Fantastiska Farbror Fri
Likes
298
Antal inlägg
1270
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed
30 september 2016

Fredagsfunderingen - Friföretagsamhet förutsätter väl en medveten konsument?

När företag gör affärer med varandra så är det oftast två profesionella organisationer som möter varandra. Styrkeförhållandet kan vara olika mellan bolagen på grund av storlek eller behov men det finns oftast på båda sidor ett betydande mått av kompetens kring den vara eller tjänst som ska köpas/säljas. 

När det gäller föräljning från företag till konsument är det dock inte alltid så. Om man är cynisk så skulle man kunna säga att företagen försöker lura på konsumenten så mycket dyr skit, som de inte behöver, som möjligt...gärna sånt som är mycket billigt att producera men som hjälpligt kan förkläs till lyx. Om man vill vara mindre cynisk så säger man att företagen försöker uppfylla behov hos konsumenten genom att utveckla nya produkter och genom att kunden är beredd att betala mer för dessa så kan man också tjäna pengar (och konkurrera ut dem som inte utvecklas).

Det senare skulle jag vilja påstå kräver att konsumenten är "kompetent" att bedömma tjänsten/produkten och dessutom har god koll på de "trick" som företagen använder i sin marknadsföring. Om inte så är vi tillbaka i mer av det cyniska exemplet. På kort sikt är troligen en lättlurad konsument mer lönsamt för företagen men med tiden tror jag att det är mer tveksamt. För det första så sker då ingen riktigt utveckling och tidsnog kan det komma ett företag som verkligen revolutionerar deras industri och fullkomligt krossar de gamla. Dessutom är det troligt att kunsumenten sakta men säkert känner sig mer och mer lurad av marknaden och då kommer denna (via sin demokratiska rätt) kräva regleringar...och dessa kommer helt säkert vara skadliga för företagen och även troligen för samhället i stort.  

Av den anledningen tror jag att det är mycket viktigt att medborgarna i ett samhälle är välutbildade vad gäller sin roll som kunsument. Alla bör veta hur marknadskrafterna fungerar, bör kunna räkna på ränta, förstå investeringar på ett grundläggande sätt förstå sin pension med mera.

Min slutsats är att i det korta loppet kan en "lurad" konsument vara en guldgruva för företagen...men i förlängningen tror jag att det kan bli undergången för det system som varit det mest framgångsrika genom tiderna nämligen den fria marknadsekonomin. Vad tror du? 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (191)
Sep (16)

Taggar