Spartacus
Likes
155
Antal inlägg
481
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
29 september 2016

MIILF-uppdatering

MIILF - Mature Investors I´d Like to Follow, eller m.a.o erfarna investerare som kan vara intressanta att följa är ett koncept där jag tittar lite på vad några utvalda förvaltare valt att senast köpa.

Kanske kan det leda till investeringsuppslag eller för att det går att lära sig någonting från dem och deras investeringsstrategier.

Månadens lista blir inte lika omfattande som förra då inga nya kvartalsrapporter inkommit utan nedanstående härstammar från de vanliga månadsbreven.

 

Odin fonder

Aug. 2016
Hennes & Mauritz ca 270 kr
Duni ca 125 kr
Clas Ohlson ca 143 kr
Lassila & Tikanojan ca 17,50 eur

Utdrag från kommentar:

”Sektormässigt har vi fått god utdelning på vår exponering mot konsumtion. Bolag inom stabila konsumtionsvaror och mer cykliska konsumtionsvaror har gått bra på sistone. Under sommarens gång ökade vi vårt innehav i Addlife och i slutet av sommaren viktade vi upp oss i Clas Ohlson, Duni, SCA och H&M.”
 

 

Simon Blecher

Aug. 2016
SKF ca 145 kr
Dometic ca 65 kr

 

Utdrag från kommentar:

"Vi minskade innehavet i Securitas under månaden efter en fantastisk kursutveckling och köpte SKF för pengarna. SKF är hatat och bortglömt. Folk tycker inte om deras sätt att kommunicera och oroar sig för konkurrensen från Japan, men det är lätt att glömma att bolaget har en mycket låg värdering av vinsten, skulderna fortsätter att krympa och utdelningen ligger kring 4 procent.

Vi ökade också i Dometic som gynnas kraftigt av den växande husbilsmarknaden och kombinerar organisk tillväxt med förvärv. Lägg till en låg vinstmultipel och urstarkt kassaflöde och snart blir nog även Dometic en högutdelare."

 

 

 

Skagen

Aug. 2016

3M ca 180 usd

Comcast ca 67 usd

Unilever ca 46 usd (Om UN)

Dollar General ca 85 usd

Utdrag från kommentar:

” We initiated a new position in the US–based conglomerate 3M.Our analysis shows that the  company is perennially undervalued and epitomises the benefit of applying a generalist approach to long-term investing.”

3 juni 2015

Mediabolagens kassakor

När det gäller de stora mediabolagen i USA så som Disney m.fl. så skapar av naturliga skäl nya filmer eller öppningen av nya upplevelseparker (Universal, Disney mf.l.) stora rubriker. Men jag är inte säker på att det är dessa segment som är bolagens kassakor.

Biofilmerna i sig är en förvånansvärt stabil bransch. Vissa år får man fler storsäljare, andra några färre. Marginalerna kan svänga en del beroende på hur det gått. I Disneys fall från t.ex. 3% i rörelsemarginal för det segmentet ett år till 21% ett annat. Filmproduktion kostar ju vad det kostar sedan är det bara att hålla tummarna för att publiken strömmar till. Beroende på om det gör det eller inte så blir ju marginalen därefter.

TV-stationerna är också en väldigt stabil (och reglerad) bransch. Inte mycket action där.

Upplevelseparkerna är relativt konjunkturkänsliga och intjäningen svänger med konsumenternas förtroende.

Men TV-kanaler och programproduktion. Där verkar det genereras pengar. I vått och torrt. Utbudet av kanaler kan idag tyckas vara enormt. Det finns massvis av kanaler att abonnera på (via tv eller via internetuppkoppling). Tillika massvis av kanaler för företag att välja när man vill spendera sin reklambudget. Dock så verkar det ännu inte finnas något stopp på hur mycket den här branschen kan växa. Någon mättnadskänsla verkar ännu inte uppstått (om det någonsin kommer göra det).

Min spontana tanke är att den här branschen borde vara utsatt för hård konkurrens och marginalpress, men vad har jag skådat när jag försökt sätta mig in i det hela? En växande bransch med därtill stigande marginaler!

Disneys omsättning har stadigt vuxit över åren. Disney har kanaler så som ABC Family, Disney Channel, ESPN, History m.fl.

Comcast, kabeloperatören som för ett tag sedan köpte upp NBCUniversal (därav den kortare tidsserien), omsättning inom samma segment har också stadigt vuxit. Comcast har kanaler så som CNBC, Syfy, E! och Style.

21st Century Fox omsättningsökningar har varit exceptionella de senaste 7 åren. 21st Century Fox är ena delen av det tidigare News Corporation vilket splittades 2013. Mycket fokus på nyheter och sport med kanaler så som Fox News, Fox Sports 1, FX, Star India.

Det är samma positiva trend om man t.ex. tittar på Time Warner.Time Warner äger bl.a. Turner och HBO.

Tillväxten verkar ligga på 3-4%/år överlag i branschen. 21st Century Fox sticker ut med en exceptionell omsättningsökning på nära 15%.

Tittar vi då på marginalerna så har de också en stigande trend. Då inte bara från 2008 och finanskrisen (man skulle ju kunna tro att de gick i bott då och sedan återhämtat sig) utan även under en längre period.

Disneys rörelsemarginaler har vuxit år för år från 21% år 2004 till 34% år 2014.

Liknande utveckling och lika höga rörelsemarginaler ser man även hos de andra aktörerna.

Nu är dock frågan. Är marginalerna hållbara? Kommer t.ex. Disney kunna fortsätta se högre marginaler? Den genomsnittliga rörelsemarginalen verkar ligga på ca 30% över en tio-års period. Något högre om man vill täna sig att de senaste åren är det "nya normala".

I klassiska konkurrenssituationer så leder ju ökad konkurrens till pressade marginaler. Trots det enorma utbudet så verkar det dock inte finnas tecken på detta än.

Det man kan ha i åtanke är att om man inte lyckas fortsätta förbättra sina marginaler så kommer vinstökningen inte vara lika fin som den historiskt varit. Vinstökningen har ju varit mycket bättre än själva omsättningsökningen tack vare att man samtidigt sett stigande marginaler.

För Disney och de andra bolagen så utgör vad marginalerna blir inom detta segment en stor påverkan på det totala resultatet. För Disneys del så står detta segment för halva vinsten. Detta är i regel förhållandet för andra bolag också (ej Comcast dock).

3-4% omsättningsökning per år kanske inte låter "sexy", men i kombination med förbättrade marginaler ger det bra effekt på sista raden. Lägg därtill att många mediebolag hellre lägger pengar på återköp av aktier än utdelningar så ger det en än större effekt när man räknar om till per aktie.

Vad är din syn på mediabolagen och branschen som helhet? Blir vi aldrig mätta på kanaler och programutbud? Längtar du tillbaka till då det enbart fanns två statskanaler eller kan du inte tänka dig ett liv utan streamade program var du vill när du vill?

Blog Archive

Blog Archive
2017 (76)
Oct (1)

Taggar