Aktieinkomster
Likes
786
Antal inlägg
1315
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Axfood eller ICA Gruppen? Valet kan bli viktigare än någonsin...

Dagligvarumarkanden i Sverige har sett ungefär likadan ut under en väldigt lång tid. Det gäller både aktörerna och deras marknadsandelar m.m. men nu är någonting stort på allvar på gång att ske på den här annars väldigt klassiska marknaden.

 

Internet tar över:

Den stora förändring som är på gång på dagligvarumarkanden är såklart att flytten från de gamla klassiska matbutikerna till internet är i full gång. Marknaden för dagligvaror på internet växer med ungefär 30-40 % i årstakt och än finns det mycket att hämta då sådana här verksamheter idag bara utgöra några fåtal procent av den totala dagligvarumarkanden.

Även om hela dagligvarumarkanden aldrig kommer att flytta till internet helt och hållet så tror jag att fördelningen med tiden kommer vara väldigt annorlunda än vad den är idag. På lång sikt tror jag faktiskt att de här typen av handel och konsumtion kan komma att ske till över 50 % på internet, kanske till och med en bra bit mer och då ser man tydligt den enorma potentialen då dagens siffra som sagt bara är några ynka procent.

Vissa hävdar att de inte kommer bli någon skillnad för dagligvarukedjorna då kundantalet fortfarande kommer vara detsamma och att marknaden egentligen inte växer bara för att de flyttar ut på internet. Där anser jag att man gör en stor felbedömning, för även om man har rätt gällande kundantalet så kommer internet och digitaliseringen av den här typen av försäljning och konsumtion kunna medföra att aktörerna kan genomföra en rad effektiviseringar och besparingar och det är där jag anser att den stora potentialen för aktörer som t.ex. ICA Gruppen och Axfood finns.

Vi har redan nu fått se hur lönsam digitaliseringen kan vara för många branscher om man agerar rätt från början och ger satsningarna tid. Men vi har också fått se hur den kan orsaka stora problem, som t.ex. inom banksektorn där de svenska bankerna nu sitter på enorma IT-satsningar för flera miljarder som nu håller på att bli föråldrade och nu blir de omsprungna av mindre aktörer, i alla fall på den digitala fronten. Allt behöver alltså inte bara vara frid och fröjd med digitaliseringen och det är en viktigt detalj att tänka på, inte minst gällande just t.ex. ICA Gruppen om Axfood som fortfarande är inne i ett ganska så tidigt skede av dessa processer.        

 

Både Axfood och ICA gruppen satsar nu:

Om vi kollar på ICA Gruppen och Axfood som är de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige så har båda inte varit lika positivt inställda till internet. ICA Gruppen har däremot redan från början sagt att de ska bli störst även på internet men Axfood har varit lite mer tillbakadragna och i princip sagt att deras verksamhet fungerar bra som den är.

ICA Gruppen har i dagens läge redan kommit en bit på vägen och idag kan man handla på nätet från strax under 200 ICA-butiker vilken kan jämföras med den kompletta skaran som består av över 1 300 butiker.

Mot förmodan har nu även Axfood vi Willys-butikerna tagit sig online, vilket man som sagt inte trodde för inte alls så länge sedan. Men nu har bolaget tvärvänt och säger istället att de vill finnas där deras kunder finns vilket låter väldigt logiskt. Willys satsning är dock lite mer blygsam och omfattar idag endast cirka tre butiker fördelat på Stockholm och Göteborg men om dessa tester som man ändå får se det som blir lyckade så är det inte en alltför vild gissning att Willys kommer att skala upp det hela ganska så snabbt.

Just nu kan vi alltså se mer och mer konkreta satsningar från de två jättarna i Sverige och det tycker jag bådar väldigt gott för oss investerare.

 

Vem blir vinnaren?

Den stora frågan som nu då har dykt upp är vem av dessa två aktörer som kommer bli den riktigt stora vinnaren? Det är väldigt svårt att svara på och till och med att spekulera om. Det man kan se är att ICA Gruppen kanske har snäppet bättre kompetens kring sådana här processer samt även viljan till att göra förvärv på ett annat sätt en vad Axfood har.

Men det finns även en hel del frågetecken inom ICA Gruppen och det är att själva butikerna drivs av enskilda handlare som själva får bestämma om det vill vara med på den här online-satsningen eller inte. Det kan rent teoretiskt skapa en hel del tillväxtproblem för ICA på internet framöver, i alla fall om det skulle visa sig att många handlare väljer att tacka nej.

Även Axfood kommer med stor sannolikhet att stöta på problem och ett som vi antagligen kan se redan nu är att de i början inte visade någon vilja alls till att finas på internet till att nu mer eller mindre tvingas in på marknaden. Sådana satsningar brukar oftast vara väldigt riskabla och dessutom ska heller inte faktorn att de nu ligger en bra bit efter de andra aktörerna underskattas.

 

Det går att hedga sig:

Möjligheterna på den här relativt nya marknaden är alltså enorma med tanke på att dagligvaruhandeln på internet som sagt bara består av några ynka procent av den totala marknaden, rättare sagt till och med enbart 1,7-1,9 %. Men även om möjligheterna är stora så finns det även en hel del frågetecken om man kollar på de stora aktörerna som t.ex. ICA Gruppen och Axfood. Frågar ni mig så är det dock just dessa bolag som jag tror kommer ta över även den här marknaden i längden, om inte på egen hand så via olika förvärv av mindre aktörer. Av just den anledningen har jag valt att på ett sätt hedga mig så att jag inte behöver försöka välja ut den vinnande aktören redan nu. Jag har nämligen investerat i både via min utdelningsportfölj och ur ett långsiktigt perspektiv för jag tror att även om de blir de stora vinnarna eller inte så kommer internet bli det fenomen som tar dessa bolag till en helt ny nivå och in i en ny era och den resan vill jag vara med på.

Sedan får man heller inte glömma bort att det som sagt finns andra intressanta och mindre aktörer på marknaden. På börsen i Sverige är ett alternativ bolaget MATSE som bland annat driver Mat.se och även där är det mycket som pekar åt rätt håll. Jag tror dock som sagt att de stora jättarna kommer börja köpa upp de här mindre bolagen men det återstår som sagt att se.

 

Jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med att vara exponerad mot den här snabbväxande marknaden både via ICA Gruppen och Axfood. Hur ser ni på det och hur ser er exponering ut?

 

 

Trevlig lördagskväll!
David 

Taggar (blogg): 
Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (139)
Sep (7)

Taggar