet blev alltså ICA Gruppen som vi både tycker står inför stora utmaningar och en väldigt intressant framtid och som dessutom värderas ganska så attraktivt just nu.

 

Renodlar:

För ett tag sedan meddelade ICA Gruppen att de har inlett en process där de ska renodla sin verksamhet och enbart satsa på kärnverksamheten som är dagligvaror och på saker som kan kopplas samman med den verksamheten. Det har redan nu medfört att ICA Gruppen är på väg att bli något mycket större än ”bara” den största dagligvarukedjan i Sverige.

I många ICA-butiker eller i alla fall i anslutning till dem kan man nu för tiden hitta alltifrån apoteksvaror (till stor del tack vare deras köp av Apotek Hjärtat) till heminredning (via deras köp av Hemtex) och även om många har varit skeptisk till den här utbyggnaden av affärsmodellen och affärsområdena så har den här något amerikanska modellen där man ska kunna handla allt på ett och samma ställe tagits emot väldigt bra så det kan helt klart vara sådana här satsningar som kommer kunna ta ICA Gruppen till nästa nivå på en annars ganska så trögväxande marknad.     

 

Effektivisering:

En annan sak som kommer kunna lyfta ICA Gruppen i längden är den pågående digitaliseringen av hela dagligvarumarkanden. Även om marknaden inte direkt växer bara för att människor börjar handla mat med mera på internet så medför det här i längden att ICA Gruppen kommer kunna effektivisera sina processer och dra ned på kostnaderna ganska så rejält och det här är en faktor som underskattas ganska så markant av marknaden.

Även om kampen på internet har hårdnat rejält bara under de senaste månaderna så har just ICA Gruppen här många fördelar. De har t.ex. en lång erfarenhet av verksamheter på internet och dessa kunskaper kan de nu använda sig av nu när även dagligvarudelen ska till internet på allvar.    

 

Tålamod krävs:

Man ska dock inte sticka under stollen med att det är väldigt långsiktiga processer som ICA Gruppen nu har inlett, både gällande renodlingen av verksamheten och digitaliseringen. Det kommer ta många år innan allt kan kopplas samman och flyta på lika bra som dagligvaruhandeln har gjort under alla år men det är också just det som gör att potentialen inom ICA gruppen stiger och i alla fall enligt oss är högre än hos t.ex. Axfood.

Dagens värdering känns som sagt också ganska så attraktiv och ICA Gruppen är ett sådant bolag som man ska passa på att köpa när det mer eller mindre ratas av marknaden. Om man har tålamod och kan hålla huvudet kallt så under en längre tid så kan det helt klart vara intressant att nu börja kolla på ICA Gruppen men tålamod är verkligen A och O här. Det har vi t.ex. klart och tydligt fått se idag när bolaget meddelade att de kommer sälja av inkClub med en förlust på ungefär 30 miljoner kronor. Men om man som vi tror på gruppen ur det längre perspektivet kan man under tiden ta del av direktavkastningen från utdelningarna på nästan 4 % varje år och bara det känns väldigt attraktivt.    

 

 

David 

7 juni 2016

Dagens snackis: En fullskalig e-handel för mat

Dagens snackis blev idag att dagligvaruföretaget Axfoods matvarukedja, Hemköp kommer lanserar en e-handel redan nu efter sommaren. Där ska kunderna kunna beställa varor samt färdigplanerade matkassar.

Axfood sa för några månader sedan att de skulle ta sig in på den digitala marknaden och att man hade inlett ett fåtal tester. Dessa tester såg då dock ganska så små ut så att en sådan här fullskalig lansering kom så pass fort blev verkligen en riktig snackis idag.

Nu blev även Axfood som börsbolag ett ännu mer intressant case på lång sikt, eller vad tycker ni?

 

Trevlig kväll!
David 

1 juni 2016

Veckans videoklipp: IT-entreprenören- Så funkar startup-scenen i Kina

Startups och Kina är två väldigt omtalade ord i ekonomikretsar just nu och har även varit det under en ganska så lång tid. Däremot skiljer de sig väldigt mycket åt ur det ekonomiska perspektivet just nu då startups nästan alltid förknippas med hög tillväxt och goda framtidsutsikter medan Kina just nu förknippas med problem och en minskad tillväxt m.m.

Men kanske kan de här två gå hand i hand och skapa en perfekt kombination och kanske är det just startups som kan få igång  tillväxten i Kina igen. Det får ni nu i veckans videoklipp här nedanför skapa er en egen uppfattning om för klippet som nästan är 6 minuter långt fokuserar på just startup-scenen i Kina.

 

 

Ha en fortsatt bra kväll!
David 

30 maj 2016

Lunchanalys, från veckobrevet: Oriflame- Nya marknader tar över

I det senaste veckobrevet som skickades ut igår blev Oriflame veckans företag och nu tänkte jag att det skulle passa bra att även dela med sig av den bolagsgenomgången här på bloggen. Oriflame blev ett lite annorlunda bolagstips som antagligen inte passar alla men om man är villig att ta lite högre risk, har tålamod och är långsiktig så är Oriflame ett riktigt intressant case och det pratar jag mer om här nedanför.  Om ni vill ha sådana här bolagstips med mycket mera löpande varje vecka (veckobrevet skickas ut varje söndag) så kan ni anmäla er till utskicken helt gratis här.

 

Oriflame belv alltså veckans företag i gårdagens veckobrev och det beror på att saker och ting börjar på allvar ordna upp sig för bolaget och även om riskerna fortfarande finns så tycker jag att det börjar bli dags att kolla lite extra på bolaget igen, ur ett långsiktigt perspektiv.

Oriflame ett internationellt kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Oriflame har ett produktutbud av svenska skönhetsprodukter och försäljningen sker via olika typer av återförsäljare och ombud samt nu även online via deras senaste internet-satsning som är igång i nästan samtliga länder.

 

Problemområden löses av av nya tillväxtregioner:

Ryssland har länge varit Oriflames absolut störst marknad och de stora problem som tyngt landet under de senaste åren har även smittat av sig på Oriflame. Alltifrån negativa valutaeffekter och sanktioner mot Ryssland till en minskad säljkår och färre franchisetagare har stört Oriflames utveckling men nu har man på allvar börjat kunna se en vändning.

Nu börjar nämligen tillväxtmarknaderna i framförallt Asien att ta över över inom Oriflame då tillväxten där ligger på nästan 30 % på årsbasis. Så även om Ryssland fortfarande är en väldigt stor marknad för bolaget så är det faktorer som då t.ex. Asien som gör att Oriflame mer intressant och som återigen får upp potentialen på attraktiva nivåer.

 

En unik affärsmodell:

Oriflame har även en väl etablerad och framtagen affärsmodell som gör att de kan växa både väldigt mycket och relativt snabbt men ändå hålla nere kostnaderna. Att det är t.ex. privata säljare och franchisetagare som sköter den större delen av etableringen och då just försäljningen medför att Oriflame kan kontrollera riskerna till en väldigt hög grad, i alla fall när det kommer till etableringar på nya marknader.   

En extra intressant detalj med själva verksamheten och affärsmodellen är även Oriflames senaste satsningar online. De har insett vilka möjligheter som finns på internet och nu finns de som sagt även online på de flesta marknader som de är verksamma på. Vad dessa satsningar kan ge har vi inte börjat fått se än då de är väldigt nya men det ska bli väldigt intressant att ta del av även den utvecklingen i längden för om ni frågar mig så har de även byggt upp sin internetverksamhet riktigt bra och snyggt.    

 

Allt är långt ifrån klart:

Det finns som sagt fortfarande en hel del risker kvar inom Oriflame och det handlar bland annat om att problemen i Ryssland är långtifrån lösta även om det ser bättre ut just nu i dagens läge samt att Oriflames globala verksamheter kan få ta emot rejäla smällar av de så kallade valutaeffekterna och det har blivit en ännu större riskfaktor nu under den senaste tiden när världens valutor tenderar att röra betydligt mer på sig än vad de har gjort tidigare.

Sedan har även en ny utmaning dykt upp för bolaget och den handlar om att locka till sig säljare och franchisetagare och få dem att vilja stanna kvar och fortsätta sälja. Den trenden har varit sådär i flera regioner den senaste tiden och det är antagligen den faktorn som man bör hålla mest koll på då den är hela grunden för Oriflames verksamhet och affärsmodell.

Sammanfattningsvis så är antagligen riskerna en aning större i Oriflame än vad de är i andra liknande bolag som är ungefär lika stora. Men samtidigt så anser vi att potentialen också är desto högre för etableringar på nya marknader, produktutvecklingen och t.ex. satsningarna online m.m. har potential att på allvar börja ta Oriflame in i en nya era så för den långsiktige investerare som vågar ta lite högre risk och har bra tålamod är Oriflame helt klart ett intressant alternativ.

Även om bolagets aktie har stigit med över 40 % i år så känns den inte övervärderad ur det längre perspektivet. En detalj som är värd att tillägga är dock att ryska myndigheter nyligen gjorde en razzia i Oriflames lokaler i Ryssland och innan vi på marknaden har fått mer konkreta detaljer kring det kan det vara bra att avvakta med en investering men man kan helt klart placera bolaget på sin bevakningslista redan nu.    

 

 

Trevlig lunch!
David   

Taggar (blogg): 
23 maj 2016

Lunchanalys, från veckobrevet: Byggmax Group- nya satsningar har underskattats

I  det senaste veckobrevet som skickades ut igår blev Byggmax veckans företag och nu tänkte jag att det skulle passa bra att även dela med sig av den bolagsgenomgången här. Om ni vill ha sådana här bolagstips med mycket mera löpande varje vecka (veckobrevet skickas ut varje söndag) så kan ni anmäla er till utskicken helt gratis här.

 

Byggmax som är en byggvaruhandelskedja med inriktning mot gör-det-själv-marknaden. Företaget är en lågprisleverantör med ett begränsat sortiment på från ett fåtal leverantörer. Byggmax har över 100 varhus i Norden.

 

Nya intressanta satsningar:

Under det senaste året har Byggmax mer på allvar visat att de både vill och kan utvecklas. Det har de gjort via många och ganska så omfattande satsningar på internet och e-handeln. Det har t.ex. tagit sin grundverksamhet till internet mer på allvar, förvärvat andra e-handelsbolag inom branschen och växt på så vis samt även lanserat en rad olika digitala lösningar som ger kunderna i princip allt det man behöver nu även på internet.

Dessa satsningar har än så länge kostat väldigt mycket pengar, inte riktigt kommit igång och har därför underskattats och ibland till och med sågats av marknaden. Men om man gör en mer långsiktig bedömning så är det här satsningar som ligger helt rätt i tiden och som även kan ta Byggmax till en helt annan nivå och därför måste man återigen börja se på dem som ett utvecklingsbolag som man måste ge tid.  

 

Marknadsrisken finns:

Renoverings- och bygg-själv-hysterin har exploderat under de senaste åren och det är just därför som Byggmax har kunnat skörda sina framgångar. Om tiderna blir sämre så finns det alltid en ganska så stor risk att försäljningen dalar men det är en risk som finns i alla sådana här typer av bolag som är riktade mot konsumtion.

Via Byggmax kan man dock löpande få en bra direktavkastning på mellan 3-4 % och det är ganska så unikt i ett sådant här bolag som ändå har potential att växa markant under de kommande åren. Därför känns den risk/rewarden väldigt attraktiv, speciellt med tanke på att Byggmax är på väg att bygga någonting unikt inom sin bransch på internet.

 

Ett bra läge:

På grund av bland annat de senaste satsningarna som Byggmax har gjort och att de på kort sikt har och kommer belasta resultaten en aning så har marknaden tryckt ner aktien med över 25 % i år. Det medför att dagens läge känns som ett uppenbart tillfälle att ta en position i bolaget men bara om man tror på bolagets nya satsningar och är beredd att ge dem tid att på allvar förverkliga dem.

 

 

Trevlig lunch!
David 

Taggar (blogg): 
14 maj 2016

Axfood eller ICA Gruppen? Valet kan bli viktigare än någonsin...

Dagligvarumarkanden i Sverige har sett ungefär likadan ut under en väldigt lång tid. Det gäller både aktörerna och deras marknadsandelar m.m. men nu är någonting stort på allvar på gång att ske på den här annars väldigt klassiska marknaden.

 

Internet tar över:

Den stora förändring som är på gång på dagligvarumarkanden är såklart att flytten från de gamla klassiska matbutikerna till internet är i full gång. Marknaden för dagligvaror på internet växer med ungefär 30-40 % i årstakt och än finns det mycket att hämta då sådana här verksamheter idag bara utgöra några fåtal procent av den totala dagligvarumarkanden.

Även om hela dagligvarumarkanden aldrig kommer att flytta till internet helt och hållet så tror jag att fördelningen med tiden kommer vara väldigt annorlunda än vad den är idag. På lång sikt tror jag faktiskt att de här typen av handel och konsumtion kan komma att ske till över 50 % på internet, kanske till och med en bra bit mer och då ser man tydligt den enorma potentialen då dagens siffra som sagt bara är några ynka procent.

Vissa hävdar att de inte kommer bli någon skillnad för dagligvarukedjorna då kundantalet fortfarande kommer vara detsamma och att marknaden egentligen inte växer bara för att de flyttar ut på internet. Där anser jag att man gör en stor felbedömning, för även om man har rätt gällande kundantalet så kommer internet och digitaliseringen av den här typen av försäljning och konsumtion kunna medföra att aktörerna kan genomföra en rad effektiviseringar och besparingar och det är där jag anser att den stora potentialen för aktörer som t.ex. ICA Gruppen och Axfood finns.

Vi har redan nu fått se hur lönsam digitaliseringen kan vara för många branscher om man agerar rätt från början och ger satsningarna tid. Men vi har också fått se hur den kan orsaka stora problem, som t.ex. inom banksektorn där de svenska bankerna nu sitter på enorma IT-satsningar för flera miljarder som nu håller på att bli föråldrade och nu blir de omsprungna av mindre aktörer, i alla fall på den digitala fronten. Allt behöver alltså inte bara vara frid och fröjd med digitaliseringen och det är en viktigt detalj att tänka på, inte minst gällande just t.ex. ICA Gruppen om Axfood som fortfarande är inne i ett ganska så tidigt skede av dessa processer.        

 

Både Axfood och ICA gruppen satsar nu:

Om vi kollar på ICA Gruppen och Axfood som är de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige så har båda inte varit lika positivt inställda till internet. ICA Gruppen har däremot redan från början sagt att de ska bli störst även på internet men Axfood har varit lite mer tillbakadragna och i princip sagt att deras verksamhet fungerar bra som den är.

ICA Gruppen har i dagens läge redan kommit en bit på vägen och idag kan man handla på nätet från strax under 200 ICA-butiker vilken kan jämföras med den kompletta skaran som består av över 1 300 butiker.

Mot förmodan har nu även Axfood vi Willys-butikerna tagit sig online, vilket man som sagt inte trodde för inte alls så länge sedan. Men nu har bolaget tvärvänt och säger istället att de vill finnas där deras kunder finns vilket låter väldigt logiskt. Willys satsning är dock lite mer blygsam och omfattar idag endast cirka tre butiker fördelat på Stockholm och Göteborg men om dessa tester som man ändå får se det som blir lyckade så är det inte en alltför vild gissning att Willys kommer att skala upp det hela ganska så snabbt.

Just nu kan vi alltså se mer och mer konkreta satsningar från de två jättarna i Sverige och det tycker jag bådar väldigt gott för oss investerare.

 

Vem blir vinnaren?

Den stora frågan som nu då har dykt upp är vem av dessa två aktörer som kommer bli den riktigt stora vinnaren? Det är väldigt svårt att svara på och till och med att spekulera om. Det man kan se är att ICA Gruppen kanske har snäppet bättre kompetens kring sådana här processer samt även viljan till att göra förvärv på ett annat sätt en vad Axfood har.

Men det finns även en hel del frågetecken inom ICA Gruppen och det är att själva butikerna drivs av enskilda handlare som själva får bestämma om det vill vara med på den här online-satsningen eller inte. Det kan rent teoretiskt skapa en hel del tillväxtproblem för ICA på internet framöver, i alla fall om det skulle visa sig att många handlare väljer att tacka nej.

Även Axfood kommer med stor sannolikhet att stöta på problem och ett som vi antagligen kan se redan nu är att de i början inte visade någon vilja alls till att finas på internet till att nu mer eller mindre tvingas in på marknaden. Sådana satsningar brukar oftast vara väldigt riskabla och dessutom ska heller inte faktorn att de nu ligger en bra bit efter de andra aktörerna underskattas.

 

Det går att hedga sig:

Möjligheterna på den här relativt nya marknaden är alltså enorma med tanke på att dagligvaruhandeln på internet som sagt bara består av några ynka procent av den totala marknaden, rättare sagt till och med enbart 1,7-1,9 %. Men även om möjligheterna är stora så finns det även en hel del frågetecken om man kollar på de stora aktörerna som t.ex. ICA Gruppen och Axfood. Frågar ni mig så är det dock just dessa bolag som jag tror kommer ta över även den här marknaden i längden, om inte på egen hand så via olika förvärv av mindre aktörer. Av just den anledningen har jag valt att på ett sätt hedga mig så att jag inte behöver försöka välja ut den vinnande aktören redan nu. Jag har nämligen investerat i både via min utdelningsportfölj och ur ett långsiktigt perspektiv för jag tror att även om de blir de stora vinnarna eller inte så kommer internet bli det fenomen som tar dessa bolag till en helt ny nivå och in i en ny era och den resan vill jag vara med på.

Sedan får man heller inte glömma bort att det som sagt finns andra intressanta och mindre aktörer på marknaden. På börsen i Sverige är ett alternativ bolaget MATSE som bland annat driver Mat.se och även där är det mycket som pekar åt rätt håll. Jag tror dock som sagt att de stora jättarna kommer börja köpa upp de här mindre bolagen men det återstår som sagt att se.

 

Jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med att vara exponerad mot den här snabbväxande marknaden både via ICA Gruppen och Axfood. Hur ser ni på det och hur ser er exponering ut?

 

 

Trevlig lördagskväll!
David 

Taggar (blogg): 
12 april 2016

Lunchanalys: Matse, en uppköpskandidat om någon börjar agera…

Företaget Matse Holding som driver Mat.se, Kokaihop.se, Spisa.nu och Cold Cargo har under den senaste tiden jobbat på nästan helt i det tysta och det begränsade intresset för aktien tror jag beror på att det inte riktigt har funnits eller ser ut att finnas några ordentliga triggers för bolaget och aktien inom den närmsta tiden.

Trots det lilla intresset för Matse Holding så har de visat upp en ganska så bra omsättningsökning och förra året låg den på ungefär 50 %. Omsättningen låg under år 2015 på ungefär mellan 60-70 miljoner kronor och det kan t.ex. jämföras med hela Matse Holdings börsvärde som ligger på cirka 170 miljoner kronor. Tillväxten ser även ut att kunna fortsätta att växa då Matse Holding både växer rent geografiskt i Sverige och via nya tjänster och idéer så överlag ser framtiden väldigt ljus ut för Matse Holding.  

En sak som jag ser som extra intressant hos just Matse Holding är möjligheterna kring ett eventuellt uppköp. Så som jag ser det så finns det flera aktörer på marknaden som kan tänka sig att köpa upp hela Matse Holding. Företaget har idag en fungerande verksamhet i flera storstäder som många skulle kunna dra nytta av, bygga vidare på och implementera i sin egen befintliga verksamhet. Via att köpa Matse Holding och även andra liknande bolag på marknaden kan köparen spara mycket tid och pengar för verksamheten är i dagens läge som sagt i fullgång och helt fungerande och det brukar värderas ganska så högt värderat hos eventuella köpare. Ett sådant här eventuellt uppköp av Matse Holding kan jämföras en hel del med försäljningen av Linas Matkasse som ägde rum för inte allt så länge sedan och där både Axfood och ICA Gruppen var inblandade men som till slut hoppade av budgivningen.  

Jag skulle vilja se mer att aktörer som just t.ex. Ica Gruppen och Axfood började ”dammsuga” marknaden på sådana här mindre bolag redan nu i dagens läge när man kan få till bra uppköps-priser. Matse Holding är idag värt ungefär 170 miljoner kronor på börsen och om man lägger på en liten premie på det så borde det kunna bli ett väldigt attraktivt köp för t.ex. de aktörer som jag nämnde här ovanför. Det finns idag ganska gott om sådana här lite mindre bolag inom branschen för mat på internet i Sverige men det läget kan antagligen förändras snabbt då det finns många som vill vara med i kampen på lång sikt. Jag tror bara att det är en tidsfråga innan uppköp efter uppköp blir aktuellt gällande sådana här bolag i Sverige och om då t.ex. Ica Gruppen och Axfood skulle vänta tills det börjar ta fart så kan det antagligen vara för sent.

Via min utdelningsportfölj äger jag både Ica Gruppen och Axfood och jag skulle faktiskt vilja se att de båda ”steppar” upp lite gällande det här och verkligen tar tag i sina avdelningar för mat på internet innan det är försent och för dyrt. Dessutom håller jag på att snegla på just Matse Holding men det via mitt företagas investeringsportfölj så vem vet, jag kanske blir exponerad mot Matse Holding på flera sätt framöver.

 

Har ni några intressanta tankar eller åsikter om Matse Holding?

 
David     

 

Taggar (blogg): 
8 april 2016

Vem vinner kampen om den nya dagligvarumarknaden?

 

Marknaden för dagligvaruhandeln har sett ungefär likadan ut under en väldigt lång tid men nu håller internet på att bidra till en ganska stor förändring. Antalet personer som handlar t.ex. mat på internet ökar hela tiden och det är en sektor inom e-handeln som fortfarande är relativt ny och där det fortfarande går att plocka åt sig marknadsandelar.

ICA Gruppen har varit väldigt tydliga med att de kommer att satsa även på den här marknaden och de har visat att de vill plocka åt sig en så stor marknadsandel som möjligt.

Däremot har konkurrenten Axfood haft en lite mer annorlunda inställning till den nya marknaden på internet. Även om de också har visat att de kommer satsa på mat på internet så  tror de att det kommer vara svårt att uppnå lönsamhet i en sådan verksamhet och speciellt utanför storstäderna.

Den stora frågan är om kampen mellan ICA Gruppen och Axfood kommer att fortsätta på samma sätt på den här nya marknaden? Jag tror att så kommer bli fallet men den kommer nog ske mer i tysthet. Just arbetet med dessa ny etableringar sker överlag väldigt mycket i skymundan från både ICA Gruppens och Axfoods sida och det är i dagens läge väldigt svårt att bedöma både hur långt de kommit och hur konkurrensen verkligen ser ut. 

Jag har i alla fall både ICA Gruppen och Axfood i min utdelningsportfölj och jag är spänd inför bådas kommande satsning online. Om jag skulle gissa på vilken aktör som kommer ta sig framåt mest inom de närmsta åren efter den information som vi har tillgång till idag så tror jag att ICA Gruppen ganska så snart kommer springa ifrån. Det kan man t.ex. få fram via att Axfood:s VD sa ”att i en sådan ny verksamhet på internet måste man skjuta in massa pengar, vår verksamhet klarar sig bra utan det och generar vinster år efter år”. Det ligger helt klart någonting i det han säger men för att växa så måste man vilja och våga investera pengar. Men Axfood har faktiskt varit ett företag som under många år varit tydliga med att snabb tillväxt och snabba vinster inte är någonting för dem och det får man acceptera, annars bör man inte vara aktieägare i bolaget.

 

Vad tror ni om mat på internet under de kommande åren och ur just ICA Gruppens och Axfoods perspektiv?

 

David

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (143)
Sep (11)

Taggar