Aktieinkomster
Likes
786
Antal inlägg
1315
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Bolagsgenomgång: Wifog- nytänkande på hög nivå

Jag har nyligen kollat på det spännande och intressanta bolaget, Wifog samt även haft turen att ställa några relevanta frågor direkt till bolagets vd, Peter Håkansson. Här nedanför hittar ni både bolagsgenomgången och intervjun och det vore även väldigt roligt att höra vad ni har att säga om bolaget så släng gärna iväg en kommentar med era tankar här nedanför.

 

Wifog affärsidé:  

Wifogs affärsidé går ut på att erbjuda annonsfinansierade tjänster som t.ex. mobilsurf, telefoni, SMS-tjänster och möjligheterna till att köpa alltifrån biobiljetter till glass och olika presentkort med mera. Hela modellen fungerar så att kunderna tjänar in poäng via att ta del av annonser och poängen kan sedan användas till att finanserna några av de ovanstående sakerna.

En intressant detalj i hela Wifogs affärsidé är att man i realtid kan följa sitt poängsaldo och på så sätt väldigt enkelt se hur möjligheterna ser ut just för stunden gällande t.ex. mobilsurf eller någonting annat. Det hela förklaras väldigt enkelt i videoklippet här nedanför och i alla fall jag tycker att det här är en riktigt intressant affärsidé som har potential att ta alltifrån hela telekombranschen till shoppingindustrin in i en nya era för även om branscherna ligger långt fram redan idag så var det ett bra tag sedan det kom in någonting riktigt nytt och nytänkande och sådant behövs alltid.      

 

 

Snabbfakta om Wifog:  

  • Cirka 65 miljoner i börsvärde
  • Aktien har stigit med nästan 45 % i år
  • Aktien handlas på Nasdaq First North i Sverige
  • Wifogs tjänster är unika på den svenska marknaden
  • Wifog håller just nu på att positionera sig för att bemöta efterfrågan på marknaden för mobilannonsering via t.ex. nya tjänster med mera

 

Intervju med Wifogs vd, Peter Håkansson: 

 

Wifogs affärsidé innehåller mycket nytänkande hur kläcktes idén från första början?

Embryot var en utvecklad och modern version av gamla ”Gratis-tel” och ”FreePhone” där man blev avbruten av reklaminslag under, innan och efter samtal. Det var i längden outhärdligt ur ett användarperspektiv, men konceptet ”sponsored data” likväl som ”sponsored media” är väldigt tilltalande och med smarphones kan man göra användarupplevelsen hur bra som helst.
 

Hur tycker du att det här nya alternativet när det kommer till tele-abonnemang har tagits emot av marknaden?
  
Mitt väldigt ärliga svar är att vår incitaments-, aktivitets-, lojalistsplattform är suverän och de flesta som använder den gör vågen. Vår operatörstjänst har inte hållit måttet däremot. Därför slöt vi avtal med Tele2 så att Comviqs och Tele2s användarbas kan använda Wifogs plattform och bli av med sina räkningar. Vi fasar samtidigt ut Wifog Mobile och inriktar oss på det vi är bäst på och överlåter med varm hand operatörskapet åt de etablerade aktörerna.
 

Hur ser ni på konkurrensen? Är de ”klassiska” telekomföretagen era största konkurrenter?

Tvärt om faktiskt! Operatörerna är våra bästa vänner. Vårt avtal med Tele2 är det första i en serie av liknande avtal som vi räknar med att sluta.
Vi behöver volym för att kunna skapa värden för användarna och för våra partners – för e-handlare och återförsäljare, för annonsörer, för de som köper data och användarundersökningar och för andra partners. Operatörerna har stora användarbaser men ofta ganska lågt kundengagemang. Vi kan aktivera och engagera deras användare och därmed bidra med värden för konsumenterna, för operatörerna och för oss själva.

Vi har flera roller och har därför flera konkurrenter. Alla som säljer reklamytor tävlar ju om samma reklamkaka, alla som tillhandahåller marknadsundersökningar och testpaneler och databaserade analysunderlag erbjuder något som kan liknas vid vad vi tillhandahåller, liksom alla de som genererar leads och avslut mot kommission för on- och off-linehandel.  Men konkurrens är bra!

 

Hur snabbt tror du att marknaden vänjer sig vid sådana här nya alternativ och vad satsar ni på för tillväxt?
 
Vi märker ett snabbt ökande intresse, inte minst från operatörshåll runt om i världen och gammelmedias problem leder till behov av nya kanaler. Dessutom kan vi erbjuda något som är helt och hållet är på konsumentens villkor och nytta. Alla vi vanliga människor får tillgång till vårt eget konsumentvärde vid vardagliga aktiviteter – om och när vi vill. Det känns fräscht och ligger i tiden.

Det dyker ju upp liknande initiativ på olika håll vilket ju bekräftar den bilden. Ett exempel är Australiensiska Unlockd, som tillhandahåller en teknik för mobil annonsering – vilket ju är ett av våra intäktsben, fick just in Murdoch som ägare och har fått fin uppmärksamhet runt om i världen. Jag tror och hoppas att fler och kanske lite mer sofistikerade lösningar än just Unlockd.

Vi är rustade för snabb tillväxt på nya marknader och har stor nytta av de skalfördelar en stor samlad användarbas ger vad gäller teknikutveckling och partneravtal.
Ju fler vi är, desto bättre förmåga att tjäna pengar har vi och desto mindre kostnad per användare...

 

Vad är ert nästa stora steg om vi både kollar på den närmsta tiden och ungefär 5 år framåt?

Tillväxt, tillväxt, tillväxt! Nya marknader, utökad funktionalitet och förbättrad användarnytta eller fler sätt för våra användare att tjäna pengar, fler bra sätt att göra av med dem på och fler människor som gör det.

 

Jag vill nu slutligen rikta ett stort tack till Wifog och deras vd, Peter Håkansson för att de och han ville ställa upp och svara på dessa frågor så att den här intressanta bolagsgenomgången kunde bli komplett. Som sagt så vore det väldigt roligt att fortsätta prata om och diskutera Wifog i kommentarsfältet här nedanför så var inte blyga nu.   

 

David 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
buyandhold's picture
2
15
2
0
buyandhold

Det låter som ett väldigt spännande bolag. Jag ska titta närmare på det. Skulle även vilja testa tjänsten och se hur mycket poäng man kan få och hur mycket pengar man kan spara. Är det en app eller hur kommer man igång enklast?

Sternlicht's picture
13
20
1
0
Sternlicht

Tack för inlägget, ser väldigt spännande ut. Samarbeterna med tele2 och Aon kan ju lyfta bolaget helt enormt. Jag såg att många i ledningen har köpt deras konvertibel. Är det någon som är insatt hur den fungerar och om det är en attraktivare investering än aktien?

zlaskarn's picture
239
359
24
1
zlaskarn

Sternlicht: Tack för inlägget, ser väldigt spännande ut. Samarbeterna med tele2 och Aon kan ju lyfta bolaget helt enormt. Jag såg att många i ledningen har köpt deras konvertibel. Är det någon som är insatt hur den fungerar och om det är en attraktivare investering än aktien?

 

Som jag förstår det funkar både webb och app.

Väl genomarbetad genomgång, bra jobbat!

Sternlicht's picture
13
20
1
0
Sternlicht

Någon som har uppmärksammat dagens kvartalsrapport? stark tillväxt och spännande vd ord, se nedan

 

VD har ordet
Q2 är Wifogs mest spännande kvartal någonsin! Vårt hårda arbete med att vässa kunderbjudandet och funktionerna på plattformen har burit frukt både i form av viktiga nyckeltal såsom ARPU (average revenue per user) som flerdubblats och fortsatt stiger och stigande positiv bruttomarginal och i form av att etablerade aktörer som Tele2 och AON valt att knyta samarbetsavtal med Wifog.

Vi vet nu att vår affärsmodell håller. Den tekniska plattformen är stabil och erbjudandet till kunder och affärspartners är riktigt starkt och än bättre kommer det att bli. Nya funktioner och förbättringar ligger i pipeline eller är under utveckling.

Fler bra sätt att tjäna poäng och fler intressanta sätt att göra av med dem på! Biobiljetter och presentkort har tagits emot med öppna armar och på en månad bidrog över 3 000 Wifog-användare till Barncancerfondens strävan att avskaffa barncancer.

I september kommer Comviqs kontant-kortskunder att kunna banta eller helt täcka sina mobilkostnader med hjälp av Wifog som ett första led i samarbetet med Tele2. Jättekul!!!

Vår viktigaste uppgift nu är att öka användarskaran. Strategin för den saken bygger mycket på tillväxt genom partnerskap. Tele2's och AON's kunder kommer snart att kunna dra nytta av Wifogs plattform och med bara en bråkdel av dem ombord så kan vi visa positivt kassaflöde och därefter göra en efterlängtad vinst.

På tal om användare så bjöd en av Sydostasiens största mobiltelefon-operatörer, med över 100 miljoner användare, in oss att vara med i en RFI (request for information). Första fasen avlöpte väl och vi har nu lämnat in ett konkret anbud i konkurrens med två andra aktörer. Operatören har enligt egen uppgift 40 miljoner användare i sin befintliga reklamplattform och vill nu byta ut den mot en lösning med mer kvalificerad funktionalitet och kapacitet. Uppdraget omfattar licensiering av vår plattform och till det drift, underhåll och utveckling.

Även om vi "bara" är en av tre kvar i processen så är det väldigt hedrande och ett viktigt kvitto på att vår produkt är eftertraktad.

Vad avser övrig expansion så har vi fortsatt väldigt aktiv och positiv dialog och konkreta diskussioner på ett antal marknader och räknar med att komma i mål på någon marknad redan under Q4 eller Q1 nästa år.

Time to market har reducerats väsentligt eftersom vi byggt en central plattform i vilken vi enklare kan göra lokala anpassningar för språk, valuta och APIer med lokala innehållsleverantörer och partners. I princip betyder det att vi kan lansera en ny marknad 8-12 veckor efter att beslut fattats. 

Vi står alltså redo att kunna växa till nya geografier och möta nya människor och marknader med hög fart och till rimliga kostnader.

Vi som arbetar på Wifog ser framtiden an med stor tillförsikt och räknar med att kunna glädja aktieägare, kunder och partners med resultatet av våra ansträngningar.

Tack för ett fantastiskt kvartal och full fart framåt!

Sternlicht's picture
13
20
1
0
Sternlicht

Någon som har uppmärksammat dagens kvartalsrapport? stark tillväxt och spännande vd ord, se nedan

 

VD har ordet
Q2 är Wifogs mest spännande kvartal någonsin! Vårt hårda arbete med att vässa kunderbjudandet och funktionerna på plattformen har burit frukt både i form av viktiga nyckeltal såsom ARPU (average revenue per user) som flerdubblats och fortsatt stiger och stigande positiv bruttomarginal och i form av att etablerade aktörer som Tele2 och AON valt att knyta samarbetsavtal med Wifog.

Vi vet nu att vår affärsmodell håller. Den tekniska plattformen är stabil och erbjudandet till kunder och affärspartners är riktigt starkt och än bättre kommer det att bli. Nya funktioner och förbättringar ligger i pipeline eller är under utveckling.

Fler bra sätt att tjäna poäng och fler intressanta sätt att göra av med dem på! Biobiljetter och presentkort har tagits emot med öppna armar och på en månad bidrog över 3 000 Wifog-användare till Barncancerfondens strävan att avskaffa barncancer.

I september kommer Comviqs kontant-kortskunder att kunna banta eller helt täcka sina mobilkostnader med hjälp av Wifog som ett första led i samarbetet med Tele2. Jättekul!!!

Vår viktigaste uppgift nu är att öka användarskaran. Strategin för den saken bygger mycket på tillväxt genom partnerskap. Tele2's och AON's kunder kommer snart att kunna dra nytta av Wifogs plattform och med bara en bråkdel av dem ombord så kan vi visa positivt kassaflöde och därefter göra en efterlängtad vinst.

På tal om användare så bjöd en av Sydostasiens största mobiltelefon-operatörer, med över 100 miljoner användare, in oss att vara med i en RFI (request for information). Första fasen avlöpte väl och vi har nu lämnat in ett konkret anbud i konkurrens med två andra aktörer. Operatören har enligt egen uppgift 40 miljoner användare i sin befintliga reklamplattform och vill nu byta ut den mot en lösning med mer kvalificerad funktionalitet och kapacitet. Uppdraget omfattar licensiering av vår plattform och till det drift, underhåll och utveckling.

Även om vi "bara" är en av tre kvar i processen så är det väldigt hedrande och ett viktigt kvitto på att vår produkt är eftertraktad.

Vad avser övrig expansion så har vi fortsatt väldigt aktiv och positiv dialog och konkreta diskussioner på ett antal marknader och räknar med att komma i mål på någon marknad redan under Q4 eller Q1 nästa år.

Time to market har reducerats väsentligt eftersom vi byggt en central plattform i vilken vi enklare kan göra lokala anpassningar för språk, valuta och APIer med lokala innehållsleverantörer och partners. I princip betyder det att vi kan lansera en ny marknad 8-12 veckor efter att beslut fattats. 

Vi står alltså redo att kunna växa till nya geografier och möta nya människor och marknader med hög fart och till rimliga kostnader.

Vi som arbetar på Wifog ser framtiden an med stor tillförsikt och räknar med att kunna glädja aktieägare, kunder och partners med resultatet av våra ansträngningar.

Tack för ett fantastiskt kvartal och full fart framåt!

Markisen's picture
14
26
7
0
Markisen

Bra och intressant genomgång! 

Hittade denna länk gällande konvertibler: http://docplayer.se/12041005-Inbjudan-till-teckning-av-konvertibler-i-wi...

Sternlicht's picture
13
20
1
0
Sternlicht

Markisen: Bra och intressant genomgång! Hittade denna länk gällande konvertibler: http://docplayer.se/12041005-Inbjudan-till-teckning-av-konvertibler-i-wi...

 

Tack, ska titta på den!

trader3000's picture
214
215
64
0
trader3000

Tjena David, kul att du har har uppmärksammat bolaget. Jag är själv intresserad av bolaget och har följande syn

Wifog är ett bolag med rikitgt intrerssant affärsmodell, de skapar värden till sig själva genom att skapa värden för konsumenter. Eftersom deras konsumentgrupp är inom e-handel så är det en väldigt hållbar kundgrupp som dessutom växer mycket varje år.

Utöver intäktsdelningen wifog får tillsammans med kunderna genom återbäringen så får ju bolaget tillgång till konsumenternas köpbeteende online på ett sätt som måste bli effektivare och mer heltäckande än vad som finns på marknaden idag. Det här borde leda till att bolaget kan ta mycket bättre betalt än den generella marknaden för annonsering mot deras kundgrupp. Det här är något som kan bli enormt i framtiden för wifog tror jag även om prioritet just nu måste vara att fortsätta knyta avtal med stora partners och öka deras avvändargrupp på plattformen snarare än att jobba med annonseringsammarbeten.

Avtalen med tele2 och aon är ju väldigt spännande. Bolag som dem gör ju bara såna här avtal om dem är övertygade att det kommer vara enkelt att sälja till sina kunder vilket bör leda till en kraftigt ökad kundbas inom den närmsta tiden. Aon och Tele 2 har som jag har förstått en kundgrupp på ca 3 miljoner bara i Sverige.

Utan några nya kunder så kommer bolaget omsätta strax över 8 mkr i år. Jag har förstått att bolaget har ca 15 000 kunder idag. Det betyder att varje kund genererar 533 kr per år. Om 10 % av tele2 och aons kunder börjar använda plattformen (vilket borde vara lågt räknat med tanke att man sparar pengar på att börja använda plattformen) så skulle det innebära att wifog skulle ha 300 000 kunder. 300 000 * 533 = 159 900 000. Alltså skulle bolaget i ett sådant scenario omsätta 160 mkr, hälften av det går till konsumenterna vilket innebär att wifog får 80 mkr. I år räknar jag med att kostnaderna ligger på 20 mkr, i ett sådant scenario är det rimligt att tro att bolaget kommer ta sig an en större kostym och investera mycket för tillväxt och expansion och ha årliga kostnader på 40 mkr. Det skulle ge ett resultat på 40 mkr. Ett PE-tal mellan 15-20 skulle ge en värdering på 600-800 mkr.

Det är så klart ett väldigt tidigt skede och hög risk nu men ser man att antalet användare ökar nu i samband med de nya avtalen så kommer det här nog bli riktigt bra. 

Varbergshandlarn's picture
2
3
3
0
Varbergshandlarn

Intressant genomgång av ett intressant bolag! Jag gillar direktintervjun med VD, mer sånt tack!

Aktieinkomster's picture
786
1316
66
0
Aktieinkomster

buyandhold: Det låter som ett väldigt spännande bolag. Jag ska titta närmare på det. Skulle även vilja testa tjänsten och se hur mycket poäng man kan få och hur mycket pengar man kan spara. Är det en app eller hur kommer man igång enklast?

 

Ja det är helt klart ett intressant bolag. Det bästa sättet att göra research om ett bolag är ju som du säger vi att testa vad de har att erbjuda. Kolla in deras sajt så kommer man igång enkelt!

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (139)
Sep (7)

Taggar