Aktieinkomster
Likes
790
Antal inlägg
1330
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
30 maj 2016

Lunchanalys, från veckobrevet: Oriflame- Nya marknader tar över

I det senaste veckobrevet som skickades ut igår blev Oriflame veckans företag och nu tänkte jag att det skulle passa bra att även dela med sig av den bolagsgenomgången här på bloggen. Oriflame blev ett lite annorlunda bolagstips som antagligen inte passar alla men om man är villig att ta lite högre risk, har tålamod och är långsiktig så är Oriflame ett riktigt intressant case och det pratar jag mer om här nedanför.  Om ni vill ha sådana här bolagstips med mycket mera löpande varje vecka (veckobrevet skickas ut varje söndag) så kan ni anmäla er till utskicken helt gratis här.

 

Oriflame belv alltså veckans företag i gårdagens veckobrev och det beror på att saker och ting börjar på allvar ordna upp sig för bolaget och även om riskerna fortfarande finns så tycker jag att det börjar bli dags att kolla lite extra på bolaget igen, ur ett långsiktigt perspektiv.

Oriflame ett internationellt kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Oriflame har ett produktutbud av svenska skönhetsprodukter och försäljningen sker via olika typer av återförsäljare och ombud samt nu även online via deras senaste internet-satsning som är igång i nästan samtliga länder.

 

Problemområden löses av av nya tillväxtregioner:

Ryssland har länge varit Oriflames absolut störst marknad och de stora problem som tyngt landet under de senaste åren har även smittat av sig på Oriflame. Alltifrån negativa valutaeffekter och sanktioner mot Ryssland till en minskad säljkår och färre franchisetagare har stört Oriflames utveckling men nu har man på allvar börjat kunna se en vändning.

Nu börjar nämligen tillväxtmarknaderna i framförallt Asien att ta över över inom Oriflame då tillväxten där ligger på nästan 30 % på årsbasis. Så även om Ryssland fortfarande är en väldigt stor marknad för bolaget så är det faktorer som då t.ex. Asien som gör att Oriflame mer intressant och som återigen får upp potentialen på attraktiva nivåer.

 

En unik affärsmodell:

Oriflame har även en väl etablerad och framtagen affärsmodell som gör att de kan växa både väldigt mycket och relativt snabbt men ändå hålla nere kostnaderna. Att det är t.ex. privata säljare och franchisetagare som sköter den större delen av etableringen och då just försäljningen medför att Oriflame kan kontrollera riskerna till en väldigt hög grad, i alla fall när det kommer till etableringar på nya marknader.   

En extra intressant detalj med själva verksamheten och affärsmodellen är även Oriflames senaste satsningar online. De har insett vilka möjligheter som finns på internet och nu finns de som sagt även online på de flesta marknader som de är verksamma på. Vad dessa satsningar kan ge har vi inte börjat fått se än då de är väldigt nya men det ska bli väldigt intressant att ta del av även den utvecklingen i längden för om ni frågar mig så har de även byggt upp sin internetverksamhet riktigt bra och snyggt.    

 

Allt är långt ifrån klart:

Det finns som sagt fortfarande en hel del risker kvar inom Oriflame och det handlar bland annat om att problemen i Ryssland är långtifrån lösta även om det ser bättre ut just nu i dagens läge samt att Oriflames globala verksamheter kan få ta emot rejäla smällar av de så kallade valutaeffekterna och det har blivit en ännu större riskfaktor nu under den senaste tiden när världens valutor tenderar att röra betydligt mer på sig än vad de har gjort tidigare.

Sedan har även en ny utmaning dykt upp för bolaget och den handlar om att locka till sig säljare och franchisetagare och få dem att vilja stanna kvar och fortsätta sälja. Den trenden har varit sådär i flera regioner den senaste tiden och det är antagligen den faktorn som man bör hålla mest koll på då den är hela grunden för Oriflames verksamhet och affärsmodell.

Sammanfattningsvis så är antagligen riskerna en aning större i Oriflame än vad de är i andra liknande bolag som är ungefär lika stora. Men samtidigt så anser vi att potentialen också är desto högre för etableringar på nya marknader, produktutvecklingen och t.ex. satsningarna online m.m. har potential att på allvar börja ta Oriflame in i en nya era så för den långsiktige investerare som vågar ta lite högre risk och har bra tålamod är Oriflame helt klart ett intressant alternativ.

Även om bolagets aktie har stigit med över 40 % i år så känns den inte övervärderad ur det längre perspektivet. En detalj som är värd att tillägga är dock att ryska myndigheter nyligen gjorde en razzia i Oriflames lokaler i Ryssland och innan vi på marknaden har fått mer konkreta detaljer kring det kan det vara bra att avvakta med en investering men man kan helt klart placera bolaget på sin bevakningslista redan nu.    

 

 

Trevlig lunch!
David   

Taggar (blogg): 
3 december 2015

Oriflame fortsätter att utvecklas

Oriflame är ett av mina nyaste innehav i min utdelningsportfölj och ett som jag gillar skarpt. Det som jag framförallt fastande för var den långsiktiga potentialen hos Oriflame samt att de flesta på marknaden då och även till viss del just nu ratar Oriflame och många gånger brukar jag då istället tycka helt tvärt om.

Det är ju ingen hemlighet att Oriflame har haft en hel del problem under de senaste åren men det jag tycker att många missar är att de faktiskt från början jobbat aktivt med att lösa dessa problem och nu är de på god väg. Senast idag meddelade att bolaget att de kommer genomföra ytterligare ett omstruktureringsprogram som inom bara något år kommer spara bolaget tiotals miljoner kronor varje år. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, företag som tydligt visar att de kan och vill anpassa sig efter marknaden blir ofta de långsiktiga vinnarna. Det kommer gå knackigt i några år men om de väl tar sig ur svackan så brukar de ofta komma ur starkare än någonsin och det tycker jag börjar stämma bra in på Oriflame.

Marknadsfördelningen har varit ett stort problem för Oriflame tidigare men det är just den faktorn som jag tycker börjar förbättras nu. Asien och även Afrika håller på att komma igång på allvar rent försäljningsmässigt. Övergången till onlineförsäljning börjar också komma igång på så jag anser att det finns en hel del positiva triggers under de kommande åren för Oriflame.

Därför får mitt kvällstips till er bli att börja kolla lite extra på just Oriflame för även om marknaden inte tycker det så börjar man kunna se att en vändning är på gång.

 

Är det någon mer än jag här som är aktieägare i Oriflame? Det vore i så fall roligt att höra era åsikter kring bolaget!

 

David 

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (152)
Dec (1)

Taggar