Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1338
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed
28 april

Fredagsfunderingen - Att lösa fel problem?

På ytan kan det verka som om nya produkter och tjänster löser vardagliga problem men ibland undrar jag om de inte till och med förvärrar grundproblemet. Det finns massa exempel men två som jag funderat över på senare tid är dessa 

  • Vi kör väldigt mycket bil i det här landet, det finns studier som visar att upp till varannan mil är onödiga om vi på ett smart sätt tillämpade distansarbete, kollektivtrafik, cykel och samåkning samt planerade våra inköp och vår fritid lite bättre för att minsa antalet onödiga mil. Eftersom så många spenderar så mycket tid i bilen så finns det efterfrågan på alla möjliga typer av bekvämligheter i bilar så att man kan få undehållning, vacker musik, sköna stolar, bekvämt klimat etc. Detta göra det alltså (till en hög kostnad både för plånbok och miljö) mer bekvämt att göra den onödiga resan...alltså produkten löser fel problem...
  • Vi har byggt ett samhälle där vi trots aldrig tidigare skådad ekonomisk standard inte har tid att handla och laga riktig mat till och själva och våra barn. Butiker erbjuder därför ett större och större utbud av halvfabrikat, färdiglagat och matkassar. Dessutom har antalet snabbmatställen och kafé exploderat...för vissa verkar inte ens ha tid att packa en matlåda eller brygga en kopp kaffe hemma. Denna utveckling av tjänster är till för att göra det något mer drägligt att klara av ett liv som från början har en så omänsklig design att vi inte har tid med något så grundläggande som att att inhandla (än mindre odla/föda upp) och laga sin egen mat.   

 

Dessa exempel ovan kan liknas vid ett läkemedel som lindrar ett symtom. En huvudvärkstablett tar bort huvudvärken men inte stressen som ligger till grund för den. Morfinet som gör cancerpatientens sista dagar i livet mer drägligt men förlänger inte livet och tar garanterat inte bort cancern.  

Vad tänker ni kring denna typ av symtom lindring? Är det generellt sett en bra och nödvändig del av livet eller är det en  lindring på väg mot stupet? 

Taggar (blogg): 
15 april 2016

Fredagsfunderingen - Är du kunden eller produkten?

Har du funderat på vad som händer när du rör dig ute på nätet och gör dina bankärenden, handlar, söker information eller helt enkelt slösurfar? 

Lite förenklat kan man säga att när du betalar för något så är du kunden och när du får något gratis så är du troligen produkten. Det finns många exempel på detta men nedan två exempel på företag som jag tror idag träffar nästan alla människors liv:

Apple har lyckats ta väldigt bra betalt för sitt "ekosystem" där både de olika iFånen, Mackarna och paddorna kostar en del och så finns det tilläggstjänster i "iMolnet" dessutom. Å andra sidan är du kund till Äpplet.

Google erbjuder istället mycket "gratis". Som vanlig privatperson har du troligen aldrig betalat något till google direkt. Det beror på att för Google är du inte i huvudsak kund utan deras produkt. De vill att du söker med deras sökmotor, använder deras mobilsystem och bloggportal inte för att de ska kunna skicka dig en faktura utan för att de ska kunna sälja dig (eller mer korrekt din information) till företag som i sin tur försöker sälja prylar, tjänster etc som du förhoppningsvis köper och betalar för.  

Jag vet inte men jag tycker det är en intressant aspekt att fundera på utifrån både eget perspektiv, investeringsperspektiv och filosofiskt perspektiv. Den nya generationen, kommer de tycka att Apples model är oacceptabel för de vill inte betala eller kommer de istället vilja betala för att inte bli registrerade. Vad innebär det att vara en produkt kontra att vara en kund? 

Vad tycker ni? Vilken modell gillar du bäst? Vilken tror du har framtiden för sig elelr kommer de att fortsätta att existera paralellt? 

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (218)
Nov (5)

Taggar