Vägen till Frihet
Likes
158
Antal inlägg
215
Följare
74
Medaljer
0
Stad
Stockholm
Om användaren
Vi sitter fast i ekorrhjulet och vill hitta vägen ut! Vi vill ha mer tid att umgås med varandra och mer tid att lägga på projekt som betyder något för oss - på riktigt. Vår dröm är att kunna sluta arbeta (om vi vill), vistas hela eller delar av året i ett varmare land och leva av våra passiva inkomster. Följ vår väg till frihet och vår kamp att bygga upp en "pengamaskin" som gör det möjligt för oss att realisera drömmen.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Rapport Q1 2016/2017 - MQ

Igår kom MQ:s rapport för det första kvartalet avseende verksamhetsåret 2016/2017. Rapporten var absolut ingen höjdare även om det fanns glädjeämnen. MQ utvecklas inte i positiv riktning det här kvartalet, men Joy däremot är ett glädjeämne som ledningen på kort tid lyckats få viss ordning på. Medan MQ:s nettoomsättning och rörelseresultat sjönk så ökade Joys.

 

 

 

Det är tydligt att MQ nu trampat på tillväxtgasen, men för tillfället befinner sig i en period av resursintensiv ompositionering. Satsningen på det nya butikskonceptet, där e-handelslösningen integreras i butik, kostar på samtidigt som insatser görs för att vidareutveckla Joy och hantera den olönsamma norska verksamheten. Jag tycker mig dock se positiva tecken och tror att det här kommer falla ut väl på sikt. Trots många utmaningar visar ledningen återigen prov på förmågan att genomföra omfattande och effektiva förändringar snabbt.

 

Tar vi då en titt på nettoomsättningen så landade den på 433 MSEK (382) vilket innebär att omsättningen för hela koncernen har ökat med drygt 13,3%. Anledningen till denna ökning stavas Joy för saken är nämligen den att MQ:s omsättning har minskat med 5,3% medan Joys har ökat med 18,7%. Att MQ:s omsättning sjunker är så klart dåliga nyheter och faktum är att de under perioden har tappat marknadsandelar vilket oroar. Försäljningsförändringen i jämförbara butiker blev för MQ -7,4% och för Joy +6,5%. För hela koncernen innebär det en minskning om 5,4% vilket ska jämföras med marknaden som landade på -2,1% (HUI). Bruttomarginalen uppgick till 63% (59,7) och även här sticker Joy ut positivt där marginalen blev 72%. I MQ:s fall uppgick den till 61,3% (59,7)

 

På kostnadssidan noterar jag att MQ:s har ökat med drygt 1% jämfört med samma kvartal föregående år. Som anledningar till detta anges kostnader för nya butiker och löneökningar. Jag konstaterar att omsättningen har minskat samtidigt som kostnaden har ökat och det är inte en trend jag hoppas se framgent.

 

Rörelseresultatet för hela koncernen uppgick till 42 MSEK (42). Rörelseresultatet landade alltså på samma nivå detta kvartal som föregående år, men beakta då att MQ:s rörelseresultat faktiskt har minskat med hela 8 MSEK från 42 MSEK till 34 MSEK. De 8 MSEK som MQ tappade hämtade dock Joy igen så utan Joy hade det alltså sätt betydligt tråkigare ut.

 

Periodens resultat uppgick till 32 MSEK (32) och här har MQ tappat 6 MSEK och landade på 26 MSEK (32). Joy bidrog med 6 MSEK. Som helhet innebär det att resultatet per aktie blev 0,91 SEK (0,92).

 

Jag satte ihop en tabell som jag tycker är intressant. Här slängde jag även in ett K/I-tal (dvs kostnader i relation till intäkter) och min slutsats blir att det finns en hel del som borde kunna göras inom Joy för att få ner K/I-talet. Samtidigt noterar jag att MQ:s K/I tal inte utvecklas i rätt riktning. För Q1 - 2015/2016 uppgick nyckeltalet till 47,6%, men är nu 50,8%. 

 

 

 

 

Sammanfattningsvis kan sägas att utvecklingen i MQ var en besvikelse samtidigt som Joy:s resa var ett glädjeämne. Ledningen har onekligen en hel del att jobba på och utmaningar verkar inte saknas. Fokus nu måste vara på att få tillbaka MQ på spåret igen samtidigt som Joy fortsätter att trimmas. Jag förväntar mig att flera insatser lär genomföras här framöver. Jag konstaterar att den olönsamma norska verksamheten håller på att läggas ner och ett avtal har nu träffats som innebär att MQ kliver ur butiken på Grensen i Oslo redan i januari 2017. Det innebär dock en engångskostnad om 6 MSEK som belastar Q2, men ger samtidigt en besparing för resten av verksamhetsåret på 2 MSEK. Butiken i Kristiansand kommer att stängas ner i mars 2017 då hyreskontraktet löper ut och butiken i Jessheim ska stängas ner i december 2017. Butiken i Drammen är redan stängd (augusti 2016). 

 

Det blir helt klart intressant att fortsätta följa MQ på den här resan och jag kan definitivt se många möjligheter till fortsatt tillväxt och högre lönsamhet. Jag är fortsatt positiv till MQ även om det gäller att ge dem lite tid. Under tiden kan jag inkassera utdelningar. 

 

Avslutningsvis vill jag säga att jag inom kort kommer att göra ett studiebesök i den återinvigda butiken på Norrlandsgatan i Stockholm som alltså är en Online Flagship Store. Det betyder att butiken erbjuder en fullskalig onlineshop i butiken innehållande ytterligare ett 60-tal varumärken utöver det sortiment som finns i butiken. Jag gillar konceptet och tror att det är en smart väg framåt. Genom studiebesöket hoppas jag få en bättre uppfattning om hur det här faktiskt fungerar i praktiken. MQ:s plan är att ha en integrerad e-handelslösning på plats i samtliga MQ-butiker under våren 2017.

 

Dina tankar om MQ och MQ:s rapport?

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
Fundersam (ej registrerad)

Hej ,

MQ redovisar aldrig hur mycket av intäkterna som sker online kontra butik eller?
Gillar MQs butiker, även om de allmänt går mer från Brothers stil till stökiga HM. 

Fast med Brothers prisnivå.. 

Är inte så förtjust i MQs onlinehandel, finns för många konkurrenter med bättre priser och produkter. Borde inte MQ kunna ha en fördel av stordriften i att ha funnits länge och därmed ha möjligheten att skyffla ut större volymer online? Eller tror du man vill behålla sin preniumkänsla online? Tror tyvärr inte det är vinnande. 

Vägen till Frihet's picture
158
215
74
0
Vägen till Frihet

Tack för din kommentar.

Nej tyvärr redovisar inte MQ e-handeln separat vilket jag tycker är trist. Det finns dock många varianter på det här, t ex att varan köps online men hämtas i butik alt varan köps online i butiken och hämtas där senare alt skickas hem eller att kunden hittar vad de vill köpa genom siten men faktiskt gör själva inköpet i butik osv. Frågan är då var gränsen för just ehandel ska dras? Handel i butik och ehandel växer allt mer ihop så MQs strategi kring omni känns helt rätt enligt mig.

Trots att inget redovisas så tror jag faktiskt att enhandeln utvecklas rätt så bra. Saken med MQ är ju att de säljer specifika varumärken och det lockar kunder som gillar just dessa. Med tanke på hur många populära varumärken MQ har så tror jag konceptet är riktigt bra. I långa loppet är det dessutom ett kostnadseffektivt sätt att sälja på.

Anonymous's picture
Aktie pappa (ej registrerad)

Hej, jag har noterat att ditt inlägg är kopierat och publicerat på denna sidan:

http://aktiefeed.se/rapport-q1-20162017-mq/

Efter att ha varit i kontakt med flera av de andra som står med som "anslutna bloggare" har det framgått att ingen verkar vara medveten om att deras inlägg publiceras på den aktuella sidan. Jag kanske ska tillägga att det är reklam adderat i inlägget med.

Om allt är i sin ordning och du godkänt detta så är det såklart bara att radera mitt inlägg. Ha en fortsatt go söndag.

 

/https://aktiepappa.blogspot.com/

Vägen till Frihet's picture
158
215
74
0
Vägen till Frihet

Tack Aktiepappa för att du uppmärksammade mig på detta. Jag hade ingen aning om saken. Se min kommentar i inlägget "Årets sista utdelning".

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (13)