Aktieinkomster
Likes
787
Antal inlägg
1324
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
1 april 2016

Lunchanalys: El-bilens utmaningar ur ett investeringsmässigt perspektiv

 

Under de senaste åren har el-bilen blivit riktigt populär på marknaden, eller den har i alla fall blivit en snackis. Ur ett investeringsmässigt perspektiv har bolag som t.ex. Tesla dragit åt sig marknadens fokus och kollar man på t.ex. Avanza så är Tesla en av de mest populära aktierna i USA. Men det finns fortfarande en hel del utmaningar och saker som kan sätta käppar i hjulet för el-bilen och dessa saker tycker jag att man som investerare bör ha koll på innan man investerar i t.ex. Tesla.

Till att börja med så måste man kolla på vart elen till el-bilarna kommer ifrån. I länder där förnybar energi är en stor källa kommer det vara enkelt att få el-bilen populär. För man ska komma ihåg att det inte bara är konsumenterna som ska gilla el-bilen, om den ska göra ett riktigt genombrott i världen så måste även stater och regeringar med mera godkänna den och verkligen satsa på den och det kommer som sagt antagligen vara enkelt i länder vars energi till stor del kommer ifrån förnybara källor. Men i länder där energin kommer ifrån fossila bränslen kommer många vara mycket mer skeptiska då el-bilen helt plötsligt då inte är lika miljövänlig längre. Så även om el-bilen ligger helt rätt i tiden så tror jag att vi har en lång väg kvar att gå innan ett riktigt genombrott kommer. Hela processen är så mycket större än vad många tror och det är saker som smutsiga energikällor med mera som idag är ett stort hinder och som kommer att vara det under ett bra tag framöver. Vi alla vet eller anar i alla fall hur lång tid vi har kvar i utvecklingen av förnybar energi samt hur tveksamma, svåra och jobbiga styrande personer kan vara och det är som sagt sådana faktorer som idag är ett hinder för el-bilen.

När vi ändå är inne laddningsprocessen för el-bilar så har vi ytterligare en faktor som ställer till problem för el-bilens framfart. Det tar nämligen väldigt mycket längre tid att ladda upp en el-bil än vad det gör att tanka upp en vanlig bil. Den faktorn är idag faktiskt ett större hinder än vad man kan tro och utvecklingen här är även väldigt tveksam. Många utvecklare har det nämligen väldigt svårt med att utveckla mer effektiva laddningsprocesser än de vi har idag. Det är till och med så att Toyota har börjat satsa på andra tekniker än just el-bilar på grund av att laddningstiden är ett stort problem. Med lite bra och ordentlig planering i sin vardag så är det här såklart inget problem men vi alla vet vi människor har svårt att planera allt i längden och den här faktorn gällande laddningstiden kan då skapa en hel del problem och missnöje.

En sista detalj är att el-bilens kapacitet är betydligt mindre än för ett vanligt fordon. Det medför att när det kommer till tyngre fordon än personbilar så har el-bilen det idag väldigt svårt att på allvar konkurrera. Att bygga eldrivna lastfordon kostar idag alldeles för mycket och det är som sagt kapaciteten och laddningstiden som är det stora problemet här också.

Sedan ska jag slutligen tillägga att det även finns goda möjligheter till att lösa sådana här problem i längden. De flesta verksamheter står någon gång inför olika hinder och hur de hanterar dessa hinder visar den verkliga karaktären för ett företag. Men jag ville ändå uppmärksamma er läsare om att allt faktiskt inte är och kommer vara frid och fröjd med el-bilen framöver för det finns som sagt många hinder. Men trots det om man tror på el-bilen i längden är det såklart inte fel att rikta sina investeringar däremot. Det handlar som vanligt bara om att ha koll på riskerna och potentialen i längden och göra en bedömning efter det.              

David 

Taggar (blogg): 
1 april 2016

9 intressanta saker om Tesla

El-bilstilverkaren Teslas aktie en av de mest populära utländska aktier bland oss svenska investerare. Trots det så har vad jag förstått många dålig koll på bolaget vilket kan vara väldigt farligt ur ett investeringsmässigt perspektiv. Därför tänkte jag här och nu ge er lite snabb men intressant information.

 

  • Alla som äger en Tesla kan enkelt ringa en servicetekniker och be hen komma hem och fixa/serva bilen och det till ett väldigt kostnadseffektivt pris.
     
  • Tesla var en av de första biltillverkarna som satsade på internet och lät sina kunder designa och beställa bilar online på internet.
     
  • År 2009 var Tesla i princip den enda el-bilstillverkare på marknaden vars bil kunde köras längre sträckor. Idag tätnar konkurrensen i princip varje dag.     
     
  • I slutet av år 2010 sålde Tesla sina el-bilar på enbart 14 ställen. Idag håller Tesla på att täcka i stort sett hela världsmarknaden.
     
  • År 2012 hade Tesla enbart 6 stycken laddningsstationer utplacerade. Nu växer det nätverket runt om i världen med över 400 % per år.
     
  • År 2011 var Tesla den mest blankade aktien i USA. Idag är aktien en av de mest populära runt om i hela världen och som sagt även i Sverige.
     
  • Förra året gjorde Tesla någonting som i princip inget företag har gjort förut, de släppte sina patent fria och gjorde det möjligt för vem som helst att använda dem framöver.
     
  • När Tesla börsnoterades år 2010 hade ingen biltillverkare börsnoterats på över 50 år.   
     
  • Vid börsnoteringen passade Teslas grundare Elon Musk på att sälja av aktier för mer än 15 miljoner dollar.

 

Det här var några snabba, korta men enligt mig väldigt intressanta detaljer om Tesla och förhoppningsvis får ni användning av den här informationen. Vissa av er kanske till och med börjar gräva vidare i Tesla för om man gör det så lovar jag att man hittar en hel del, både intressanta och oroväckande saker.

 

David 

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (147)
Oct (2)

Taggar