Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1338
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed
28 augusti

Fy faaaan vad dyrt det är att äta på McDonalds!

Om du är ny på bloggen föreslår jag att du börjar här med lite läs och lyssningstips!

"Pris är vad du betalar och värde är vad du får" säger  Warren Buffett (respekterad investerare, tidvis världens rikaste person...dock inget vidare utanför börsen då han varje morgon äter frukost på McDonalds...)

Detta tankesätt kan med fördel appliceras på det mesta även utanför aktiemarknaden, och vi fick några bra exempel med oss från vår semester alla relaterade till mat på restaurang...detta är historen om tre måltider och vad de kan lära oss. 

  • Högt pris - högre värde! Den första måltiden åt fru och farbror fri på sin brölloppsdag på en resturang i Leksand. Vi började med ett glas cava och började titta igenom menyn. Det som såg mest frestande ut var en äkta Italiensk pizza till mig och en "extra allt" hamburgare till frun. Till det valde hon en american pale ale (APA) och jag valde ett italienskt öl. Maten var kanske inte superlyxig men väldigt vällagad, serveringen var mycket trevlig och drycken passade utmärkt till. Efter maten flyttade vi från bordet till ett soffhörn och tog en öl till. Vi var där några timmar och njöt inte bara av maten och drycken utan även av lokalen och framförallt den ostörda tiden tillsammans vilket är en bristvara även för fria småbarnsföräldrar. Notan för denna kväll slutade på i runda slängar 1 000 kr och det var helt onödigt och ändå värt vart enda öre då värdet med råge översteg priset. 

 

  • Lågt pris - ännu lägre värde! Några veckor senare under vår resa till Skåne var vi på väg ut och titta på havet när barnen fick syn på en McDonalds restaurang och började skrika att de ville ha mat där. Vi hade ingen riktig plan och i ett svagt tillfälle så svarade vi "att på vägen hem kan vi äta där". Vi köpte tre happy meals och en stor meny till oss själva att dela på med en extra burgare. Barnen var ganska stirriga på restaurangen, det tog förvånansvärt lång tid att få maten med tanke på att det ska vara snabbmat. Det var hög ljudnivå och trots att det tidigare hade varit såååå viktigt att de skulle ha en leksak så var de nu ganska ointresserade av de plastleksaker som de fått.  Barnen tröttnade snabbt på maten och vi slängde snabbt i oss våra sladriga hamburgare... När vi senare på kvällen kom hem till lägenheten var alla vrålhungriga och vi fick äta mackor för att klara natten utan skrikande magar. Prislappen för middag för 5 var 240 kr, en låg prislapp för "ute mat" men inte ens det kunde kompensera för den dåliga upplevelsen. Långsamt, stressigt, dålig mat och ingen mättnad. 

 

  • Högt pris - lågt värde! Å inte blev vi smartare av det. Några dagar senare på väg till Grebbestad passerade vi Fjällbacka vilket vi hade hört var fint. Lite småhungriga och utan färdiga lunchplaner parkerar vi inne i centrum och börjar promenera runt. En resturang med utsikt över hamnen och havet skyltar med "lunch special/dagens" och vi tänker det låter ju bra. Barnen beställer från barnmenyn och får en superliten portion med snabbmakaroner och köttfärssås respektive korv med mos. Jag beställer en pizza (ser ni ett mönster) och frun beställer dagens vilket visar sig vara en mikroskopiskt liten fiskgratäng ...till detta ingår ingen dricka, inget bröd och inte tillstymmelse till någon grönsak finns på någon tallrik. Vi kan ju inte sitta och torka ut så vi får beställa varsin flaska mineralvatten och "kalaset" går på 750 kr. Ingen var riktigt mätt, maten var maximalt OK men knappt det. 

På bilden: Bröllopsdag, en kartong dålig och dyr mat, utsikt i Fjällbacka (det som var värt ett foto ) och så en klassisk "halva-priset" grill hemma hos famijen fri.

Varför berättar jag då detta? Vill jag visa hur korkade vi är som går på turistfällor? Vill jag att ni ska tycka synd om oss som lagt ut pengar på skit? Nej det är för att jag tyckte att dessa tre exempel så väl exemplifierar hur pris alltid måste ställas mot ett värde. Samma resonemang kan användas kring toa papper, en ost, en cykel, en öl, ett hus eller en bil. Det är inte nog med att titta på prislappen för att avgöra om något är dyrt, man måste också göra en bedömning av värdet. Man måste dock vara ganska ärlig med sig själv för att kunna avgöra det verkliga värdet av saker så att det inte bara blir "dyrare är bättre" vilket för det första inte alltid är sant men framförallt så är det kanske inte tillräckligt mycket bättre. 

Tror också att detta kan vara nyckeln till både stora besparingar men också större upplevelser. Att välja billigare alternativ eller helt avstå där man faktiskt inte uppskattar det dyra, medan någon eller några få saker får kosta lite pengar. 

I vilka sammahang tittar du på pris och värde? Var tycker du att det finns störst mismatch? Har du några exempel när du köpt något billigt som du ändå upplevt som dyrt? 

Taggar (blogg): 
3 augusti 2016

Spartipset - var MYCKET uppmärksam på förpackningsstorlekar!

När jag var yngre så fick man alltid höra att man skulle köpa storpack för det blev billigare. Prissättningen på de flesta varor baserade sig på den tiden framförallt på produktionskostnad och därför blev de stora förpackningarna generellt sett billigare. Sedan dess har de flesta företagen blivit mycket mer sofistikerade i sin prissättning och använder både prislappen och storleken på förpackningen mycket mer "kreativt". Det kan innebära att samma produkt skiljer mer än 100% i pris per enhet utan att det är direkt synligt för kunden.

Jag ska ta tre verkliga exempel för att illustrera vad jag menar...men problemet är långt mycket större än dessa tre exempel. 

  • Storpack är bra - nu börjar vi nå slutet av den perioden när våra barn dricker välling men så länge som de gjort det så har vi köpt denna i storpack. Ett storpack som ger 30 liter kostar cirka 125 kr (4,2 kr/liter) medan ett vanligt paket som ger 5 liter kostar 40 kronor ( 8 kr/liter) alltså en skillnad på nästan 50% på en identisk produkt. 
  • Storpack är tveksamt - med modern förpackningsteknik (förpackning i syrefri miljö) så har många matvaror lång hållbarhet i oöppnad förpackning. Ost, leverpastej, salami med mera kan hålla flera månader i oöppnad förpackning men har ibland kort hållbarhet när den är öppnad. Samtidigt är ofta inte storpacken billigare...eller så skiljer bara några kronor på kilopriset. Med tanke på risken att varan blir dålig så behöver skillnaden vara relativt stor för att det ska vara värt att köpa den större förpackningen. Många gånger förkommer också extrapriser där man får 2 eller 3 av den mindre förpackningen för ett bra pris vilket då ofta är lägre än storpacket.
  • Lurig förpackning - det finns många förpackningar som är luriga. Ett sådant exempel är tandkräm. Vi brukar köpa Colgate vilken kostar mellan 10 och 15 kronor i sig en ganska stor prisskillnad, men under ytan lurar något mer. Det är nämligen så att denna tandkräm som normalt säljs i 100 ml förpackning också finns i 125 ml förpackning och en 75 ml förpackning. Samma tandkräm kan alltså på samma butik kosta 10 kr för 125 ml (0,08 kr/ml) upp till 15 kr för 75 ml (0,2 kr/ml) eller 150% mer för samma produkt. Vanligen förkommer inte de olika förpacknigarna paralellt men jag har varit med om att den mindre och dyrare förpackningen står på en pall mitt i butiken som "erbjudande" medan den större och billigare finns på en annan plats...lurigt minst sagt!  

 

Detta ovan är endast några exempel och snart sagt alla varor finns i olika förpackningsstorlekar där prissättningen är långt ifrån tydlig så var uppmärksam om du vill spara pengar. 

Hur är det med er andra som läser? Har ni märkt några konstiga priser eller luriga förpackningar?  

 

 

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (218)
Nov (5)

Taggar